Overzicht baten en lasten

Voortgang activiteiten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Bedragen (x 1.000)
Meerjaren begroting 2024
Begrotings wijzigingen 2024
Begroting 2024 (na wijziging)
Jaarrekening 2024
Saldo Jaarrekening t.o.v. Begroting
Programma Samen Werken voor Ermelo
lasten
-7.527
-828
-8.355
-9.077
-722
baten
862
28
890
840
-50
saldo
-6.665
-800
-7.465
-8.237
-772
Programma Samen Leven in Ermelo
lasten
-49.466
-4.415
-53.881
-53.281
600
baten
8.286
7.758
16.044
16.420
376
saldo
-41.180
3.343
-37.837
-36.861
976
Programma Samen Wonen in Ermelo
lasten
-22.220
-1.094
-23.314
-21.436
1.878
baten
10.261
1.396
11.657
10.633
-1.024
saldo
-11.959
302
-11.657
-10.803
854
Programma Samen Ondernemen in Ermelo
lasten
-1.566
305
-1.261
-1.183
78
baten
133
526
659
692
33
saldo
-1.433
831
-602
-491
111
Subtotaal programma´s
lasten
-80.779
-6.032
-86.811
-84.977
1.834
baten
19.542
9.708
29.250
28.585
-665
saldo
-61.237
3.676
-57.561
-56.392
1.169
Algemene Dekkingsmiddelen:
- Lokale heffingen, waarvan
lasten
-424
0
-424
-422
2
de besteding niet gebonden is
baten
13.268
311
13.579
13.607
28
saldo
12.844
311
13.155
13.185
30
- Algemene uitkering
lasten
0
0
0
0
0
baten
57.639
4.861
62.500
62.000
-500
saldo
57.639
4.861
62.500
62.000
-500
- Dividend
lasten
-1
0
-1
-7
-6
baten
490
57
547
615
68
saldo
489
57
546
608
62
- Saldo van de financieringsfunctie
lasten
-1.042
0
-1.042
-999
43
baten
1.009
807
1.816
1.220
-596
saldo
-33
807
774
221
-553
- Overige algemene dekkingsmiddelen
lasten
724
-702
22
3
-19
baten
1.019
0
1.019
968
-51
saldo
1.743
-702
1.041
971
-70
- Overhead
lasten
-13.635
-604
-14.239
-14.133
106
baten
180
598
778
1.012
234
saldo
-13.455
-6
-13.461
-13.121
340
- Vennootschapsbelasting
lasten
0
0
0
-20
-20
baten
0
0
0
0
0
saldo
0
0
0
-20
-20
- Onvoorzien
lasten
-27
27
0
0
0
baten
0
0
0
0
0
saldo
-27
27
0
0
0
Subtotaal Algemene Dekkingsmiddelen
lasten
-14.405
-1.279
-15.684
-15.578
106
baten
73.605
6.634
80.239
79.422
-817
saldo
59.200
5.355
64.555
63.844
-711
(Gerealiseerde) totaal saldo van
lasten
-95.184
-7.311
-102.495
-100.555
1.940
baten en lasten
baten
93.147
16.342
109.489
108.007
-1.482
saldo
-2.037
9.031
6.994
7.452
458
Toevoeging/onttrekking aan reserves:
Programma Samen Werken voor Ermelo
lasten
-157
-7.625
-7.782
-7.782
0
baten
1.318
7.681
8.999
7.992
-1.007
saldo
1.161
56
1.217
210
-1.007
Programma Samen Leven in Ermelo
lasten
-750
-3.748
-4.498
-4.498
0
baten
1.178
5.676
6.854
6.645
-209
saldo
428
1.928
2.356
2.147
-209
Programma Samen Wonen in Ermelo
lasten
-252
-8.263
-8.515
-8.685
-170
baten
719
182
901
751
-150
saldo
467
-8.081
-7.614
-7.934
-320
Programma Samen Ondernemen in Ermelo
lasten
0
0
0
0
0
baten
0
0
0
0
0
saldo
0
0
0
0
0
Subtotaal mutaties
lasten
-1.159
-19.636
-20.795
-20.965
-170
reserves
baten
3.215
13.539
16.754
15.388
-1.366
saldo
2.056
-6.097
-4.041
-5.577
-1.536
Het geraamde versus gerealiseerde resultaat
19
2.934
2.953
1.875
-1.078
V
N
Incidentele lasten en baten
Meerjaren begroting 2024
Begrotings wijzigingen 2024
Begroting 2024 (na wijziging)
Jaarstukken 2024
Saldo Jaarstukken t.o.v. Begroting
Incidentele lasten en baten
lasten
-734
-2.923
-3.657
-4.000
-343
baten
0
3.781
3.781
4.090
309
saldo
-734
858
124
90
-34
Stelpost Incidenteel onvoorzien
lasten
-27
-27
0
0
0
baten
0
0
0
0
0
saldo
-27
-27
0
0
0
Totaal Incidentele lasten en baten
saldo
-761
831
124
90
-34
Structurele lasten en baten
lasten
-95.582
-23.997
-119.633
-117.520
2.113
baten
96.362
26.100
122.462
119.305
-3.157
Totaal Structurele lasten en baten
saldo
780
2.103
2.829
1.785
-1.044
Jaarstukken 2024 totaal
lasten
-96.343
-26.947
-123.290
-121.520
1.770
baten
96.362
29.881
126.243
123.395
-2.848
Het geraamde versus gerealiseerde resultaat
saldo
19
2.934
2.953
1.875
-1.078
De incidentele lasten en baten zijn opgenomen als totalen, voor gedetailleerde informatie is onderstaande overzicht beschikbaar.

