
Programma Samen Wonen in Ermelo
Toelichting kleur indicator
Terug naar navigatie - Toelichting kleur indicatorGroen: het verloopt conform planning
Oranje: het verloopt niet conform planning, maar we kunnen nog bijsturen
Rood: we hebben de planning niet gehaald
Hierbij wordt planning ‘breed’ geïnterpreteerd. Het heeft betrekking op zowel tijd, geld als eventuele risico’s.
Verkeer en Vervoer
Terug naar navigatie - Verkeer en VervoerWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Verkeer en vervoerWe willen uitvoering geven aan het nog vast te stellen uitvoeringsprogramma van de mobiliteitsvisie en het wegenbeheerplan. We willen zorgen voor een veilige, duurzaam ingerichte, groene en vitale omgeving waarbij de bereikbaarheid hoog is.
-
Omschrijving
We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan dat tot 2032 loopt. Er zal een nieuw wegenbeheerplan opgesteld worden. We zijn betrokken bij veel (bouw)ontwikkelingen. We vervolgen het traject met ProRail en Nijkerk om de spoorwegovergangen veiliger te maken, willen starten met de aanleg van het fietspad Zeeweg-Schaapsdijk en bereiden de herinrichting van de Oude Telgterweg bij de Zanderij verder voor.
Status voortgangOranje
Toelichting statusWe geven uitvoering aan het uitvoeringsplan dat tot 2032 loopt. Het wegenbeheerplan wordt in 2025 opgesteld. We blijven en zijn betrokken bij veel (bouw)ontwikkelingen. We vervolgen het traject met ProRail en Nijkerk om de spoorwegovergangen veiliger te maken, de aanleg van het fietspad Zeeweg-Schaapsdijk is gestart en bereiden de herinrichting van de Oude Telgterweg bij de Zanderij verder voor.
De stikstofuitspraak van de Raad van State in december 2024 bemoeilijkt de uitvoering. De impact van de uitspraak wordt nader uitgewerkt in 2025.
Ruimtelijke Ordening
Terug naar navigatie - Ruimtelijke OrdeningWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?- Ruimtelijke Ordening
Markt 2.0
Terug naar navigatie - Markt 2.0We willen dat de Markt een aantrekkelijke invulling krijgt. Hierin wordt voorzien door de uitbreiding van winkelruimte, parkeerruimte en de opwaardering van de kwaliteit van de openbare ruimte.
-
Omschrijving
In 2024 wordt het definitieve ontwerp voltooid. Vervolgens worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd afhankelijk van parkeerdruk en de bouwactiviteiten van Borghese aan de zuidzijde van de Markt.
Status voortgangGroen
Toelichting statusHet definitieve ontwerp is voltooid en door de raad vastgesteld. Vooruitlopend heeft de Plus alle werkzaamheden afgerond en zal naar verwachting Borghese in 2025 hiermee beginnen. De werkzaamheden om de openbare ruimte aan te pakken staan op moment van schrijven uit via het inkoopproces.
Veldwijk
Terug naar navigatie - VeldwijkDe ontwikkeling Veldwijk bestaat uit verschillende deelgebieden:
Deelgebied A, C en D: willen we ontwikkelen tot een gebied waar het goed en fijn wonen is.
Daarom wordt er door de ontwikkelaar een plan ontwikkeld voor de bouw van de woningen en de aanleg van het openbaar gebied. De gemeente begeleidt en toetst dit plan.
Deelgebied B: Hier willen we mogelijk maken dat er een Zorgpark voor GGz-Centraal wordt gecreëerd met plek voor de huidige bewoners van het zorgpark én toekomstige bewoners.
-
Omschrijving
Deelgebied A: We gaan de plannen van de ontwikkelaar begeleiden, toetsen en faciliteren zodat er woningen kunnen worden gerealiseerd en een kwalitatief hoogwaardig openbaar gebied kan worden overgenomen.
Deelgebied B: We hebben het ruimtelijk kader vastgesteld en de bouwplannen die door GGz of ontwikkelaars worden ingediend worden daaraan getoetst. Het openbaar gebied wordt door GGz-Centraal aangelegd en we zorgen ervoor dat het een goed en duurzaam aangelegd gebied wordt wat we op termijn kunnen overnemen.
Deelgebied C en D: We gaan samen met de eigenaar van de grond, GGz Centraal, de voorbereidingen treffen voor de herontwikkeling van de deelgebieden C en D zodat ook voor die deelgebieden een plan kan worden ontwikkeld en gereed kan worden gemaakt voor de bouw van woningen en de aanleg van groen en wegen.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDeelgebied A: de plannen van de ontwikkelaar zijn uitgewerkt. De woningen worden in 2025 en 2026 gebouwd. Het plan voor het openbaar gebied is verder uitgewerkt.
Deelgebied: GGz-Centraal gaat het openbaar gebied aanleggen, de aanvraag om bouwvergunningen voor de woningen wordt door de ontwikkelaar voorbereid. Voor wat betreft het zorggedeelte: de ouderenhuisvesting is nagenoeg opgeleverd.
Deelgebied C en D: Dit proces loopt vertraging op door natuuronderzoeken. Ook moet door GGz-Centraal worden onderzocht in hoeverre stikstof hier een rol speelt. We zullen hierbij als gemeente faciliterend zijn.
Voormalige Calluna-terrein en Balverszaal
Terug naar navigatie - Voormalige Calluna-terrein en BalverszaalOp het terrein van het voormalige Calluna-terrein en de Balverszaal wordt een gebied gerealiseerd waarin verschillende nieuwe en bestaande functies (o.a. onderwijs, wonen) onderling goed op elkaar aansluiten. De oude sportaccommodaties worden hierbij gesloopt. Bij de planvorming zoeken we aansluiting bij andere ontwikkelingen in Ermelo Zuid-West.
-
Omschrijving
De toekomstige mogelijkheden voor beide locaties worden in beeld gebracht en er wordt een haalbaarheidsanalyse uitgevoerd. Voor beide locaties ligt de focus op het verkennen van mogelijkheden voor woningbouw en eventuele aanvullende functies, zoals onderwijs.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe uitvoering hiervan is volgens planning verlopen.
De Enk
Terug naar navigatie - De EnkWe maken de bedrijvigheid binnen de Enk toekomstbestendiger. Hiervoor hanteren we twee fasen, waarin fase 1 al in uitvoering is. Fase 2 is het verplaatsen van de Hema en het (waar mogelijk) ontwikkelen van een supermarkt.
-
Omschrijving
Zodra de anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer is getekend, worden ruimtelijke procedures opgestart voor het verplaatsen van de Hema en de vestiging van een supermarkt.
Status voortgangOranje
Toelichting statusDe Jumbo supermarkt wil zich niet vestigen in het Hema pand. De Hema heeft zich teruggetrokken. In 2024 hebben er dan ook geen werkzaamheden plaatsgevonden voor het verplaatsen van de Hema en is dit project gestopt. Dit staat los van andere ontwikkelingen in winkelcentrum de Enk.
Hart van Horst
Terug naar navigatie - Hart van HorstVoor dit gebied zetten we in op het realiseren van woningbouw aanvullend op het ontwikkelingsperspectief Horst en Telgt. Dit traject volgt uit de eerder opgestelde visie voor Horst en Telgt.
-
Omschrijving
We werken aan het opstellen van een definitieve stedenbouwkundige uitwerking voor het gebied. Daarbij wordt ook gewerkt aan ontwikkelstrategie en wordt een omgevingsplan opgesteld.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe Ontwerp Visie stedenbouwkundige uitwerking heeft ter inzage gelegen, er zijn 18 zienswijzen ingediend. De zienswijzen worden beantwoord bij vaststelling van de visie. De Ontwerp Visie stedenbouwkundige uitwerking is doorberekend en er is een ontwikkeladvies afgegeven. De visie wordt voorbereid om ter vaststelling aan de raad te worden aangeboden.
