
Paragraaf Verbonden Partijen
Algemene informatie
Terug naar navigatie - Algemene informatieInleiding
Een verbonden partij wordt gedefinieerd als een privaatrechtelijke- of publiekrechtelijke organisatie, waarmee de gemeente een bestuurlijke en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel (vertegenwoordiging) in het bestuur of het hebben van stemrecht. Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen ter beschikking stelt en deze in geval van faillissement van de verbonden partij kwijt is, of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Relaties waarbij alleen sprake is van een financieel of bestuurlijk belang vallen dus hierbuiten.
Het aangaan van banden met (verbonden) derde partijen komt voort uit het publieke belang. Verbindingen met deze derde partijen is dus een manier om bepaalde publieke taken uit te voeren. De huidige verbonden partijen waaraan de gemeente gelieerd is hebben veelal een historische of wettelijke bestaansgrond. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid zijn wij in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van de betreffende verbonden partij uit te oefenen.
Het kader rondom de verbonden partijen is vastgelegd in een afzonderlijke Nota Verbonden partijen. Doelstelling van deze nota is om een kader te bieden voor deelname aan, het oprichten van en het sturen op de verbonden partijen van de gemeente, om zo te komen tot verbonden partijen die maximaal bijdragen aan de lokale bestuurlijke ambities. Tegelijkertijd wil deze nota ook het beleidskader geven voor het heroverwegen en mogelijk uittreden bij verbonden partijen.
Visie op verbonden partijen
Het gemeentelijk beleid is er op gericht het aantal verbonden partijen beperkt te houden. Enerzijds uit het oogpunt van risicobeheersing en -beperking, anderzijds uit het oogpunt van transparantie van bestuur. Er kunnen echter altijd goede redenen aanwezig zijn voor het aangaan van een verbonden partij constructie. Criteria die daarbij worden gehanteerd:
• De taak kan niet of zeer moeilijk door de gemeente alleen worden uitgevoerd;
• Gezamenlijke uitvoering van de taak levert voor de gemeente een concrete meerwaarde op de gekozen vorm van samenwerking en draagt bij aan een efficiëntere en effectievere mogelijkheid tot het uitvoeren van onze publieke taak; denk hierbij aan kennisvoordeel, de lokale overheid kan gebruik maken van kennis waarover zij zelf niet beschikt
• Voordelen van de (beoogde) samenwerking wegen op tegen de nadelen.
- Een paar voordelen kunnen zijn:
- Risicospreiding, risico’s worden met andere partijen gedeeld
- Continuïteit, door meer schaalgrootte te creëren is de organisatie niet afhankelijk van de kennis van individuen
Gemeenschappelijke regelingen
Voor deelname in gemeenschappelijke regelingen worden de regels gevolgd die zijn vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen (klik hier voor de link WGR).
Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden
Voor het opstellen van de meerjarenbegroting van de gemeente wordt er uitgegaan van de door de gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden meest recent aangeboden (concept-)begroting. Tenzij de raad reeds besloten heeft de aangeboden begroting op een andere wijze op te nemen.
Er is de laatste jaren een trend zichtbaar waarbij de indexatiepercentages van gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden niet op dezelfde lijn liggen als het percentage waar de gemeente zelf mee rekent vanuit de meicirculaire en anders dan waarmee de algemene uitkering gecorrigeerd wordt voor loon- en prijsstijgingen. Voor onze gemeenschappelijke regelingen geldt, dat wij verwachten dat zij meebewegen met de (financiële) ruimte van de gemeente. Wij zien gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden als ‘verlengd lokaal bestuur’ en daarmee ook onderdeel van onze financieringssystematiek. Als kader stellen we dat gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden aan moeten sluiten bij percentages genoemd in de meicirculaire, als dat niet het geval is zal er een zienswijze voorgesteld worden aan de raad om in te dienen.
