Samen Werken voor Ermelo

Voortgang activiteiten

1.1 Financiële mutaties

Terug naar navigatie - 1.1 Financiële mutaties

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Onderstaande tabel toont de financiële begrotingsmutaties behorende bij dit programma. In de tabel wordt het financieel effect van de begrotingswijzigingen weergegeven. De toelichtingen volgen onder de tabel.

Begrotingsaanpassingen (bedragen x € 1.000)
2025
2026
2027
2028
Subprogramma Bestuur en Organisatie
Collegebesluiten:
A. Dividendbeleid Alliander
* Te verwachten dividendopbrengst Alliander
-53
-53
-53
-53
Budgetaanpassingen:
B. Correctie interne verrekening
* Interne verrekening
161
161
161
161
* Formatiebudget
-161
-161
-161
-161
C. Generatiepact
* Generatiepact
-48
Totaal budgetaanpassing
-101
-53
-53
-53
Subprogramma Openbare Orde en Veiligheid
Budgetaanpassingen:
A. Verduurzaming brandweerkazerne
* Kapitaallasten
-11
-30
-30
-29
* Jaarlijkse besparing energielasten
15
15
15
* Jaarlijkse besparing (contract-) onderhoudslasten
1
1
1
Totaal budgetaanpassing
-11
-14
-14
-13
Subprogramma Financiën
Collegebesluiten:
A. Belastingmaatregelen 2025
* OZB opbrengst - woningen
310
310
310
310
* OZB opbrengst - niet woningen
290
290
290
290
* Opbrengst Toeristenbelasting
247
247
247
247
* Opbrengst Forensenbelasting
201
201
201
201
* Invulling taakstelling Toeristen- en Forensenbelasting
-448
-448
-448
-448
B. Uitvoering motie - Gefaseerde invoering verhoging Toeristen- en Forensenbelasting
* Afboeken restant taakstelling Toeristen- en Forensenbelasting
-352
C. Decembercirculaire 2024
* Decembercirculaire 2024
128
126
209
292
* Ontwikkeling volume accres
-40
-124
-208
Totaal budgetaanpassing
376
686
685
684
Investeringskredieten
A. Verduurzaming brandweerkazerne
* Aangevraagd krediet
-515
* Dekking vanuit verduurzamingskredieten MJOP brandweerkazerne
62
28
* Dumava subsidie
49
Totaal kredietaanpassing
-376
0
0
0
Totaal programma
Totaal budgetaanpassing
264
619
618
618
Totaal kredietaanpassing
-376
0
0
0

Toelichting op de financiële mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële mutaties

Subprogramma Bestuur en Organisatie
Collegebesluiten:
A. Dividendbeleid Alliander
Alliander stelt vanaf 2025 een dividendplafond van € 100 miljoen in, waardoor de verwachte jaarlijkse dividendinkomsten dalen van € 314.000 naar € 261.000. Dit leidt tot een structureel nadeel van € 53.000 voor de begroting.

Budgetaanpassingen:
B. Correctie interne verrekening 
Een eerdere wijziging bij de begroting 2025 leidde abusievelijk tot structurele aframing van de formatie als gevolg van een interne verrekening. Dit wordt met deze wijziging hersteld. De wijziging is budgettair neutraal. 

C. Generatiepact 
Op basis van de medewerkers die gebruik maken van het generatiepact wordt dit budget opgehoogd.

 

Subprogramma Openbare Orde en Veiligheid
Budgetaanpassingen:
A. Verduurzaming brandweerkazerne
De financiële effecten worden conform het genomen raadsbesluit verwerkt in de begroting.