Detailoverzicht incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Detailoverzicht incidentele lasten en baten
Incidentele lasten (x € 1.000)
Omschrijving
Begroot primair
Begrotings- wijziging
Begroot na wijziging
Realisatie
Samen Werken
Bestuursdienst
Uitvoeringskosten PvA mensenhandel
0
-6
-6
-6
Bestuursdienst
Uitvoeringskosten prioriteit kwetsbare personen
0
-6
-6
-6
Bestuursdienst
Inzet jr. adviseur Natuur en milieu
0
-22
-22
-22
Bestuursdienst
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur projectleider complexe projecten
0
-14
-14
-14
Bestuursdienst
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur juridisch adviseur Tomassen
0
-30
-30
-30
Bestuursdienst
Inhuur realisatie Taakst.sport en wegen
0
-140
-140
-107
Griffie
Formatie uitbreiding 0,33 FTE
0
-37
-37
-37
Intergemeentelijke samenwerking
Budgetoverheveling 2023 Beste Organisatie idee 2023 MIZ
0
-3
-3
-3
Brandweer
2-sporen aanpak uitvr. communicatiepl
0
-20
-20
-6
Brandweer
Budgetoverheveling 2023 Oplossen RI&E Knelpunten
0
-20
-20
-20
Integrale veiligheid
Uitvoeringskosten Prioriteit kwetsbare personen
0
-3
-3
-3
Belastingen
Toeristenbelasting, geen compensatie; precariobelasting & nieuw beleid
-46
0
-46
-46
Belastingen
Forensenbelasting, geen compensatie; precariobelasting & nieuw beleid
-133
0
-133
-133
Rente
Rente aangetrokken geldlening
-16
0
-16
-16
Centrale personeels budgetten
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur participatiebureau Tomassen
0
-15
-15
-15
Bedrijfsvoering
Budgetoverheveling 2023 BCM Fase 2 – MIZ
0
-16
-16
-16
Bedrijfsvoering
Budgetoverheveling 2023 Werkbudget financiën
0
-75
-75
-75
Wijkservice
Wijkservice beheerder begraafplaats
-14
0
-14
-14
Wijkservice
Functie toezichthouder evenementen
0
-13
-13
-13
College b&w
Extra storting pensioenvoorziening wethouders
0
0
0
-645
Samen Leven
Cultuurbeleid
Budgetoverheveling 2023 Spot-On Ermelo 2024
0
-18
-18
-18
Bibliotheek
Budgetoverheveling 2023 Cultuur subsidieregeling
0
-10
-10
-10
Oudheidkamer
Onderzoek multifunctioneel gebruik museum het Pakhuis
0
-25
-25
-25
Sociaal cultureel werk
Digitaal vrijwilligers platform
0
-16
-16
-16
Sociaal cultureel werk
Leefstijlloket
0
-50
-50
-50
Coördinatie wijkgericht werken
Budgetoverheveling 2023 POK-middelen voor implementatie brede toegang SD
0
-294
-294
-294
Sport
Budgetoverheveling 2023 Grondverkopen
0
118
118
118
Sportbeleid & spotieve organisaties
Budgetoverheveling 2023 Private Accommodatie MJOP
0
-66
-66
-66
Buitensportaccommodaties
Budgetoverheveling 2023 Private Accommodatie MJOP
0
-16
-16
-16
Jeugdbeleid
Extra investering laaggeletterdheid
-50
0
-50
-15
Jeugdbeleid
Budgetoverheveling 2023 Pilot Zorg in onderwijstijd
0
-60
-60
-60
Jeugdbeleid
Buurtgezinnen
-50
0
-50
-50
Jeugdbeleid
Ondersteuning huisarts
-51
0
-51
-8
Gezondheidsbeleid
Kind naar gezond-gewicht kst.proj.leider
0
-45
-45
-45
Gezondheidsbeleid
JOGG
0
-20
-20
-20
Gezondheidsbeleid
Positieve gezondheid
0
-7
-7
-7
Jeugdgezondheidszorg
Budgetoverheveling 2023 JGZ maatwerk ziekteverzuim jongeren
0
-19
-19
-19
Algemeen maatschappelijk werk
Decembercirculaire 2023 uitkering energietoeslag
0
-874
-874
-874
Algemeen maatschappelijk werk
Eenmalige Energietoeslag
0
-139
-139
-88
lokaal Gehandicaptenbeleid
Sub. Voorlichting lokale cultuur
-3
0
-3
-3
Bijzondere bijstand
Budgetoverheveling 2023 Bestaansz&Schuldhulpverl.
0
-93
-93
-93
WMO
inrichting geheugensteunpunt
0
-7
-7
-7
Lokale jeugdhulp
Budgetoverheveling 2023 SiSa IZA 2023
0
-142