(Her)ontwikkeling Raadhuisplein
Terug naar navigatie - (Her)ontwikkeling RaadhuispleinWe vervangen de panden aan het Raadhuisplein 8 en 10 en Stationsstraat 118. Hierbij blijft wonen de hoofdfunctie, maar zullen ook aanvullende functies worden gerealiseerd.
-
Omschrijving
Nadat er een tender is uitgezet, kunnen ontwikkelaars zich melden. De inschrijvingen worden getoetst aan de gestelde voorwaarden. Vervolgens wordt er een keuze gemaakt voor een ontwikkelaar, waarna de vervolgstappen tot een definitieve invulling worden gezet. Eén van deze stappen is het overdragen van de grond.
Status voortgangOranje
Toelichting statusDe tender is uitgeschreven en biedingen zijn gedaan. De beoordeling van de biedingen is echter doorgeschoven naar januari 2025 waardoor we in de tijd zijn uitgelopen met 2 maanden.
De Boskamer
Terug naar navigatie - De BoskamerIn gebied de Boskamer saneren we de gronden en opstallen, waar mogelijk in samenwerking met grondeigenaren. Hierbij onderzoeken we welke functies in de toekomst mogelijk zijn, zoals wonen en werken.
-
Omschrijving
Er wordt verder gewerkt aan de voorbereiding van de sanering. Het tempo van deze ontwikkeling is sterk afhankelijk van de uitkomsten van flora- en faunaonderzoeken. Op basis van de reeds beschikbare visie van het gebied wordt een omgevingsplan opgesteld.
Status voortgangOranje
Toelichting statusDe voorbereiding van de sanering is afgerond en de natuurvergunningen zijn verkregen. De asbestdakplaten van de gemeentelijke opstallen zijn verwijderd. De sloop van de laatste schuur is nog niet mogelijk vanwege een constructief probleem, er wordt gezocht naar een oplossing. Het omgevingsplan is in voorbereiding. De bodemsanering wordt in 2025 uitgevoerd. De periode waarbinnen werkzaamheden mogen plaatsvinden wordt sterk bepaald door de afgegeven natuurvergunningen.
Zoekzones grootschalige woningbouw
Terug naar navigatie - Zoekzones grootschalige woningbouwWe verkrijgen inzicht in locaties waar op termijn grootschalige woningbouw (meer dan 50 woningen) mogelijk is en maken daarvoor een plan.
-
Omschrijving
Op basis van de uitkomsten van het verdiepende onderzoek, stellen wij een vervolgproces voor. Hierbij wordt een koppeling gelegd met de Omgevingsvisie. Het uiteindelijke doel is om een onafhankelijk stedenbouwkundig ontwerp op te stellen voor een zone met grootschalige woningbouw met bijbehorend communicatie- en participatietraject.
Status voortgangOranje
Toelichting statusIn 2024 is er een start gemaakt met het proces voor een nieuwe omgevingsvisie. Met dit proces wordt ingezet op een traject waarin keuzes worden gemaakt over onder andere de verstedelijkingsopgave van Ermelo, waarbij alle ruimtelijke claims in beeld worden gebracht. Het onderwerp grootschalige woningbouw wordt hier integraal in opgenomen. In 2025 wordt hier vervolg aangegeven op basis van de begin dit jaar aangenomen motie.
Gebiedsvisie Buitengebied-Oost
Terug naar navigatie - Gebiedsvisie Buitengebied-OostWe zetten in op het realiseren van een gebiedsvisie voor het Buitengebied-Oost. Het doel van deze visie is het behouden en versterken van de leefbaarheid in het gebied. Op deze manier haken we samen met de betrokkenen in het gebied in op de huidige ontwikkelingen.
-
Omschrijving
De buurtvereniging Speuld neemt het voortouw in de ontwikkeling van de gebiedsvisie. De gemeentelijke rol bestaat primair uit meedenken, het bewaken van de kaders, de link met GEUS en het provinciale programma landelijk gebied. Wij zorgen ook voor het aanvragen van de subsidie en voor de verantwoording daarvan. Hiernaast regelt de gemeente het aanleveren van relevant materiaal zoals beleidskaders en draagt zorg voor het besluitvormingsproces.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe buurtvereniging heeft een concept Gebiedsvisie Speuld e.o. opgesteld. Dit proces is gefaciliteerd door de gemeente. De gebiedsvisie Speuld e.o. is in oktober 2024 door de buurtvereniging aangeboden aan het college. Vervolgens heeft het college kennisgenomen van deze visie en eind 2024 ter visie gelegd ter voorbereiding op bestuurlijke besluitvorming in 2025.
Gebiedsperspectief GEUS
Terug naar navigatie - Gebiedsperspectief GEUSWe ontwikkelen voor het gebied Garderen, Elspeet, Uddel en Speuld (GEUS) een goed toekomstperspectief. Het gebied bevindt zich in en rondom Natura 200 gebied en er is sprake van intensieve veehouderij. Gezamenlijk met de ondernemers denken we na over wat er moet gebeuren met de bestemming en de invulling van de ruimte. Hierin werken we samen met betrokken overheidspartijen (Barneveld, Nunspeet, Apeldoorn en het waterschap).
-
Omschrijving
In 2023 is er een startnotitie gemaakt en deze vormt samen met de intentieovereenkomst tussen de overheidspartijen de start voor de verkenningsfase. De verkenningsfase levert in 2024 een door het gebied gedragen ambitiedocument op. Het ambitiedocument bestaat uit een integrale visie en plan op hoofdlijnen, ontwikkelstrategie en samenwerkingsovereenkomst.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe verkenningsfase heeft in 2024 geleid tot een gedragen integrale concept gebiedsvisie, ontwikkelstrategie en samenwerkingsovereenkomst. De definitieve visie + bijlagen wordt in Q1 en Q2 aangeboden aan de besturen van gemeenten, provincie en waterschap voor bestuurlijke besluitvorming.
Visie Zandkamp
Terug naar navigatie - Visie ZandkampVoor het gebied de Zandkamp ontwikkelen we een visie. Deze ontwikkeling heeft een nauwe relatie met een onderzoek naar de toekomst van de gemeentewerf.
-
Omschrijving
Zodra er duidelijkheid is over de toekomst van de Gemeentewerf kan de visieontwikkeling voor dit gebied worden opgestart.
Status voortgangRood
Toelichting statusIn 2024 is de visie voor de Zandkamp niet opgestart, vanwege de relatie met de gemeentewerf. Het college heeft de raad in het najaar verzocht het raadsvoorstel voor de gemeentewerf van de agenda te halen. In samenwerking met Harderwijk wordt er gekeken naar een voorstel voor een gezamenlijke locatie. Op het moment dat er een besluit ligt over de definitieve locatie voor de gemeentewerf kan een afweging worden gemaakt of de visieontwikkeling wordt opgestart.
Omgevingswet
Terug naar navigatie - OmgevingswetWe zetten ons in om de Omgevingswet goed te implementeren. Daarbij maken we onderscheid tussen de korte termijn (wat kan en moet er voor de ingangsdatum gebeuren) en de (middel)lange termijn (waarvoor hebben we langer de tijd). De nieuwe Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. Ook biedt de Omgevingswet de mogelijkheid om met overzichtelijker regels de leefomgeving meer in samenhang in te richten. Het biedt daarnaast meer ruimte voor lokaal maatwerk en leidt tot een betere en op den duur snellere besluitvorming. Deze wet heeft impact voor inwoners en bedrijven, maar zeker ook op de gemeentelijke organisatie.