Verbonden partij | Type | Portefeuillehouder | Bestuurlijk belang |
Afvalsturing Friesland | Naamloze Vennootschap | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | Ja/stemrecht/zeggenschap op basis van aandelenkapitaal |
Alliander | Naamloze Vennootschap | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Ja / stemrecht / 0,26% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | Naamloze Vennootschap | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | Ja / stemrecht / 0,13% zeggenschap op basis van aandelenkapitaal |
Coöperatie Gastvrije Randmeren | Gemeenschappelijke regeling | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Bestuur GR / wethouder |
GGD Noord- en Oost- Gelderland | Gemeenschappelijke regeling | Wethouder dhr. S. Hamstra | Bestuur GR / wethouder |
Inclusief Groep | Naamloze Vennootschap | Wethouder dhr. S. Hamstra | Zeggenschap op basis van 16,2% aandelenkapitaal |
Interactie | Vennootschap | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | 100% Aandelenbezit, gemeentelijk sportbedrijf |
Leisurelands | Vennootschap | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Aandelenbezit |
Meerinzicht | Gemeenschappelijke regeling | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | Bestuur GR / wethouder |
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) | Gemeenschappelijke regeling | Wethouder dhr. H.R. van Veen | Bestuur GR / wethouder |
Streekarchivariaat Noordwest Veluwe | Gemeenschappelijke regeling | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Archiefcommissie / wethouder |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) | Gemeenschappelijke regeling | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Bestuur GR / burgemeester |
Vitale vakantieparken | Besloten Vennootschap | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | Ja/stemrecht/6,23% op basis van aandelenkapitaal |
Vitens | Naamloze Vennootschap | Burgemeester P.J.T. van Daalen | Ja/stemrecht/0.416% op basis van aandelenkapitaal |
Afvalsturing Friesland
Terug naar navigatie - Afvalsturing FrieslandAfvalsturing Friesland | |||
Eigenschappen | |||
Vestigingsplaats en adres: | Leeuwarden, Hidalgoweg 5, 8938 BA | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | ||
Ambtelijke accounthouder: | de heer H.P. Grit, gastheergemeente Oldebroek | ||
Openbaar belang: | Afval op een professionele, innovatieve en duurzame manier in te zamelen en te verwerken. Als aandeelhouder heeft de gemeente Ermelo zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders. Een collegelid van de gemeente Oldebroek vertegenwoordigd de SNV gemeenten hierin. | ||
Doelstelling verbonden partij: | Het succesvol sluiten van circulaire (afval)ketens voor het welzijn van de volgende generaties. Actief bijdragen aan het verlagen van CO2 uitstoot, aan minder afval en meer hergebruik van grondstoffen. Ook zorgen we voor meer biodiversiteit en mindere sociale ongelijkheid. | ||
Rechtsvorm: | N.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Wonen in Ermelo, subprogramma Duurzaamheid en Milleu | ||
Kansen en ontwikkelingen: | AF Omrin heeft meer gemeenten als aandeelhouder erbij gekregen. Er staan nog diverse belangstellenden in de wachtrij. Dit is ook nodig om meer gemeenten te binden omdat het restafval van huishoudens door Vang-maatregelen de komende jaren zal dalen. | ||
Risico: | De belangrijkste risico's voor de vennootschap liggen in de technische beschikbaarheid van de kapitaalintensieve installaties, de beschikbaarheid van afval en de ontwikkelingen op de energiemarkt. Langdurige stilstand, onvoldoende beschikbaarheid van afval of dalende energieprijzen kunnen een belangrijke impact hebben op het resultaat van de afvalsturing Friesland. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | 78.528.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Vreemd vermogen | 106.366.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Resultaat | 10.322.000 | n.n.b. | n.n.b. |
Begrote ontvangsten | - | - | - |
Realisatie ontvangsten | € 21.683,02 | - | € 22.541,64 |
Alliander
Terug naar navigatie - AllianderAlliander | |||
Eigenschappen | |||
Vestigingsplaats en adres: | Arnhem, Utrechtseweg 68, 6812 AH | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | De heer J. Maarsingh | ||
Openbaar belang: | Alliander is als netwerkbedrijf verantwoordelijk voor de distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Als nutsbedrijf opereert zij vanuit een monopolie positie in een sector die beschouwd wordt van openbaar nut te zijn, omdat het belangrijke producten of diensten levert die in het algemeen openbaar belang zijn. Hier worden de elektriciteits-, gas- en drinkwatervoorziening toe gerekend. Alle aandelen van Alliander zijn direct in handen van Nederlandse provincies en gemeenten. De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). Hiermee bezitten deze aandeelhouders gezamenlijk 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn een 70-tal kleinere gemeenten en de provincie Flevoland. De gemeente kan door het zeer geringe aandelenpakket feitelijk zelf geen invloed uitoefenen op het functioneren van Alliander. Samenwerking is daarom gezocht (beleidsmatig en organisatorisch) via het NUON, Vitens, Alliander-platform (NUVAL). |
