
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenBedragen (x 1.000) |
Meerjaren
begroting
2024 |
Begrotings
wijzigingen
2024 |
Begroting
2024
(na wijziging) |
Jaarrekening
2024 |
Saldo
Jaarrekening
t.o.v.
Begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma Samen Werken voor Ermelo |
lasten |
-7.527 |
-828 |
-8.355 |
-9.077 |
-722 |
|||
baten |
862 |
28 |
890 |
840 |
-50 |
||||
saldo |
-6.665 |
-800 |
-7.465 |
-8.237 |
-772 |
||||
Programma Samen Leven in Ermelo |
lasten |
-49.466 |
-4.415 |
-53.881 |
-53.281 |
600 |
|||
baten |
8.286 |
7.758 |
16.044 |
16.420 |
376 |
||||
saldo |
-41.180 |
3.343 |
-37.837 |
-36.861 |
976 |
||||
Programma Samen Wonen in Ermelo |
lasten |
-22.220 |
-1.094 |
-23.314 |
-21.436 |
1.878 |
|||
baten |
10.261 |
1.396 |
11.657 |
10.633 |
-1.024 |
||||
saldo |
-11.959 |
302 |
-11.657 |
-10.803 |
854 |
||||
Programma Samen Ondernemen in Ermelo |
lasten |
-1.566 |
305 |
-1.261 |
-1.183 |
78 |
|||
baten |
133 |
526 |
659 |
692 |
33 |
||||
saldo |
-1.433 |
831 |
-602 |
-491 |
111 |
||||
Subtotaal programma´s |
lasten |
-80.779 |
-6.032 |
-86.811 |
-84.977 |
1.834 |
|||
baten |
19.542 |
9.708 |
29.250 |
28.585 |
-665 |
||||
saldo |
-61.237 |
3.676 |
-57.561 |
-56.392 |
1.169 |
||||
Algemene Dekkingsmiddelen: |
|||||||||
- Lokale heffingen, waarvan |
lasten |
-424 |
0 |
-424 |
-422 |
2 |
|||
de besteding niet gebonden is |
baten |
13.268 |
311 |
13.579 |
13.607 |
28 |
|||
saldo |
12.844 |
311 |
13.155 |
13.185 |
30 |
||||
- Algemene uitkering |
lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
baten |
57.639 |
4.861 |
62.500 |
62.000 |
-500 |
||||
saldo |
57.639 |
4.861 |
62.500 |
62.000 |
-500 |
||||
- Dividend |
lasten |
-1 |
0 |
-1 |
-7 |
-6 |
|||
baten |
490 |
57 |
547 |
615 |
68 |
||||
saldo |
489 |
57 |
546 |
608 |
62 |
||||
- Saldo van de financieringsfunctie |
lasten |
-1.042 |
0 |
-1.042 |
-999 |
43 |
|||
baten |
1.009 |
807 |
1.816 |
1.220 |
-596 |
||||
saldo |
-33 |
807 |
774 |
221 |
-553 |
||||
- Overige algemene dekkingsmiddelen |
lasten |
724 |
-702 |
22 |
3 |
-19 |
|||
baten |
1.019 |
0 |
1.019 |
968 |
-51 |
||||
saldo |
1.743 |
-702 |
1.041 |
971 |
-70 |
||||
- Overhead |
lasten |
-13.635 |
-604 |
-14.239 |
-14.133 |
106 |
|||
baten |
180 |
598 |
778 |
1.012 |
234 |
||||
saldo |
-13.455 |
-6 |
-13.461 |
-13.121 |
340 |
||||
- Vennootschapsbelasting |
lasten |
0 |
0 |
0 |
-20 |
-20 |
|||
baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
saldo |
0 |
0 |
0 |
-20 |
-20 |
||||
- Onvoorzien |
lasten |
-27 |
27 |
0 |
0 |
0 |
|||
baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
saldo |
-27 |
27 |
0 |
0 |
0 |
||||
Subtotaal Algemene Dekkingsmiddelen |
lasten |
-14.405 |
-1.279 |
-15.684 |
-15.578 |
106 |
|||
baten |
73.605 |
6.634 |