-
Omschrijving
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De daadwerkelijke implementatie duurt echter verschillende jaren. In de eerste periode focussen wij op processen die in het eerste kwartaal van 2024 moeten plaatsvinden. Het gaat met name over de werkwijze voor het aanvragen van omgevingsvergunningen. Daarnaast en daarna komt de nadruk meer te liggen op de beleidsmatige aspecten, zoals het opstellen van omgevingsplannen, het vertalen van de bruidsschat, etc.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDeze werkzaamheden zijn uitgevoerd of hier wordt aan gewerkt. Het 1e deel van het omgevingsplan (Centrumgebied en Recreatieterreinen) wordt in maart 2025 ambtelijk afgerond. Het werkproces 'Verkennen en begeleiden initiatieven' wordt in het 1e kwartaal van 2025 afgerond.
Erfgoed
Terug naar navigatie - ErfgoedWe zetten ons in om het lokale erfgoed te behouden en beleefbaar te maken. Dit op basis van de Beleidsnotitie Monumentenzorg die in 2022 is vastgesteld door de gemeenteraad.
-
Omschrijving
Er wordt ingezet op het opnemen van monumenten in het omgevingsplan, het digitaliseren van erfgoed en het samenwerken met lokale en regionale organisaties en eigenaren van monumenten. Daarnaast gaan we de komende jaren met de betrokken eigenaren aan de slag met de planvorming voor de herbestemming en restauratie van meerdere (gemeentelijke) monumenten, onder andere op Veldwijk.
Status voortgangGroen
Toelichting statusIn 2024 is uitvoering gegeven aan de Beleidsnotitie Monumentenzorg 2022. Dit heeft onder andere geresulteerd in een verleende vergunning voor verbeteringen op het monumentale Landgoed Staverden en concrete plannen voor de herbestemming en restauratie van gemeentelijke monumenten De Heuvel en De Wissel op Landgoed Veldwijk. In 2024 is de subsidie voor onderhoud en restauratie van gemeentelijke monumenten volledig benut. In 2025 is hiervoor een PID opgesteld.
Nota Grondbeleid
Terug naar navigatie - Nota GrondbeleidWe actualiseren de nota uitgangspunten grondbeleid, zodat we een goed instrument in handen hebben om onze beleidsvoornemens te realiseren.
-
Omschrijving
In 2024 wordt na een onderzoek naar de actuele grondprijzen de nota uitgangspunten grondbeleid geactualiseerd. De verschillende instrumenten van het grondbeleid worden gewogen. Er wordt een afweging gemaakt tussen facilitaire en actieve grondpolitiek en de daarbij behorende financiële doorrekeningen zijn gemaakt.
Status voortgangGroen
Toelichting statusOp 10 juli 2024 heeft de gemeenteraad de nota Grondbeleid 2024 en de bijbehorende nota uitgangspunten grondprijsbepaling vastgesteld. Tevens heeft het college de door de raad bij de Kadernota 2025 aangenomen motie overgenomen:
- De huidige bovengrens voor het afromen van de reserve Grondexploitatie van 2 miljoen euro te vervangen door een ondergrens van 2 miljoen euro, om te waarborgen dat erg geen gelden bedoeld voor woningbouw onnodig worden overgeheveld naar andere doeleinden.
- Een additionele 2 miljoen euro te storten in de reserve Grondexploitatie.
Vitale Vakantieparken
Terug naar navigatie - Vitale VakantieparkenRegionaal blijven we samenwerken met tien andere gemeenten en de provincie in het programma Vitale Vakantieparken Veluwe. Revitalisering geven we vorm langs twee sporen:
1. Het ontwikkelspoor: recreatieondernemers waar mogelijk ruimte geven voor innovatie en groei.
2. Het transformatie spoor: hierbij wordt bekeken of een transformatie naar andere functies wenselijk en mogelijk is.
De keuze voor een van beide sporen is onder meer afhankelijk van het recreatieve toekomstperspectief, de ligging, eigendomssituatie en wens van de parkeigenaren. De gebiedsgerichte aanpak richt zich op de verschillende deelgebieden: cluster Horst, cluster Drieërweg, cluster Strokel & Tonsel en Buitengebied. Voor de parken in het buitengebied wordt maatwerk gehanteerd.
-
Omschrijving
- Horst: 13 van de 14 recreatieparken binnen dit cluster hebben een woonbestemming gekregen. Daarmee zijn de transformaties afgerond. De komende periode wordt gewerkt aan het aanpassen van de infrastructuur.
- Drieërweg: Binnen het cluster Drieërweg liggen voornamelijk vitale, aantrekkelijke recreatieparken. Hier wordt ingezet op behoud en versterking van recreatie en wordt binnen het project 'Brandveiligheid en natuurversterking' gewerkt aan het vervangen van brandgevaarlijke beplanting.
- Strokel: Voor de parken in dit gebied willen we beleid ontwikkelen om een transformatie naar wonen mogelijk te maken.
- Tonsel: Voor de parken aan de Haspel en Eendenparkweg zetten we in op behoud van en terugbewegen naar recreatie en werken we binnen het project 'Uitvoeringsstrategie Tonsel' aan het verbeteren van de recreatieve uitstraling van het gebied. In 2024 is hiervoor een Visieschets vastgesteld.
- Buitengebied: Er is beleid ontwikkeld met mogelijkheden voor een transformatie naar wonen. We ondersteunen de parkeigenaren de komende jaren bij hun plannen.
- Horsterhoeve: Het bestemmingsplan voor De Horsterhoeve (realisatie van 265 nieuwe woningen) is in 2024 onherroepelijk geworden en de eerste werkzaamheden zijn gestart.
- Omgevingsplan Recreatieterreinen: We stellen een Omgevingsplan op voor alle recreatieterreinen dat meer ruimte en flexibiliteit geeft aan ondernemers en er tegelijkertijd voor zorgt dat andere waarden zoals natuur ook gerespecteerd blijven. In 2025 gaat het ontwerpplan ter inzage.
Status voortgangGroen
Toelichting statusBijna alle projecten lopen volgens planning. Het maken van beleid om een transformatie van de parken in cluster Strokel mogelijk te maken heeft in 2024 van het college geen prioriteit gekregen vanwege beperkte capaciteit bij RO. In Q1 2025 wordt dit opnieuw bekeken in het licht van de prioritering.
Kwaliteit openbare ruimte
Terug naar navigatie - Kwaliteit openbare ruimteWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Openbaar groen
Terug naar navigatie - Openbaar groenDe gemeente Ermelo beheert de groene voorzieningen in de openbare ruimte. Deze leveren een positieve bijdrage aan een groen Ermelo, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De gemeente Ermelo beheert de groene voorzieningen op basis van de groenvisie. De groenvisie (2017) gaat in op de zes waarden van het groen in Ermelo:
1. De identiteit van onze leefomgeving;
2. Het bevorderen van de gezondheid van onze inwoners en bezoekers;
3. Het behouden en versterken van biodiversiteit;
4. Het realiseren van een duurzame en klimaatbestendige gemeente;
5. Het bevorderen van een betrokken en leefbare samenleving;
6. Een gezonde lokale economie en de rol van groen daarin.
-
Omschrijving
We zetten in op het duurzaam beheren van de bomenstructuur en verbeteren van de kwaliteit van het bomenbestand. Met ons boombeheer voldoen we aan de wettelijke zorgplicht. Het beheer en onderhoud van het landschappelijk en stedelijk openbaar groen is vooral gericht op instandhouding. Vanaf 2018 wordt het stedelijk groen in het centrum op “A”-niveau onderhouden en het overige groen van Ermelo op "B"-niveau. De in 2023 bepaalde bezuiniging krijgt in 2024 invulling, hierbij kijken we kritisch naar de huidige en toekomstige inrichting en beeldkwaliteit. Gezocht wordt naar een eenvoudige en spaarzame groene inrichting, zodat het beheer daar waar mogelijk vereenvoudigd wordt.