||
Doelstelling verbonden partij: | De belangrijkste taak is om gas en elektriciteit te distribueren naar consumenten, bedrijven en instellingen. Netbeheerder Liander leidt de energiedistributie over alle netwerken dagelijks in goede banen. Liander voorziet ruim drie miljoen consumenten en bedrijven zo efficiënt mogelijk van gas en elektriciteit. | ||
Rechtsvorm: | N.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samenwerken voor Ermelo, subprogramma Bestuur en Organisatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De vraag naar elektriciteit blijft verder stijgen. Dit heeft impact op het net in termen van oplopende (transport)schaarste en congestie. Dit vraagt steeds grotere investeringen in het elektriciteitsnet. In 2024 is er in overleg met de aandeelhouders eenmalig interim-dividend uitgekeerd als gevolg van de verkoop van Kenter B.V. Het interim-dividend dat aan Ermelo is uitgekeerd bedraagt € 138.385,46. |
||
Risico: | Dividenduitkering kan tegenvallen | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 4.749.000.000 | n.v.t. | € 6.038.000.000 |
Vreemd vermogen | € 6.877.000.000 | n.v.t. | € 6.908.000.000 |
Resultaat | € 267.000.000 | n.v.t. | € 976.000.000 |
Begrote ontvangsten | € 246.000 | € 385.000 | € 385.000 |
Realisatie ontvangsten | € 213.844,70 | - | € 452.494,34 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Eigenschappen | |||
Vestigingsplaats en adres: | Den Haag, Koninginnegracht 2, 2514 AA | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | ||
Ambtelijke accounthouder: | De heer J. Maarsingh | ||
Openbaar belang: | Alle aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang, is de gemeente Ermelo gedeeltelijk in het bezit van de aandelen. | ||
Doelstelling verbonden partij; | BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank biedt haar klanten een breed pakket van financiële dienstverlening aan: onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, gebiedsontwikkeling, duurzame projectfinanciering en participaties in publiek-private samenwerkingen. Daarmee draagt de bank zowel bij aan lagere kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de Nederlandse burger als aan een duurzamer Nederland. | ||
Rechtsvorm: | N.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samenwerken voor Ermelo, subprogramma Financiën | ||
Kansen en ontwikkelingen: | BNG realiseerde in 2024 een nettowinst van € 294 miljoen. Het renteresultaat steeg tot € 536 miljoen. De stijging van het renteresultaat wordt onder meer verklaard door de groei van de leningenportefeuille en hogere liquiditeitsopslagen in de markt voor overheden en organisaties in de publieke sector. In 2025 zet BNG Bank haar strategische koers voort. Als financier van het publieke domein blijft de bank zich richten op het aanbieden van scherpe tarieven, het stimuleren van verduurzaming en het realiseren van maatschappelijke impact. De strategie wordt aangescherpt met een focus op kernthema’s, zoals het versnellen van de energietransitie via warmtenetten en het bijdragen aan het oplossen van het woningtekort. |
||
Risico: | Er is een kans op een lagere uitkering aan dividend dan begroot. De bank hanteert standaard de beleidslijn geen tussentijdse uitspraken te doen over de verwachte nettowinst, gezien de veelal onvoorspelbare bewegingen op de (internationale) financiële markten | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 4.721.000.000 | n.v.t. | € 4.777.000.000 |
Vreemd vermogen | € 110.819.000.000 | n.v.t. | € 123.164.000.000 |
Resultaat | € 254.000.000 | n.v.t. | € 294.000.000 |
Begrote ontvangsten | € 214.000 | € 162.000 | € 162.000 |
Realisatie ontvangsten | € 187.688 | - | € 162.162 |
Gastvrije Randmeren
Terug naar navigatie - Gastvrije RandmerenCoöperatie Gastvrije Randmeren | |||
Eigenschappen | |||
Vestigingsplaats en adres: | Harderwijk, Havendam 58, 3841 AA | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw N. Maarseveen | ||
Openbaar belang: | De Coöperatie Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband tussen 15 gemeenten (Almere, Blaricum, Bunschoten, Dronten, Eemnes, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Huizen, Kampen, Gooise Meren, Nijkerk, Nunspeet, Putten en Zeewolde) die als doel heeft: 1. het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren; 2. het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren; 3. het bewaren en bevorderen van het natuur-en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren; 4. het bevorderen van de watersport in het gebied van de Randmeren. Het werkgebied van de Coöperatie Gastvrije Randmeren strekt zich uit van de Hollandse Brug tot de Ketelbrug, een langgerekte merenreeks van ruim tachtig kilometer. |