80.239 |
79.422 |
-817 |
||||
saldo |
59.200 |
5.355 |
64.555 |
63.844 |
-711 |
||||
(Gerealiseerde) totaal saldo van |
lasten |
-95.184 |
-7.311 |
-102.495 |
-100.555 |
1.940 |
|||
baten en lasten |
baten |
93.147 |
16.342 |
109.489 |
108.007 |
-1.482 |
|||
saldo |
-2.037 |
9.031 |
6.994 |
7.452 |
458 |
||||
Toevoeging/onttrekking
aan reserves: |
|||||||||
Programma Samen Werken voor Ermelo |
lasten |
-157 |
-7.625 |
-7.782 |
-7.782 |
0 |
|||
baten |
1.318 |
7.681 |
8.999 |
7.992 |
-1.007 |
||||
saldo |
1.161 |
56 |
1.217 |
210 |
-1.007 |
||||
Programma Samen Leven in Ermelo |
lasten |
-750 |
-3.748 |
-4.498 |
-4.498 |
0 |
|||
baten |
1.178 |
5.676 |
6.854 |
6.645 |
-209 |
||||
saldo |
428 |
1.928 |
2.356 |
2.147 |
-209 |
||||
Programma Samen Wonen in Ermelo |
lasten |
-252 |
-8.263 |
-8.515 |
-8.685 |
-170 |
|||
baten |
719 |
182 |
901 |
751 |
-150 |
||||
saldo |
467 |
-8.081 |
-7.614 |
-7.934 |
-320 |
||||
Programma Samen Ondernemen in Ermelo |
lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
saldo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Subtotaal mutaties |
lasten |
-1.159 |
-19.636 |
-20.795 |
-20.965 |
-170 |
|||
reserves |
baten |
3.215 |
13.539 |
16.754 |
15.388 |
-1.366 |
|||
saldo |
2.056 |
-6.097 |
-4.041 |
-5.577 |
-1.536 |
||||
Het geraamde versus
gerealiseerde resultaat |
19 |
2.934 |
2.953 |
1.875 |
-1.078 |
||||
V |
N |
||||||||
Incidentele lasten en baten |
Meerjaren begroting 2024 |
Begrotings wijzigingen 2024 |
Begroting
2024
(na wijziging) |
Jaarstukken 2024 |
Saldo
Jaarstukken
t.o.v.
Begroting |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Incidentele lasten en baten |
lasten |
-734 |
-2.923 |
-3.657 |
-4.000 |
-343 |
baten |
0 |
3.781 |
3.781 |
4.090 |
309 |
|
saldo |
-734 |
858 |
124 |
90 |
-34 |
|
Stelpost Incidenteel onvoorzien |
lasten |
-27 |
-27 |
0 |
0 |
0 |
baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
saldo |
-27 |
-27 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Incidentele lasten en baten |
saldo |
-761 |
831 |
124 |
90 |
-34 |
Structurele lasten en baten |
lasten |
-95.582 |
-23.997 |
-119.633 |
-117.520 |
2.113 |
baten |
96.362 |
26.100 |
122.462 |
119.305 |
-3.157 |
|
Totaal Structurele lasten en baten |
saldo |
780 |
2.103 |
2.829 |
1.785 |
-1.044 |
Jaarstukken 2024 totaal |
lasten |
-96.343 |
-26.947 |
-123.290 |
-121.520 |
1.770 |
baten |
96.362 |
29.881 |
126.243 |
123.395 |
-2.848 |
|
Het geraamde versus gerealiseerde resultaat |
saldo |
19 |
2.934 |
2.953 |
1.875 |
-1.078 |
De incidentele lasten en baten zijn opgenomen als totalen, voor gedetailleerde informatie is onderstaande overzicht beschikbaar. |
Detailoverzicht incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Detailoverzicht incidentele lasten en batenIncidentele lasten (x € 1.000) |