 

Subprogramma Financiën
Collegebesluiten:
A. Belastingmaatregelen 2025
Bij de Najaarsrapportage 2024 zijn gebudgetteerde inkomsten uit OZB incidenteel bijgeraamd. Destijds werd aangegeven dat er sprake leek van een voordeel, waarvan het structureel karakter nog nader onderzocht moest worden. Uit aanvullende onderzoek is inmiddels gebleken dat deze hogere inkomsten structureel zijn. In de Voorjaarsrapportage 2025 stellen wij de gebudgetteerde inkomsten hierop bij. Dit hangt tevens samen met de geïndexeerde tarieven 2025.

Dit betreft de verwerking van de financiële gevolgen voortvloeiend uit de vastgestelde Belastingverordening 2025. De financiële effecten worden verrekend met de bestaande taakstelling op de Toeristen- en Forensenbelasting.

B. Uitvoering motie - Gefaseerde invoering verhoging Toeristen- en Forensenbelasting
Bij de vaststelling van de Belastingverordening 2025 is de motie 'Gefaseerde Invoering van de Verhoging van de Toeristen- en Forensenbelasting' aangenomen. Conform deze motie verwerkt het college een verhoging van € 400.000 in 2025 en een aanvullende verhoging van € 400.000 vanaf 2026. Omdat hierdoor de volledige taakstelling in 2025 niet kan worden gerealiseerd, wordt het resterende bedrag in 2025 afgeboekt ten laste van het begrotingssaldo.

C. Decembercirculaire 2024 
Betreft de verwerking van de financiële effecten uit de Decembercirculaire 2024. In de algemene uitkering van het gemeentefonds is een correctie van het accres verwerkt, en het LPO-accres (Loon en Prijs Ontwikkelingen) is bijgesteld naar aanleiding van de bbp-revisie door het CBS.

Investeringskredieten
A. Verduurzaming brandweerkazerne
In de raadsvergadering van 11 december 2024 heeft de raad ingestemd met de verduurzaming van de brandweerkazerne in 2025. In de eerdere besluitvorming is echter niet expliciet verzocht om het benodigde krediet beschikbaar te stellen en vrij te geven. In het kader van begrotingsrechtmatigheid wordt de raad daarom gevraagd om alsnog in te stemmen met het beschikbaar stellen en vrijgeven van een krediet van € 515.000. De financiële effecten worden conform het genomen raadsbesluit verwerkt in de begroting.

1.2 Voortgang speerpunten programma Samen Werken voor Ermelo

Terug naar navigatie - 1.2 Voortgang speerpunten programma Samen Werken voor Ermelo

Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Een betrouwbare en toegankelijke gemeente
Terug naar navigatie - Een betrouwbare en toegankelijke gemeente

Op basis van onze ‘visie op dienstverlening’ streven we naar een uitstekende dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers. Zo wensen we een betrouwbare en toegankelijke overheid te zijn.

  • Omschrijving

    We gaan vanaf 1 januari 2026 werken met heel EHZM vanuit 1 gezamenlijk Klant Expertise Centrum (KEC), waarbij we de dienstverlening aan onze inwoners op alle kanalen (online, mail, telefoon, fysiek) verbeteren en minder kwetsbaar maken. Daarvoor wordt nu al gewerkt aan uniformering en standaardisering. Het digitale kanaal is hierbij het voorkeurs kanaal. Fysiek contact zal in het 'Huis van Ermelo' plaatsvinden. Daarnaast is alle gemeentelijke communicatie begrijpelijk en waar mogelijk op B1 niveau.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Er is een projectleider gevonden om het project KEC verder te brengen. 

Een netwerkgemeente
Terug naar navigatie - Een netwerkgemeente

Binnen het programma organisatieontwikkeling werken we in Ermelo aan het zijn van een netwerkgemeente. Op basis van onze missie en kernwaarden (samen, bevlogen, wendbaar en betrouwbaar) voor de organisatie, geven we verder invulling aan deze ontwikkeling binnen het bestuur, de ambtelijke organisatie en samen met de samenleving.