Status voortgangRood
Toelichting statusHoewel de onderhoudsniveaus afgelopen jaar zijn behaald. Signaleren we dat met de huidige budgetten het huidige onderhoudsniveau niet kunnen handhaven. Hierdoor vind overschrijding van de onderhoudsbudgetten plaats. In relatie tot de taakstelling is daarom een discussienota met wegen (civiel) opgesteld om hiervoor kaders op te halen voor nadere invulling. Daarnaast sloeg iepziekte in Ermelo West toe, om verspreiding te voorkomen (verplichting) zijn iepen en iepenopslag verwijderd, aansluitend zijn weer nieuwe bomen geplant. Groenrenovatie vond plaats aan het Ribespad en er zijn vanuit boombeheer circa 115 bomen gekapt en ruim 130 geplant. Het groen is conform het ontwerp buitenruimte aangelegd, het nieuwe groen wordt aan het beheerareaal toegevoegd.
Bossen
Terug naar navigatie - BossenHet hoofddoel van het bosbeheer in Ermelo is het kwalitatief en kwantitatief duurzaam in stand houden van het gehele bosareaal dat in bezit is van de gemeente. In het beheer wordt gestreefd naar een stabiel bos waarin de verschillende functies; natuur, recreatie, cultuurhistorie en houtoogst optimaal tot hun recht komen en voor toekomstige generaties geborgd zijn. E.e.a. is uitgewerkt in het beheerplan Bossen 2019-2023.
-
Omschrijving
We geven verdere uitvoering aan het beheerplan bossen. Duurzaam bosbeheer is beheren op, en voor, de lange termijn zonder de actuele (maatschappelijke) vraagstukken en uitdagingen uit het oog te verliezen. De uitgevoerde bosinventarisatie heeft aangetoond dat het wenselijk is om de komende beheerperiode met name in te zetten op bosverjonging. Om het bos gevarieerd naar soort en leeftijd te houden is een gefaseerde aanpak nodig. Onder andere met een SPUK-subsidie van de provincie krijgt de verjonging vorm.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe bosverjonging is voorbereid voor het uitvoeren van de SPUK-subsidie bosrevitalisatie. Houtoogst is uitgevoerd en eveneens weer voorbereid op duurzame en verantwoorde wijze waarbij het bosklimaat zoveel mogelijk in stand wordt gehouden.
Heide
Terug naar navigatie - HeideIn de langetermijnvisie wordt geschetst dat de aanpak van het heidebeheer in Ermelo op basis
van voortschrijdende inzichten verschillende fasen heeft doorlopen. Met de huidige kennis en inzichten zijn in de visie voor de komende 25 jaar de speerpunten in het beheer geformuleerd. Naast deze speerpunten worden de maatregelen voortgezet die in de afgelopen beheerperiode succesvol zijn gebleken. Aan de hand hiervan is een beheerplan opgesteld.
-
Omschrijving
In 2024 zoeken we balans tussen natuur en recreatiedruk / toerisme. We streven naar het openhouden van het heidegebied. We bevorderen de biodiversiteit. We gaan de effecten van verzuring, verbossing, droogte en hitte tegen.
Status voortgangGroen
Toelichting statusVoor de heideterreinen is een geactualiseerde langetermijnvisie en een nieuw beheerplan vastgesteld. Daarop volgend is een begrazingsplan voor het Houtdorper- en Speulderveld opgesteld en voor besluitvorming aan het bestuur voorgelegd. Ontwikkeling van de heide en het tegengaan van verbossing zijn hier leidend in. In het veld zijn diverse vrijwilligersgroepen alsook professionele aannemers actief geweest om de diverse heideterreinen open te houden. De begrazing van de Ermelosche heide door schapen van Stichting Schapedrift heeft hier ook een goed effect gehad.
Begraafplaats
Terug naar navigatie - BegraafplaatsBehoud van de bijzondere en groene sfeer op de begraafplaats, door bij het beheer meer rekening te houden met de verschillen in ontwerp en sfeer in de verschillende delen van de begraafplaats. Het groen op de begraafplaats is ook onderdeel van de openbare ruimte waar ook biodiversiteit meer zichtbaar gemaakt kan worden. Op basis van grafuitgifte in het verleden, de sterfteprognose en de vrije capaciteit op de gemeentelijke begraafplaats Koningsvaren, is het noodzakelijk om ruimte te creëren voor minimaal 1.125 graven voor bepaalde tijd. Algemene graven en graven voor onbepaalde tijd zijn voldoende aanwezig.
-
Omschrijving
De begraafplaats Koningsvaren wordt duurzaam beheerd aan de hand van de visie begraafplaats (2010-2025) en het beheerplan (2020-2024). De in 2023 ingezette renovatie van diverse groenvakken wordt voortgezet. We bewaken het kwaliteitsniveau en wanneer dit niet meer houdbaar is gaan we over naar renovatie en vervanging. In 2024 worden de plannen voor extra 1.125 graven verder uitgewerkt en waar mogelijk al gerealiseerd.
Status voortgangGroen
Toelichting statusHet plan voor de extra 1.125 graven is uitgewerkt, hierover is een collegebesluit genomen. Uit de voorbereiding blijkt dat er extra middelen zijn benodigd voor realisatie. Ook is groenrenovatie op de begraafplaats uitgevoerd en zijn diverse bomen en nieuwe beplanting geplant.
Wonen
Terug naar navigatie - WonenWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Wonen
Terug naar navigatie - WonenIn het hybride-akkoord 2022-2026 hebben we de ambitie vastgelegd om van 2020 tot 2030 minstens 1.000 woningen te realiseren. Hierbinnen hebben we de volgende ambities: de helft van de nieuwe woningen moet sociale woningbouw zijn, de nieuwe woningen zijn bij voorkeur in of direct verbonden met de huidige bebouwde kom, de nieuwe woningen worden zo veel mogelijk beschikbaar gemaakt voor Ermeloërs en de woningen worden duurzaam gebouwd (zie onderdeel Duurzaamheid). Tot slot moet het vrijkomende terrein van Calluna benut worden voor (tijdelijke) woningbouw, totdat het bedrijventerrein van Kerkdennen uitgefaseerd is en een integraal plan gemaakt kan worden voor het hele gebied (zie onderdeel Ruimtelijke Ontwikkeling).
-
Omschrijving
Ons lokale woonbeleid is vastgelegd in de Woonvisie Ermelo 2030: Exclusief wonen voor iedereen. Ook in 2024 werken we verder aan de uitvoeringsagenda die bij de Woonvisie is opgesteld. Het gaat om het uitvoeren van verschillende onderzoeken, het organiseren van de Ermelose Woondag en het uitvoeren van de beleidsafweging woningbouw en het beleid en de verordening sociale woningbouw.
Beleidsafweging woningbouw: Initiatiefnemers hebben de mogelijkheid om op een vast moment hun woningbouwplannen aan te melden bij de gemeente voor een afwegingsronde, die vanaf 2023 twee keer per jaar plaatsvindt. In 2024 wordt tijdens de afwegingsrondes vastgesteld aan welke woningbouwplannen de gemeente het komende jaar medewerking verleent en aan welke niet. Ook vindt in het najaar van 2024 de jaarlijkse evaluatie plaats van de puntentabel waaraan plannen worden getoetst. Op basis van deze evaluatie kan de puntentabel worden aangepast voor de rondes in 2025. Het belangrijkste onderdeel is het werken aan de uitvoering van projecten die in 2021, 2022, 2023 en 2024 prioriteit hebben gekregen.Status voortgangOranje
Toelichting statusIn 2024 heeft er een woondag voor marktpartijen plaatsgevonden die in het teken stond van de actualisatie van de huisvestingsverordening. In verband met tekort aan ambtelijke capaciteit heeft er in 2024 één afwegingsronde plaatsgevonden binnen het beleid afweging woningbouwplannen. Dit heeft geresulteerd in vier nieuwe woningbouwprojecten die prioriteit hebben gekregen:
Gelreweg (Uwoon; 32 woningen)
Suikerbakker/Hamburgerweg (Uwoon; 28 woningen)
Telgterweg 1 (Particulier; 18 woningen)
Stationsstraat 91 (Particulier; 15 woningen)
Sociale woningbouw
Terug naar navigatie - Sociale woningbouwBeleid en verordening sociale woningbouw: In 2022 zijn de verordening en het beleid sociale woningbouw geactualiseerd. Met de actualisatie is onder andere ingezet op het verhogen van het aandeel betaalbare koopwoningen in woningbouwplannen en het instandhouden van sociale huurwoningen.