Omschrijving |
Begroot
primair |
Begrotings-
wijziging |
Begroot
na wijziging |
Realisatie |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Samen Werken |
|||||||
Bestuursdienst |
Uitvoeringskosten PvA mensenhandel |
0 |
-6 |
-6 |
-6 |
||
Bestuursdienst |
Uitvoeringskosten prioriteit kwetsbare personen |
0 |
-6 |
-6 |
-6 |
||
Bestuursdienst |
Inzet jr. adviseur Natuur en milieu |
0 |
-22 |
-22 |
-22 |
||
Bestuursdienst |
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur projectleider complexe projecten |
0 |
-14 |
-14 |
-14 |
||
Bestuursdienst |
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur juridisch adviseur Tomassen |
0 |
-30 |
-30 |
-30 |
||
Bestuursdienst |
Inhuur realisatie Taakst.sport en wegen |
0 |
-140 |
-140 |
-107 |
||
Griffie |
Formatie uitbreiding 0,33 FTE |
0 |
-37 |
-37 |
-37 |
||
Intergemeentelijke samenwerking |
Budgetoverheveling 2023 Beste Organisatie idee 2023 MIZ |
0 |
-3 |
-3 |
-3 |
||
Brandweer |
2-sporen aanpak uitvr. communicatiepl |
0 |
-20 |
-20 |
-6 |
||
Brandweer |
Budgetoverheveling 2023 Oplossen RI&E Knelpunten |
0 |
-20 |
-20 |
-20 |
||
Integrale veiligheid |
Uitvoeringskosten Prioriteit kwetsbare personen |
0 |
-3 |
-3 |
-3 |
||
Belastingen |
Toeristenbelasting, geen compensatie; precariobelasting & nieuw beleid |
-46 |
0 |
-46 |
-46 |
||
Belastingen |
Forensenbelasting, geen compensatie; precariobelasting & nieuw beleid |
-133 |
0 |
-133 |
-133 |
||
Rente |
Rente aangetrokken geldlening |
-16 |
0 |
-16 |
-16 |
||
Centrale personeels budgetten |
Afwikkeling Dossier Tomassen/Inhuur participatiebureau Tomassen |
0 |
-15 |
-15 |
-15 |
||
Bedrijfsvoering |
Budgetoverheveling 2023 BCM Fase 2 – MIZ |
0 |
-16 |
-16 |
-16 |
||
Bedrijfsvoering |
Budgetoverheveling 2023 Werkbudget financiën |
0 |
-75 |
-75 |
-75 |
||
Wijkservice |
Wijkservice beheerder begraafplaats |
-14 |
0 |
-14 |
-14 |
||
Wijkservice |
Functie toezichthouder evenementen |
0 |
-13 |
-13 |
-13 |
||
College b&w |
Extra storting pensioenvoorziening wethouders |
0 |
0 |
0 |
-645 |
||
Samen Leven |
|||||||
Cultuurbeleid |
Budgetoverheveling 2023 Spot-On Ermelo 2024 |
0 |
-18 |
-18 |
-18 |
||
Bibliotheek |
Budgetoverheveling 2023 Cultuur subsidieregeling |
0 |
-10 |
-10 |
-10 |
||
Oudheidkamer |
Onderzoek multifunctioneel gebruik museum het Pakhuis |
0 |
-25 |
-25 |
-25 |
||
Sociaal cultureel werk |
Digitaal vrijwilligers platform |
0 |
-16 |
-16 |
-16 |
||
Sociaal cultureel werk |
Leefstijlloket |
0 |
-50 |
-50 |
-50 |
||
Coördinatie wijkgericht werken |
Budgetoverheveling 2023 POK-middelen voor implementatie brede toegang SD |
0 |
-294 |
-294 |
-294 |
||
Sport |
Budgetoverheveling 2023 Grondverkopen |
0 |
118 |
118 |
118 |
||