  • Omschrijving

    We geven helderheid over wat Ermelo verstaat onder opgaven (en wat niet). Dit doen we door de inrichting van een opgavenportfolio. Vanuit dit portfolio creëren we een werkwijze voor sturing op deze opgaven. We werken aan een effectievere indeling van onze organisatie en aan rolontwikkeling van onze medewerkers. We gaan tevens de bestuursprocessen tegen het licht houden.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    We zijn bezig met het ontwikkelen van een werkwijze waarin we de juiste werkvormen in te zetten: opgaven, programma's, projecten en processen. Dit om invulling te geven aan onze strategische doelstellingen. We hebben een nieuw organisatieplan opgesteld waarin we een heldere en effectieve rolverdeling implementeren. Daarnaast werken we in het traject bestuurskracht aan betere bestuursprocessen. Tot slot zijn we in verschillende teams bezig met teamontwikkeling, mede op basis van rollen. 

Een transparante, betrokken en oplossingsgerichte gemeente
Terug naar navigatie - Een transparante, betrokken en oplossingsgerichte gemeente

We zetten in op een gemeente die transparant, betrokken en oplossingsgericht is. We luisteren, denken mee en leggen uit waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en streven naar draagvlak voor onze besluiten.

  • Omschrijving

    We zoeken met burgers en bedrijven naar oplossingen, maar een onderbouwde 'nee' is ook een mogelijkheid. We ontsluiten onze informatie en besluitvorming pro actief en leggen daar waar nodig uit en lichten toe. We stellen ons constructief op richting de pers. Het wekelijkse persuur gaat normaal gesproken altijd door.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Er worden het hele jaar door trainingen georganiseerd waardoor de medewerkers goed toegerust zijn voor hun taak. Daarnaast werken we binnen EHZM samen aan een goede informatievoorziening in het project 7 minimale eisen van de WOO.

  • Omschrijving

    We geven inwoners zo veel mogelijk de gelegenheid om mee te denken en te doen. Hiervoor voeren wij een actief participatiebeleid. Dit krijg onder andere vorm via het ‘online dorpsgesprek Ermelo’.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Verschillende participatietrajecten hebben plaatsgevonden, in allerlei soorten en maten. We zien dat steeds meer inwoners het online dorpsgesprek weten te vinden. We rapporteren (half)jaarlijks aan de raad over de gelopen participatietrajecten. 

Regionale samenwerking op de gebiedsagenda
Terug naar navigatie - Regionale samenwerking op de gebiedsagenda

De Gebiedsagenda (vastgesteld in 2022) wordt uitgewerkt in het Regioarrangement EHPZ. We werken hierin samen met de gemeenten Harderwijk, Putten en Zeewolde, de provincies Gelderland en Flevoland en de waterschappen Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland. Het regioarrangement EHPZ 2023 markeert de start van een proces om gezamenlijke opgaven van het EHPZ gebied vorm te geven voor de komende 20 tot 30 jaar. 

  • Omschrijving

    Het regioarrangement is een dynamisch document dat minimaal eens in de twee jaar zal worden bijgesteld. Het  is de bedoeling om hiervoor de het instrument: 'Ruimtelijke Strategische Visie', te benutten. 

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    De opdracht voor het gezamenlijk opstellen van een Toekomstperspectief regio EHPZ (voorheen: Ruimtelijke Strategische Visie) is verankerd in het regioarrangement EHPZ, door de raden behandeld in 2023. Het regioarrangement is een samenvoeging van ‘bestaande beleidsnota’s (fysiek domein)’ van acht overheden. Er zijn daarnaast meerdere gebiedsopgaven benoemd voor de regio (Dialoogkaart). De volgende stap in de opbouw van de regio EHPZ is een gezamenlijke regionale verdiepingsslag op het fysieke domein in de vorm van een regionaal Toekomstperspectief, namelijk vanuit het perspectief van 125.000 inwoners (opgeteld het inwonertal van de regio). Zodanig dat de gemeenten en de provincies zich herkennen en de visie kunnen inzetten voor ontwikkeling, lobby en verdere activiteiten voor de totale regio. 