-
Omschrijving
Beleid en verordening sociale woningbouw: In 2022 zijn de verordening en het beleid sociale woningbouw geactualiseerd. Met de actualisatie is onder andere ingezet op het verhogen van het aandeel betaalbare koopwoningen in woningbouwplannen en het instandhouden van sociale huurwoningen. In 2024 worden alle ingediende woningbouwplannen getoetst aan dit beleid. In het wetsvoorstel 'versterken regie Volkshuisvesting' wordt een verplicht volkshuisvesting programma voorgeschreven. Hierin concretiseren Rijk, provincie en gemeenten hun woonbeleid met een aantal verplichte volkshuisvestelijke onderdelen. Verwacht wordt dat dit Volkshuisvesting Programma in 2024 vorm moet krijgen. Een specifiek onderdeel in het lokale woonbeleid is de overdracht van het beheer van gemeentelijk woonwagencentrum De Patrijzenhof. We zorgen er voor dat het beheer op orde is door onder meer een oplossing te bieden voor achterstallig onderhoud en de huurovereenkomsten te actualiseren, waarna het gesprek met UWOON over de overdracht verder gevoerd kan worden.
Status voortgangOranje
Toelichting statusWoningbouwplannen zijn in 2024 getoetst aan het beleid en de verordening sociale woningbouw 2022. Dit heeft onder andere geresulteerd in 50% sociale woningbouw binnen de grootschalige woningbouwprojecten Veldwijk A en De Horsterhoeve. De vier projecten die in 2024 prioriteit hebben gekregen via het beleid afweging woningbouwplannen voldoen ook aan de eisen van het beleid en de verordening sociale woningbouw 2022.
In 2024 zijn er verbeteringen doorgevoerd rondom het achterstallige onderhoud van het woonwagencentrum Patrijzenhof. Het woonwagen- en standplaatsenbeleid is in 2024 niet opgesteld. Dit beleid wordt naar verwachting in 2026 opgesteld.
Huisvestings verordening
Terug naar navigatie - Huisvestings verordeningDe woningcorporaties in de regio Noord-Veluwe hebben al lange tijd een gezamenlijke huisvestingsverordening resulterend in een gezamenlijk woonruimte verdeelsysteem, urgentieregeling en bezwarenregeling. De huidige huisvestingsverordening loopt in het voorjaar van 2024 af en dient geactualiseerd te worden.
-
Omschrijving
De woningcorporaties in de regio Noord-Veluwe hebben al lange tijd een gezamenlijke huisvestingsverordening resulterend in een gezamenlijk woonruimte verdeelsysteem, urgentieregeling en bezwarenregeling. De huidige huisvestingsverordening loopt in het voorjaar van 2024 af. Regionaal wordt er gewerkt aan een nieuwe verordening waarin actuele ontwikkelingen (mogelijke nieuwe wetgeving), de uitkomsten van de verschillende evaluaties en de verbeterpunten van de huidige verordening worden meegenomen.
Status voortgangOranje
Toelichting statusIn 2024 is de huisvestingsverordening opnieuw vastgesteld, in afwachting van de komst van de nieuwe regionale huisvestingsverordening. In 2024 zijn de uitgangspunten voor de nieuwe huisvestingsverordening opgehaald bij de gemeenteraad. De nieuwe regionale huisvestingsverordening zal in 2025 worden vastgesteld door de afzonderlijke gemeenteraden van de Noord Veluwe.
Prestatie afspraken
Terug naar navigatie - Prestatie afsprakenDe Woningwet vereist dat er ieder jaar afspraken gemaakt worden tussen de gemeente, de woningcorporatie en de huurdersorganisaties. In de prestatieafspraken wordt een link gelegd met de afspraken uit de woondeal.
-
Omschrijving
De Woningwet vereist dat er ieder jaar afspraken gemaakt worden tussen de gemeente, de woningcorporatie en de huurdersorganisaties. In de prestatieafspraken wordt een link gelegd met de afspraken uit de woondeal. In het najaar van 2023 zijn samen met UWOON en huurdersorganisatie De Groene Draad nieuwe prestatieafspraken opgesteld voor 2024 en 2025. In 2024 ligt de focus op het uitvoeren van de gemaakte afspraken. In 2024 zal er tevens een tussentijdse evaluatie plaatsvinden van de prestatieafspraken.
Status voortgangGroen
Toelichting statusWe hebben in 2024 uitvoering gegeven aan de prestatieafspraken. We hebben in 2024 de tussentijdse evaluatie afgerond en gedeeld met de raad.
Tijdelijke huisvesting
Terug naar navigatie - Tijdelijke huisvestingIn het najaar van 2022 zijn door de raad twee moties aangenomen die gericht zijn op tijdelijke huisvesting. De eerste richt zich op een onderzoek naar locaties voor tijdelijke jongerenhuisvesting; de tweede gaat over het tijdelijk bewonen van (recreatie) bijgebouwen.
-
Omschrijving
In het najaar van 2022 zijn door de raad twee moties aangenomen die gericht zijn op tijdelijke huisvesting. De eerste richt zich op een onderzoek naar locaties voor tijdelijke jongerenhuisvesting; de tweede gaat over het tijdelijk bewonen van (recreatie)bijgebouwen. Aan beide onderzoeken en de uitvoering hiervan wordt in 2024 gewerkt, gedeeltelijk in regionaal verband. Ook de afspraken uit de ‘woondeal 2.0’ over flexwonen worden in 2024 en verder uitgevoerd.
Status voortgangOranje
Toelichting statusOnderzoek naar locaties voor tijdelijke jongerenhuisvesting heeft plaatsgevonden. Naar aanleiding van dit onderzoek is er december 2024 een regionaal projectleider flexwonen aangesteld. In 2024 is er gewerkt aan een discussienota over vormen van tijdelijke bewoning. Deze is begin 2025 aan de Gemeenteraad aangeboden.
Opvang van asielzoekers in de Heerlickheijd:Op 22 november 2024 is een BOPA vergunning verleend door de gemeente Ermelo aan het hotel de Heerlickheijd om voor 6 maanden 70 asielzoekers op te vangen. Vanaf 25 november 2024 verblijven hier asielzoekers onder leiding van COA.In een goed samenwerkingsverband met partners zoals het Diaconaal Platform, Welzijn Ermelo, Present Ermelo, COA en de gemeente, wordt passende handvatten (onder andere kleding, taalmaatjes, fietsen, fitnesslessen en ontmoetingsmomenten) verzorgd om asielzoekers te helpen te integreren en participeren in Ermelo. De opvang verloopt goed. De opvang kan verlengd worden na een evaluatie met nog 6 maanden.
Woonzorgvisie
Terug naar navigatie - WoonzorgvisieVanuit het Rijksbeleid (programma Langer Thuis) geldt voor gemeenten de verplichting om een woonzorgvisie op te stellen.
-
Omschrijving
Vanuit het Rijksbeleid (programma Langer Thuis) geldt voor gemeenten de verplichting om een woonzorgvisie op te stellen. Momenteel is nog veel onduidelijkheid over de specifieke vereisten. Naar verwachting wordt in 2024 gestart met het opstellen van een woonzorgvisie. Bij het opstellen van de woonzorgvisie zoeken wij aansluiting bij reeds bestaande informatie en afspraken (woonvisie, regionaal woningmarktonderzoek) en initiatieven die in regionaal verband worden opgestart.