Sportbeleid & spotieve organisaties |
Budgetoverheveling 2023 Private Accommodatie MJOP |
0 |
-66 |
-66 |
-66 |
||
Buitensportaccommodaties |
Budgetoverheveling 2023 Private Accommodatie MJOP |
0 |
-16 |
-16 |
-16 |
||
Jeugdbeleid |
Extra investering laaggeletterdheid |
-50 |
0 |
-50 |
-15 |
||
Jeugdbeleid |
Budgetoverheveling 2023 Pilot Zorg in onderwijstijd |
0 |
-60 |
-60 |
-60 |
||
Jeugdbeleid |
Buurtgezinnen |
-50 |
0 |
-50 |
-50 |
||
Jeugdbeleid |
Ondersteuning huisarts |
-51 |
0 |
-51 |
-8 |
||
Gezondheidsbeleid |
Kind naar gezond-gewicht kst.proj.leider |
0 |
-45 |
-45 |
-45 |
||
Gezondheidsbeleid |
JOGG |
0 |
-20 |
-20 |
-20 |
||
Gezondheidsbeleid |
Positieve gezondheid |
0 |
-7 |
-7 |
-7 |
||
Jeugdgezondheidszorg |
Budgetoverheveling 2023 JGZ maatwerk ziekteverzuim jongeren |
0 |
-19 |
-19 |
-19 |
||
Algemeen maatschappelijk werk |
Decembercirculaire 2023 uitkering energietoeslag |
0 |
-874 |
-874 |
-874 |
||
Algemeen maatschappelijk werk |
Eenmalige Energietoeslag |
0 |
-139 |
-139 |
-88 |
||
lokaal Gehandicaptenbeleid |
Sub. Voorlichting lokale cultuur |
-3 |
0 |
-3 |
-3 |
||
Bijzondere bijstand |
Budgetoverheveling 2023 Bestaansz&Schuldhulpverl. |
0 |
-93 |
-93 |
-93 |
||
WMO |
inrichting geheugensteunpunt |
0 |
-7 |
-7 |
-7 |
||
Lokale jeugdhulp |
Budgetoverheveling 2023 SiSa IZA 2023 |
0 |
-142 |
-142 |
-142 |
||
Samen Wonen |
|||||||
Verkeer |
Boskamer Bodemsanering |
-75 |
0 |
-75 |
-75 |
||
Verkeer |
Budgetoverheveling 2023 Verkeersbeleid, wegenbeheerplan |
0 |
-19 |
-19 |
-19 |
||
Verkeersbeleid |
Ondz. spoorwegovergang |
0 |
-27 |
-27 |
-25 |
||
Verkeer |
Boskamer Bodemsanering |
-50 |
0 |
-50 |
-50 |
||
Openb.verlicht |
Nieuw beleidsplan Bewust verlichten |
0 |
-8 |
-8 |
-3 |
||
Openb.verlicht |
Nieuw beleidsplan Bewust verlichten |
0 |
-4 |
-4 |
-4 |
||
Beheer speelvoorzien |
Speelbeleid |
0 |
-7 |
-7 |
-4 |
||
Herinrichting & renovatie |
Budgetoverheveling 2023 Structurele vervanging |
0 |
-10 |
-10 |
-10 |
||
Structuurvisie |
Bouwen aan de toekomst |
-15 |
0 |
-15 |
-9 |
||
Structuurvisie |
Inhuur |
-60 |
0 |
-60 |
-54 |
||
structuurvisie |
Budgetoverheveling 2023 Implementatie Omgevingswet |
0 |
-16 |
-16 |
-16 |
||
Structuurvisie |
Budgetoverheveling 2023 Tonselse Veld |
0 |
-27 |
-27 |
-27 |
||
Structuurvisie |
Pretoriusplein |
0 |
-15 |
-15 |
-15 |
||
structuurvisie |
Budgetoverheveling 2023 Kerkdennen |
0 |
-89 |
-89 |
-89 |
||
Omgevingsverg |
Budgetoverheveling 2023 Anter.ovk beschrijven in CBM |
0 |
-29 |
-29 |
-5 |
||
Milieubeheer |
Sanering asbestwegen |
-30 |
0 |
-30 |
-12 |
||
Duurzaamheid |
Het groene innovatiefonds |
-75 |
0 |
-75 |
-75 |
||
Milieu-ontwikkeling |
Budgetoverheveling 2023 Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid |
0 |
-196 |