Samenwerken met behoud van soevereiniteit
Terug naar navigatie - Samenwerken met behoud van soevereiniteit

We staan open voor intergemeentelijke samenwerking, gericht op efficientie in de uitvoering. Lokaal beleid wordt zo veel mogelijk lokaal opgesteld. Ermelo is en blijft een zelfstandige gemeente.

  • Omschrijving

    Op verzoek van het Rijk wordt gewerkt aan regioarrangementen tussen het Rijk en de provincies. In 2023 zijn we gestart aan een arrangement als regio Ermelo, Harderwijk, Zeewolde en Putten (EHPZ). Op inhoudelijke onderwerpen wordt er daarnaast samengewerkt op de schaal van de Noord-Veluwe. De Noord-Veluwe is opgesplitst in de regio Kop van de Veluwe en de regio EHPZ, waarbij de regio Kop van de Veluwe zich richt op de regio Zwolle (NOVEX). De heroriëntatie op de regionale bestuurlijke overleggen is actueel en zal voorlopig nog blijven spelen. 

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Begin 2025 is het regioprofiel opgeleverd: om de gezamenlijke krachten te bundelen is dit profiel onder meer van belang voor de lobby richting Rijk en Europa. We werken nu aan een Toekomstperspectief (voorheen Ruimtelijk Strategische Visie). Daarnaast werken we aan de Ruimtelijke puzzel (als instrument om het toekomstperspectief duidelijk te krijgen) en wordt er een overzicht gemaakt van alle projecten, activiteiten en maatregelen die bijdragen aan de ontwikkeling van de regio. Ook werken we aan de uitwerking/samenvoeging van de EHPZ samenwerking op het gebied van energie met de samenwerking vanuit het arrangement in de regio EHPZ. 

Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare Orde en Veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Bovenlokaal veiligheidsbeleid
Terug naar navigatie - Bovenlokaal veiligheidsbeleid

In het (tot 2026 verlengde) Integraal Veiligheidsplan 2020-2024 Harderwijk, Ermelo & Putten zijn de prioriteiten vastgelegd op bovenlokaal en lokaal niveau. De bovenlokale prioriteiten zijn:
1. Kwetsbare personen
2. Ondermijning
3. Cybercrime
4. Informatievoorziening
5. Vitale vakantieparken

  • Omschrijving

    Het doel van handhaving is herstel van een illegale naar een legale situatie.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Controles vinden plaats en waar nodig wordt handhavend opgetreden.

  • Omschrijving

    In 2025 wordt deelgenomen aan de veiligheidsmonitor van het CBS. Daarnaast wordt er gewerkt aan het dashboard om de voortgang van het uitvoeringsplan integrale veiligheid te monitoren.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Als gemeente zijn we aangemeld voor deelname aan de veiligheidsmonitor. Begin Q3 zal deze enquête worden uitgezet. 

  • Omschrijving

    Met de samenwerkende gemeenten wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak cybercrime. 

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Er wordt uitvoering gegeven aan het Plan van Aanpak Cybercrime. Specifieke doelgroepen in 2025 zijn jongeren en het MKB.

  • Omschrijving

    Voor de aanpak van ondermijning wordt nauw samengewerkt met de gemeenten Harderwijk en Putten en andere netwerkpartners als het RIEC en de politie. Er zal een actieplan worden opgesteld om de gemeentelijke aanpak te verstevigen.    

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Sinds maart 2025 is een nieuwe bovenlokale regisseur ondermijning aangesteld. Deze regisseur heeft een start gemaakt met een nieuw actieplan.

  • Omschrijving

    Voor het thema zorg en veiligheid ligt de nadruk op versteviging van de keten en de aanpak van mensenhandel.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Regionaal is het thema mensenhandel geprioriteerd. Ook lokaal wordt er dit jaar extra ingezet op dit thema door de aandachtsfunctionaris mensenhandel.