-142
-142
Samen Wonen
Verkeer
Boskamer Bodemsanering
-75
0
-75
-75
Verkeer
Budgetoverheveling 2023 Verkeersbeleid, wegenbeheerplan
0
-19
-19
-19
Verkeersbeleid
Ondz. spoorwegovergang
0
-27
-27
-25
Verkeer
Boskamer Bodemsanering
-50
0
-50
-50
Openb.verlicht
Nieuw beleidsplan Bewust verlichten
0
-8
-8
-3
Openb.verlicht
Nieuw beleidsplan Bewust verlichten
0
-4
-4
-4
Beheer speelvoorzien
Speelbeleid
0
-7
-7
-4
Herinrichting & renovatie
Budgetoverheveling 2023 Structurele vervanging
0
-10
-10
-10
Structuurvisie
Bouwen aan de toekomst
-15
0
-15
-9
Structuurvisie
Inhuur
-60
0
-60
-54
structuurvisie
Budgetoverheveling 2023 Implementatie Omgevingswet
0
-16
-16
-16
Structuurvisie
Budgetoverheveling 2023 Tonselse Veld
0
-27
-27
-27
Structuurvisie
Pretoriusplein
0
-15
-15
-15
structuurvisie
Budgetoverheveling 2023 Kerkdennen
0
-89
-89
-89
Omgevingsverg
Budgetoverheveling 2023 Anter.ovk beschrijven in CBM
0
-29
-29
-5
Milieubeheer
Sanering asbestwegen
-30
0
-30
-12
Duurzaamheid
Het groene innovatiefonds
-75
0
-75
-75
Milieu-ontwikkeling
Budgetoverheveling 2023 Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid
0
-196
-196
-196
Milieu-ontwikkeling
Sanering Stortplaats
0
-116
-116
-116
Milieu-ontwikkeling
Uitvoeringsprogr.Duurzaamh.
-66
0
-66
-66
Milieu-ontwikkeling
Klimaat adaptatie
0
-19
-19
-7
Vastgoedinformatie
Budgetoverheveling 2023 Vastgoed CBM
0
-38
-38
-38
Samen Ondernemen
Centrumontwikkeling
Budgetoverheveling 2023 CO-subs verbet.puien+gevels
0
-50
-50
0
Toeristisch recreatief beleid
Budgetoverheveling 2023 Aanjagen verblijfsrecreatie
0
-15
-15
-15
Toeristisch recreatief beleid
Budgetoverheveling 2023 Visie toerisme en Recreatie
0
-35
-35
-35
-734
-2.923
-3.657
-4.000
Incidentele baten (x € 1.000)
Omschrijving
Begroot primair
Begrotings- wijziging
Begroot na wijziging
Realisatie
Samen Werken
Nutsbedrijven
Interim dividend verkoop Kenter B.V.
0
0
0
139
Samen Leven
Gezondheidsbeleid
SPUK IZA
0
144
144
144
Algemeen maatschappelijk werk
Overschot BW/MO
0
555
555
555
ROA/VVTV
Opvang ontheemden Oekrainers 2024
0
1750
1750
1750
Regionale jeugdhulp
Hervormings Agenda Jeugd
0
280
280
280
Regionale jeugdhulp
Extra middelen voor niet beoogde jeugdkosten
0
1019
1019
1019
Samen Wonen
Structuurvisie
Bedrijventerrein A28
0
33
33
33
Veldzicht Noord
Winstneming GREX-complexen
0
0
0
170
0
3.781
3.781
4.090

Financieel kengetal: Structurele exploitatieruimte

Terug naar navigatie - Financieel kengetal: Structurele exploitatieruimte

Dit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Voor de beoordeling van het structurele en reëel evenwicht van de begroting wordt thans al onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves te delen door de totale baten en uit te drukken in een percentage.

Hoe positiever (hoger) het percentage, hoe groter de structurele exploitatieruimte is.

Kengetal

Jaarstukken 2022

Jaarstukken 2023 Begroting 2024 Jaarstukken 2024
Structurele exploitatieruimte 5,06% A 2,77% A 1,70% A 1% A


Rechtmatigheidsverantwoording college van burgemeester en wethouders

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht. 
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3,0% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 3,3 miljoen. 

Bevinding 
Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen het bovengenoemde grensbedrag. 
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV (en op basis van de afspraken met de raad) aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.