-196 |
-196 |
||
Milieu-ontwikkeling |
Sanering Stortplaats |
0 |
-116 |
-116 |
-116 |
||
Milieu-ontwikkeling |
Uitvoeringsprogr.Duurzaamh. |
-66 |
0 |
-66 |
-66 |
||
Milieu-ontwikkeling |
Klimaat adaptatie |
0 |
-19 |
-19 |
-7 |
||
Vastgoedinformatie |
Budgetoverheveling 2023 Vastgoed CBM |
0 |
-38 |
-38 |
-38 |
||
Samen Ondernemen |
|||||||
Centrumontwikkeling |
Budgetoverheveling 2023 CO-subs verbet.puien+gevels |
0 |
-50 |
-50 |
0 |
||
Toeristisch recreatief beleid |
Budgetoverheveling 2023 Aanjagen verblijfsrecreatie |
0 |
-15 |
-15 |
-15 |
||
Toeristisch recreatief beleid |
Budgetoverheveling 2023 Visie toerisme en Recreatie |
0 |
-35 |
-35 |
-35 |
||
-734 |
-2.923 |
-3.657 |
-4.000 |
Incidentele baten (x € 1.000) |
Omschrijving |
Begroot
primair |
Begrotings-
wijziging |
Begroot
na wijziging |
Realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Samen Werken |
|||||
Nutsbedrijven |
Interim dividend verkoop Kenter B.V. |
0 |
0 |
0 |
139 |
Samen Leven |
|||||
Gezondheidsbeleid |
SPUK IZA |
0 |
144 |
144 |
144 |
Algemeen maatschappelijk werk |
Overschot BW/MO |
0 |
555 |
555 |
555 |
ROA/VVTV |
Opvang ontheemden Oekrainers 2024 |
0 |
1750 |
1750 |
1750 |
Regionale jeugdhulp |
Hervormings Agenda Jeugd |
0 |
280 |
280 |
280 |
Regionale jeugdhulp |
Extra middelen voor niet beoogde jeugdkosten |
0 |
1019 |
1019 |
1019 |
Samen Wonen |
|||||
Structuurvisie |
Bedrijventerrein A28 |
0 |
33 |
33 |
33 |
Veldzicht Noord |
Winstneming GREX-complexen |
0 |
0 |
0 |
170 |
0 |
3.781 |
3.781 |
4.090 |
Financieel kengetal: Structurele exploitatieruimte
Terug naar navigatie - Financieel kengetal: Structurele exploitatieruimteDit kengetal is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte een gemeente of provincie heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. Voor de beoordeling van het structurele en reëel evenwicht van de begroting wordt thans al onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves te delen door de totale baten en uit te drukken in een percentage.
Hoe positiever (hoger) het percentage, hoe groter de structurele exploitatieruimte is.
Kengetal |
Jaarstukken 2022 |
Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 | ||||
Structurele exploitatieruimte | 5,06% | A | 2,77% | A | 1,70% | A | 1% | A |
Rechtmatigheidsverantwoording college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties, in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3,0% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 3,3 miljoen.
Bevinding
Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen het bovengenoemde grensbedrag.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV (en op basis van de afspraken met de raad) aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.