  • Omschrijving

    Vanuit het thema Vitale Vakantieparken wordt aansluiting gezocht op het thema natuurbrandbeheersing.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Vanuit Vitale Vakantieparken wordt er uitvoering gegeven aan het project Gebiedsgerichte Aanpak Natuurbrandbeheersing in het risicocluster Drieërweg. Binnen alle clusters wordt gewerkt aan de uitbreiding van de bluswatervoorziening en het opstellen van verkeerscirculatieplannen bij calamiteiten.

Lokaal veiligheidsbeleid
Terug naar navigatie - Lokaal veiligheidsbeleid

De lokale prioriteiten zijn:
1. Overlast en geweld
2. Verkeersveiligheid
3. Jeugd & veiligheid (incl. alcohol en drugs)

  • Omschrijving

    We continueren de projecten Veilig Buitengebied en Schoolveiligheid. Daarnaast actualiseren wij het plan van aanpak ondermijning en werken wij aan de informatievoorziening op het gebied van openbare orde en veiligheid. Als input voor het in 2026 te herzien veiligheidsbeleid wordt in 2025 deelgenomen aan de Veiligheidsmonitor.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Er wordt uitvoering gegeven aan het project Veilig Buitengebied en het convenant schoolveiligheid. Het actieplan ondermijning wordt geactualiseerd.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Betere P&C documenten
Terug naar navigatie - Betere P&C documenten

We streven naar een planning & control cyclus die de samenhang borgt tussen 'Wat willen we bereiken?', 'Wat gaan we daarvoor doen?' en 'Wat mag dat kosten?'. Dit moet voor overzicht en inzicht zorgen en alle geledingen (raad, college en ambtelijke organisatie) helpen bij de bestuurbaarheid van de organisatie. Het is daarbij essentieel dat de informatiewaarde en de leesbaarheid van de P&C documenten worden verbeterd.

  • Omschrijving

    Het verbeteren van de P&C documenten is een continu proces. Samen met de auditcommissie van de raad evalueren wij de opgeleverde documenten op leesbaarheid en informatiewaarde en brengen waar gewenst wijzigingen aan in de formats.

    Status voortgang

    Oranje

    Toelichting status

    We zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet. De nieuwe P&C tool gaat ons hierbij naar verwachting wel helpen de komende jaren. Tegelijkertijd legt de implementatie van en gewenning aan de nieuwe tool ook een fors beslag op de ambtelijke capaciteit, zeker in combinatie met het ombuigingstraject richting de Meerjarenbegroting 2026-2029.  

Financiën op orde
Terug naar navigatie - Financiën op orde

Grip krijgen op de uitgaven.  
Spaarzaam staat voor goed financieel beleid wat neerkomt op niet meer uitgeven dan beschikbaar is. 
De meerjarenbegroting is sluitend en reëel. 

  • Omschrijving

    We begroten kritisch en realistisch, waardoor we niet meer lasten ramen dan strikt noodzakelijk. Dit moet er voor zorgen dat we ook niet meer inkomsten ramen (en dus belastingen heffen) dan noodzakelijk. Zowel bij de (primaire) begroting als bij de tussentijdse rapportages en begrotingswijzigingen zijn we scherp op reëel begroten, zodat we bij de jaarrekening geen (onnodig) groot saldo presenteren.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Dit lukt steeds beter. Het rekeningsaldo van 2024 (€ 1,9 miljoen) is veel lager dan in de voorgaande jaren en zit ook dichter bij het begrote saldo. In verband met het huidige ombuigingstraject in het kader van de Meerjarenbegroting 2026-2029 zijn we als organisatie nog eens kritisch door alle begrotingsposten zijn gelopen. Ook dit heeft toch weer scherpere ramingen opgeleverd. Uiteraard neemt de kans op tegenvallers hierdoor wel toe.