Status voortgangRood
Toelichting statusIn 2024 is gestart met het opstellen van een PID voor een woonzorgvisie. Deze is echter nog niet afgerond en vastgesteld. In 2025 wordt hier een vervolg aangegeven waarbij de verwachting is dat ook met het opstellen zelf wordt gestart. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij de afspraken die regionaal worden gemaakt ten aanzien van dit thema en de op te stellen omgevingsvisie.
Nationale Woon- en Bouwagenda
Terug naar navigatie - Nationale Woon- en BouwagendaSinds 2022 is het werkveld wonen sterk in ontwikkeling. In het voorjaar van 2022 is vanuit het Rijk de Nationale Woon- en Bouwagenda (NWBA) verschenen. De NWBA heeft als hoofddoel om diverse bouw- en woonopgaven samen en in samenhang met andere belangen aan te pakken. Met de NWBA zorgt het Rijk voor meer regie op het gebied van woningbouw. De NWBA is vervolgens uitgewerkt in programma’s op het gebied van woningbouw, betaalbaarheid, huisvesting van doelgroepen, ouderen, leefbaarheid en duurzaamheid. De acties die vanuit het rijksbeleid worden ingezet sluiten voor een belangrijk deel aan bij de doelen die Ermelo op lokaal niveau voor ogen heeft. Wij zetten ons dan ook in om de voornaamste doelen die in het NWBA genoemd worden binnen de gemeente Ermelo, maar ook in regionaal verband te bereiken.
-
Omschrijving
In het voorjaar van 2023 is het wetsvoorstel voor de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting in consultatie gegaan. Het voorstel bevat wijzigingen in verschillende wetten, zoals de Omgevingswet, Woningwet, Huisvestingswet 2014 en Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Van gemeenten wordt verwacht dat zij deze regelgeving gaan uitvoeren. Op het moment van schrijven (van de begroting 2024) is van een flink deel van de wijzigingen nog niet bekend hoe deze er uit komen te zien en wat de effecten zijn. Wel is het de verwachting dat deze een flinke impact voor gemeenten gaan hebben.
Woondeal
Een belangrijk onderdeel van de Nationale Woon- en Bouwagenda is de woondeal. De eerste woondeal is op 8 maart 2023 ondertekend door de gemeente Ermelo, de provincie Gelderland en het Rijk. Deze woondeal is in regionaal verband (zeven Noord Veluwse gemeenten) opgesteld en hierin is afgesproken dat de gemeente Ermelo tussen 2022 tot en met 2030 1.508 woningen realiseert. Aansluitend aan de ondertekening van de woondeal is gestart met een proces waarin de woondeal verder wordt verfijnd. Hierbij is o.a. aandacht voor het toevoegen van afspraken rondom flexwonen en wonen en zorg. De ondertekening van de ‘woondeal 2.0’ is gepland voor eind 2023. Dit betekent dat 2024 vooral in het teken zal staan van het uitvoeren en monitoren van de afspraken die in deze woondeal zijn gemaakt.Status voortgangGroen
Toelichting statusDe invoering van de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting heeft nog niet plaatsgevonden, mede in verband met de kabinetswisseling van 2024. In 2024 is er gewerkt aan een actualisatie van de woondeal. De geactualiseerde woondeal heeft betrekking op de jaren 2025 t/m 2034 en vormt de basis voor de woningbouwambitie in deze periode. De definitieve woningbouwambitie in deze woondeal wordt begin 2025 vastgesteld door de gemeenteraad. Verder is regionaal in 2024 het Afsprakenkader Ouderenhuisvesting vastgesteld.
Duurzaamheid en Milieu
Terug naar navigatie - Duurzaamheid en MilieuWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?-
Duurzaamheid en Milieu
- Duurzaamheid
- CO2-prestatieladder
- Duurzaamheidsloket
- Riolering
- Afval
- Stortplaats Zanderij
- Windpark
- Toekomstbestendig Veldzicht
- Regionale energiestrategie (RES)
- Wijk van de Toekomst
- Transitievisie Warmte
- Lokaal Hitteplan
- Leningen Toekomstbestendig wonen
- Stimuleringsregeling verduurzaming
- Afweegkader energie opwekking en -opslag
Duurzaamheid
Terug naar navigatie - DuurzaamheidVanuit de landelijke overheid komt er in het werkveld Duurzaamheid veel op de gemeenten af dat lokaal vertaald moet worden. De landelijke doelstellingen zijn fors en alleen door samen te werken binnen het ruimtelijk gebied kunnen we de uitdagingen op het gebied van wonen, duurzaamheid, klimaat en stikstof slim combineren. Voor duurzaamheid en klimaat worden er wets- c.q. beleidswijzigingen verwacht die ingrijpend zijn. Ook voor het onderdeel milieu is er een aantal acties nodig gericht op de verbetering van riolering, afvalbeleid en sanering.
-
Omschrijving
In 2023 worden de raadsvisie duurzaamheid en het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid en Klimaatadaptatie voor de periode 2024-2028 opgesteld. Deze uitvoeringsprogramma’s vormen de basis voor de werkzaamheden op het gebied van duurzaamheid in 2024 en verder.
Status voortgangGroen
Toelichting statusOp 11 september 2024 is de visie en het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2024-2028 door de gemeenteraad vastgesteld.
-
OmschrijvingStatus voortgang
Rood
Toelichting statusDe evaluatie CO2 prestatieladder is in Q1 2024 door het college vastgesteld. Hierbij is ook besloten om te zoeken naar andere monitoring van de CO2 reductie voor de organisatie en dit te beleggen in de visie en het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid.
Duurzaamheidsloket
Terug naar navigatie - DuurzaamheidsloketWe willen dat bewoners in de regio met al hun vragen op het vlak van de verduurzaming van de eigen woning en tuin terecht kunnen bij het “Duurzaamheidsloket Noord-Veluwe”.
-
Omschrijving
Sinds 2023 wordt er op grond van een aanbesteding gewerkt met een nieuwe partij voor het duurzaamheidsloket. Er worden verdiepende afspraken gemaakt met de nieuwe partij, zodat de dienstverlening voor bewoners zo soepel mogelijk kan worden voortgezet en in 2024 zo optimaal mogelijk kan functioneren.
Status voortgangOranje
Toelichting statusIn 2024 is het duurzaamheidsloket verder ontwikkeld om vragen van bewoners zo goed mogelijk te beantwoorden. Door juridische en technische onmogelijkheden is in oktober 2024 besloten om de regionale aanbesteding per 1 maart 2025 te stoppen. In Q4 is gestart met de ontwikkeling van een lokaal duurzaamheidsloket.
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringWe zetten in op goede riolering en waterzuivering waarbij gezondheidsrisico’s worden afgedekt en de kosten worden beperkt. Klimatologische veranderingen vragen om aanpassingen. De plannen met betrekking tot de openbare ruimte en infrastructuur worden hierop voorbereid en aangepast.
-
Omschrijving
Het beleid op het gebied van riolering en waterzuivering wordt geactualiseerd, waarbij wordt ingezet op risico gestuurd rioolbeheer. Te denken valt aan het programma water en riolering, het uitvoeringsprogramma wateroverlast, het kostendekkingsplan en het Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW).
Status voortgangGroen
Toelichting statusWe hebben een goed beeld van de kwaliteit van ons rioolstelsel en weten wat we de komende jaren moeten doen om ons stelsel in stand te houden, dit doen we op een risico gestuurde manier.
Ons kostendekkingsplan is actueel en we zijn hierdoor financieel in control.
Het systeemoverzicht stedelijk water loopt volgens planning. In dit plan beschouwen we het huidige hydraulisch en milieutechnisch functioneren en komen met verbetervoorstellen.
Afval
Terug naar navigatie - AfvalDe lange termijn ambitie van Ermelo is om over te gaan naar een circulaire economie in 2050 (d.w.z. een economie zonder afval). De focus om deze ambitie te halen ligt op betere bronscheiding (o.a. GFT(e) afval, textiel en oud papier) en op meer nascheiding van het restafval. Het afvalbeleid maakt deel uit van de opvolger van het programma Duurzaamheid.
-
Omschrijving
Er worden verschillende campagnes uitgevoerd om de hoeveelheid huishoudelijk afval te verminderen en meer te scheiden. Het gaat om de campagne ‘Jouw afval heeft toekomst’ gericht op recycling, een campagne gericht op het scheiden van groenafval en een campagne om de hoeveelheid textiel en (kapotte) kleding in het restafval te verminderen.
Status voortgangOranje
Toelichting statusDe campagne om de hoeveelheid textiel in het restafval heeft in 2024 niet plaatsgevonden, maar staat voor 2025 al ingepland.
Afgelopen jaar heeft de E-waste textielrace plaatsgevonden. De scholen waren overwegend positief over het lespakket, de dienstverlening vanuit climpex en de educatieve waarde. In 2025 zal er weer een school uit de gemeente Ermelo deelnemen.
In juni is er via de socials en de gemeentepagina aandacht gevraagd voor maatregelen die een schone en frisse GFT container bevorderen.
In maart hebben de jaarlijkse afvalopruimdag en de compost dag plaatsgevonden. Beide evenementen waren een groot succes en worden daarom voortgezet.
Stortplaats Zanderij
Terug naar navigatie - Stortplaats ZanderijDe voormalige stortplaats aan de Zanderij richten we opnieuw in. Daarbij worden de gezondheidsrisico's weggenomen en het gebied mogelijk weer (deels) toegankelijk gemaakt voor publiek.
-
Omschrijving
In 2023 zijn er verschillende inrichtingsvarianten uitgewerkt en er heeft een informatiebijeenkomst voor belanghebbende plaatsgevonden. Op basis hiervan wordt de raad gevraagd een keuze te maken uit de varianten waarna een saneringsplan wordt uitgewerkt. Met dit plan wordt een aanbesteding gedaan voor de uitvoering van het project, dat naar verwachting in 2024 wordt uitgevoerd.
Status voortgangGroen
Toelichting statusEind 2024 is er een nieuw permanent hekwerk rondom de stortplaats geplaatst waardoor deze niet meer toegankelijk is voor een ieder.
Windpark
Terug naar navigatie - WindparkHet windpark Horst en Telgt gaat elektriciteit produceren voor huishoudens en bedrijven in Ermelo. Het doel is om tot de uitvoering van de wettelijke taak uit de klimaatwet, 49% CO2-reductie in 2030, te komen.
-
Omschrijving
Op verzoek van de gemeenten Putten en Ermelo voert provincie Gelderland het bevoegd gezag voor de ontwikkeling van het windpark Horst en Telgt. In de formele planuitwerking wordt toegewerkt naar een ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP), inclusief lokale normen en de benodigde vergunningen. Het voorontwerp- inpassingsplan wordt rond eind 2023 verwacht. Na de formele consultatie worden het PIP en de lokale normen ter besluitvorming voorgelegd aan Provinciale Staten (eerste halfjaar 2024).
Status voortgangGroen
Toelichting statusOp 2 juli 2024 stelden Provinciale Staten (PS) van Gelderland het inpassingsplan voor het windpark Horst en Telgt vast met 5 windturbines. Bij de Raad van Staten is in Q3 door meerdere appalanten beroep aangetekend. De verwachting is dat deze beroepen niet eerder dan 2026 door de Raad van Staten worden behandeld.
Toekomstbestendig Veldzicht
Terug naar navigatie - Toekomstbestendig VeldzichtMet Toekomstbestendig Veldzicht werken we in samenwerking met ondernemers, Rabobank en Liander aan een toekomstbestendig bedrijventerrein. Hierbij wordt ingezet op de energietransitie, tenderend naar elektriciteit neutraliteit in 2030 en circulariteit en klimaatbestendigheid in 2040.
-
Omschrijving
Na zowel technische, juridische als organisatorische onderzoeken wordt in 2023 verder bepaald hoe er een Energie BV/coöperatie Veldzicht kan worden opgericht. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst ondertekend door een aantal bedrijven op Veldzicht. Na ondertekening wordt er toegewerkt naar Veldzicht Energie BV/coöperatie, dat in 2024 een vervolg krijgt.
Status voortgangGroen
Toelichting statusIn mei 2024 is de Veldzichtse Energie Coöperatie Ermelo U.A.(VECE) opgericht door ondernemers op Veldzicht. In juli 2024 heeft provincie Gelderland besloten dat Veldzicht een van de twee pilots Energyhubs in Gelderland is. Hiermee wordt toegewerkt naar verkrijgen van toestemming voor een groepsaansluiting. Op 2 december 2024 werd door de VECE en Liander de Letter of Intent (LOI) ondertekend en wordt er toegewerkt naar het effectueren van een groepsaansluiting per Q2 2025.
Regionale energiestrategie (RES)
Terug naar navigatie - Regionale energiestrategie (RES)In regionaal verband (RES) werken we verder aan onze energiestrategie. Elke regio moet een RES maken waar staat hoe de regio en daarmee ook gemeente Ermelo een bijdrage wil leveren aan het Klimaatakkoord. We werken regionaal verder aan de actualisatie en implementatie van de RES.
-
Omschrijving
De plannen uit de RES 1.0 worden verder uitgewerkt naar concrete lokale energieprojecten, zoals bijvoorbeeld het windpark Horst en Telgt. Daarnaast krijgt de energie-infrastructuur onder druk van de netcongestie steeds meer aandacht. Er wordt toegewerkt naar de RES herijking 2.0.
Status voortgangGroen
Toelichting statusIn navolging van de provinciale en landelijke ontwikkelingen is in 2024 gestart met het nadenken over de scope van de energiestrategie en de vorm waarin dit het best passend zou zijn. Nieuwe ambities voor grootschalige energieopwekking zullen worden geformuleerd in een herijkte / doorontwikkelde RES 2.0. Hoe deze herijkte RES 2.0 vorm gaat krijgen zal in 2025 duidelijk zijn.
Wijk van de Toekomst
Terug naar navigatie - Wijk van de ToekomstDe wijk van de toekomst is de eerste Ermelose wijk waar sinds enkele jaren op wijkniveau gewerkt wordt aan een aardgasvrije toekomst. Deze transitie zetten we voort. Doel is om uiterlijk in 2027 alle huurwoningen te hebben voorzien van een hybride warmtepomp en particuliere eigenaren gedurende de looptijd zo veel als mogelijk stappen te laten zetten richting een aardgasvrije woning.
-
Omschrijving
Om de doelen te bereiken worden diverse activerende bijeenkomsten in de wijk georganiseerd over isoleren, warmtepompen en ventilatie. Daarnaast worden bewoners met elkaar in contact gebracht om bij elkaar te kijken en successen te delen. De woningcorporatie is een kennispartner en deelt met particulieren en huurders hun plan van aanpak voor het energiezuinig maken van woningen en de installatie van een hybride warmtepomp.
Status voortgangGroen
Toelichting statusVoor particulieren zijn diverse vormen van ondersteuning georganiseerd. Het aangevraagde subsidiebedrag in 2024 is met 71% gestegen ten opzichte van 2023. De woningcorporatie heeft de aanbesteding voor warmtepompen in Q4 2024 afgerond en deelt vanaf de uitvoering in 2025 haar kennis over duurzaam verwarmen met huurders en particulieren.
Transitievisie Warmte
Terug naar navigatie - Transitievisie WarmteIn de transitievisie warmte staat aangegeven in welke wijken voor 2030 een start wordt gemaakt met het zetten van stappen richting aardgasvrij. Op basis van deze visie zetten we in op het isoleren van woningen, zodat er met name de woningen met slechte energielabels worden aangepakt.
-
Omschrijving
In 2024 wordt gestart met het lokale isolatieprogramma. Hierin worden woningen met energielabels D- en lager aangepakt. Woningeigenaren kunnen middels hiervoor beschikbare Rijksmiddelen extra subsidie en ondersteuning krijgen om de energievraag van de woning te verlagen.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe uitvoering van het lokale isolatieprogramma is gestart in oktober 2024. Alle bewoners die in aanmerking komen om deel te nemen hebben een brief ontvangen, zijn uitgenodigd voor een informatieavond en zijn in een huis-aan-huis ronde geïnformeerd over de mogelijkheden door de energiecoaches.
Lokaal Hitteplan
Terug naar navigatie - Lokaal HitteplanWe zetten in op het beschikbaar hebben van een lokaal hitteplan. Dit communicatieplan zorgt ervoor dat bij afkondiging van het Nationaal Hitteplan kwetsbare groepen ook via de gemeente het signaal krijgen om maatregelen te nemen, zodat gezondheidsproblemen worden voorkomen of zo veel als mogelijk worden beperkt.
-
Omschrijving
Als eerste worden de lokale stakeholders in beeld gebracht. Op basis van deze informatie wordt bepaald hoe het vervolgproces eruit komt te zien.
Status voortgangOranje
Toelichting statusHet lokaal hitteplan is in de kern een communicatieplan. Met dit plan kunnen we de inwoners van Ermelo, en dan met name de kwetsbare inwoners, bewust maken van de gezondheidsrisico’s van hitte tijdens een hittegolf. We maken hiervoor gebruik van onze bestaande communicatiestructuren en netwerken.
Het communicatieplan hitte is zo goed als afgerond en wordt in februari/maart 2025 vastgesteld door het college.
Leningen Toekomstbestendig wonen
Terug naar navigatie - Leningen Toekomstbestendig wonenWe continueren de beschikbaarheid van leningen voor Ermelose bewoners om hun woning te verduurzamen en toekomstbestendig te maken. Sinds enkele jaren is dit mogelijk via de Stichting Volkshuisvesting Nederland (SVn). Het gaat om een revolverend fonds met een laag rentepercentage.
-
Omschrijving
In 2024 en verder wordt het verstrekken van leningen aan bewoners voor het verduurzamen en toekomstbestendig maken van de particuliere woningvoorraad gecontinueerd.
Status voortgangGroen
Toelichting statusHet verstrekken van leningen is gecontinueerd. De voortgangsrapportage subsidies en leningen wordt in Q1 van 2025 aangeboden aan de raad.
Stimuleringsregeling verduurzaming
Terug naar navigatie - Stimuleringsregeling verduurzamingWe continueren de beschikbaarheid van leningen voor Ermelose verenigingen en stichtingen zonder winstoogmerk om hun pand te verduurzamen. Ook dit verloopt via de SVn. Het gaat om een revolverend fonds met een laag rentepercentage.
-
Omschrijving
In 2024 en verder wordt het verstrekken van leningen aan verenigingen en stichtingen zonder winstoogmerk ten behoeve van het verduurzamen van hun onroerend goed gecontinueerd. In 2024 wordt bekeken of aanpassing van de verordening noodzakelijk is, vanwege signalen van de SVn dat dit op termijn nodig is.
Status voortgangGroen
Toelichting statusDe stimuleringslening is gecontinueerd. Het aanpassen van de verordening is na nader onderzoek niet nodig. In Q1 van 2025 volgt de jaarlijkse informatiememo met de voortgangsrapportage 'leningen en subsidies' waarin ook over deze regeling wordt gerapporteerd.
Afweegkader energie opwekking en -opslag
Terug naar navigatie - Afweegkader energie opwekking en -opslagWe zetten in op het beschikbaar hebben van een afweegkader voor energie opwekking en -opslag opgesteld. Voor inwoners en andere initiatiefnemers moet het duidelijk zijn welke energieopwek- en -opslaginitiatieven kansrijk zijn en welke niet.
-
Omschrijving
In 2024 wordt een afweegkader grootschalige en kleinschalige duurzame energie opwekking en-opslag opgesteld.
Status voortgangGroen
Toelichting statusOp 23 oktober 2024 is het afwegingskader energieopwekking en energie-infrastructuur door de gemeenteraad vastgesteld.
Indicatoren programma Samen Wonen in Ermelo
Terug naar navigatie - Indicatoren programma Samen Wonen in ErmeloAantal inwoners
Terug naar navigatie - Aantal inwonersOrganisatie |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Ermelo |
27.016 |
27.258 |
27.496 |
27.856 |
Nederland |
17.590.672 |
17.811.291 |
17.942.942 |
18.054.532 |
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen
Terug naar navigatie - Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningenOrganisatie |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Ermelo |
8,90 |
7,90 |
14,60 |
0,00 |
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners |
8,10 |
8,30 |
8,40 |
0,00 |
Nederland |
8,90 |
9,30 |
9,10 |
0,00 |
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwonerOrganisatie |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Ermelo |
160,00 |
149,00 |
147,00 |
0,00 |
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners |
133,00 |
120,00 |
190,00 |
0,00 |
Nederland |
164,00 |
152,00 |
150,00 |
0,00 |
Hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - Hernieuwbare elektriciteitOrganisatie |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Ermelo |
14,50% |
22,00% |
0,00% |
0,00% |
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
0,00% |
Nederland |
33,30% |
40,90% |
0,00% |
0,00% |
Demografische druk
Terug naar navigatie - Demografische drukOrganisatie |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
---|---|---|---|---|
Ermelo |
82,40% |
83,50% |
82,80% |
82,90% |
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners |
78,50% |
79,00% |
79,10% |
79,50% |
Nederland |
70,10% |
70,30% |
70,30% |
70,40% |
Verbonden partijen programma Samen Wonen in Ermelo
Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma Samen Wonen in ErmeloVerbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenBij de uitvoering van het programma Samen Wonen in Ermelo zijn de volgende verbonden partijen betrokken:
- Afvalsturing Friesland N.V.
Het overzicht van alle verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen.
Wat heeft programma Samen Wonen in Ermelo gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft programma Samen Wonen in Ermelo gekost?Wat heeft het gekost
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost Bedragen x €1.000Samen Wonen in Ermelo |
Primitieve begroting 2024 |
Begrotingswijzigingen 2024 |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Resultaat 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
||||||
Duurzaamheid en Milieu |
7.784 |
-65 |
7.719 |
6.485 |
-1.234 |
|
Kwaliteit Openbare Ruimte |
872 |
410 |
1.282 |
1.219 |
-63 |
|
Ruimtelijke Ontwikkeling |
634 |
398 |
1.032 |
1.308 |
276 |
|
Verkeer en Vervoer |
110 |
100 |
210 |
227 |
17 |
|
Wonen |
861 |
553 |
1.414 |
1.394 |
-20 |
|
Totaal Baten |
10.261 |
1.396 |
11.657 |
10.633 |
-1.024 |
|
Lasten |
||||||
Duurzaamheid en Milieu |
-9.564 |
-546 |
-10.110 |
-8.294 |
1.816 |
|
Kwaliteit Openbare Ruimte |
-3.789 |
-782 |
-4.571 |
-4.473 |
98 |
|
Ruimtelijke Ontwikkeling |
-3.107 |
316 |
-2.791 |
-2.737 |
54 |
|
Verkeer en Vervoer |
-4.264 |
221 |
-4.043 |
-4.030 |
13 |
|
Wonen |
-1.496 |
-303 |
-1.799 |
-1.903 |
-104 |
|
Totaal Lasten |
-22.220 |
-1.094 |
-23.314 |
-21.436 |
1.878 |
|
Gerealiseerd saldo van baten en lasten |
-11.959 |
302 |
-11.657 |
-10.804 |
853 |
|
Saldo programma Samen Wonen in Ermelo |
-11.959 |
302 |
-11.657 |
-10.804 |
853 |