||
Doelstelling verbonden partij; | De coöperatie heeft als doel het kwaliteitsniveau van het natuur- en recreatiegebied Randmeren te optimaliseren en het positioneren van de Randmeren in (inter)nationaal perspectief. De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar het maaien van waterplanten in vaarwater, en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden. | ||
Rechtsvorm: | Coöperatie | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Ondernemen in Ermelo, subprogramma Toerisme en Recreatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De coöperatie heeft de laatste projecten uit het Integrale Inrichtingsplan Veluwerandmeren, kortweg IIVR, gerealiseerd. Het gaat hierbij om inrichtingsmaatregelen, maatregelen die de vaarmogelijkheden voor de recreatievaart vergroten en natuurprojecten. In Ermelo is in 2024 het project Groene Kruispunt afgerond. Het enige IIVR-project dat nog uitgevoerd gaat worden, betreft het verdiepen van de randmeren op een aantal plekken. Het eigen vermogen bestaat voor het grootste deel uit voormalig IIVR-budget. Met het aflopen van het IIVR-programma, is de coöperatie op zoek naar haar toekomstige rol en ambitie. Vanuit resterende IIVR-middelen financiert de coöperatie het traject om tot een nieuwe toekomstvisie voor de randmeren te komen. | ||
Risico: | De leden van de coöperatie hebben zorgen over de financieringsstructuur van de coöperatie, die structureel inteert op het eigen vermogen. Met jaarlijks een tekort van 2 ton is de coöperatie binnen 8 jaar door haar reserves heen; bij tegenvallende beleggingsresultaten al eerder. In 2025 volgt een verkenning naar duurzame financiering - een sluitend meerjarenperspectief. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 11.024.021 | n.n.b. | n.n.b. |
Vreemd vermogen | € 793.115 | n.n.b. | n.n.b. |
Resultaat | -€ 159.583 | n.n.b. | n.n.b. |
Begrote ontvangsten | € 24.000 | € 24.000 | n.n.b. |
Realisatie ontvangsten | € 23.102 | n.v.t. | n.n.b. |
GGD Noord- en Oost- Gelderland (GGD NOG)
Terug naar navigatie - GGD Noord- en Oost- Gelderland (GGD NOG)GGD Noord- en Oost- Gelderland (GGD NOG) | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Apeldoorn, Rijksstraatweg 65, 7231 AC Warnsveld (kantoorlocatie) | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. S. Hamstra | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw P.A. Beelen-Mostert | ||
Openbaar belang: | De gemeente is verantwoordelijk voor de publieke gezondheid op lokaal niveau en richten hiervoor een GGD in / sluit aan bij een regionale GGD op basis van de Wet publieke gezondheid. Dat is de GGDNOG voor deze regio die naast taken uit de Wet publieke gezondheid ook taken uitvoert vanuit de Wet Kinderopvang, Wet Veiligheidsregio’s en op basis van autonome gemeentelijke taken, en taken in opdracht van derden zoals Rijk, politie en burgers. De GGD NOG is een samenwerkingsverband tussen 22 gemeenten (Aalten, Apeldoorn, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Doetinchem, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Montferland, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Voorst, Winterswijk en Zutphen) in de provincie Gelderland. Wettelijke gemeentelijke taken vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling (B1) of op basis van subsidiëring en/of dienstverleningsovereenkomsten (B2): - Jeugdgezondheidszorg 4-19 jaar (B1 taak) - Kwaliteitstoezicht, toegang beschermd wonen en maatschappelijke zorg op basis van de Wmo 2015 (B2 taak) - Preventieve activiteiten op basis van de Jeugdwet (B2 taak) - Lijkschouw op basis van de Wet op de Lijkbezorging (B2 taak) Autonome gemeentelijke taken (C-taken): - (Extra) onderzoek door Academische Werkplaats AGORA. (samenwerking GGD NOG en Wageningen University & Research Centre) - (Extra) Onderzoek en advies door Evaluatiebureau Publieke Gezondheid GGD NOG De GGD voert ook externe taken uit in opdracht van derden zoals Rijk, politie of burgers (D-taken): - Rijksvaccinatieprogramma - Arrestantenzorg - Reizigersvaccinatie - Vergunningen tattooshops - Publieke gezondheidszorg asielzoekers - Aanvullende seksuele gezondheidszorg |
||
Doelstelling verbonden partij: | De GGD NOG heeft als doel de gemeenschappelijke belangen van de gemeenten te behartigen op het terrein van de publieke gezondheidszorg, toezicht kinderopvang en veiligheidsregio’s. | ||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Leven in Ermelo, subprogramma Kansrijk Opgroeien | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De nadruk ligt op met focus uitvoering geven aan de koers van de bestuursagenda 2023-2027 GGDNOG. Dit in het licht van ontwikkelingen zoals het ravijnjaar voor gemeenten, de lopende landelijke onderhandelingen over het Aanvullend Zorg & Welzijnszakkoord 2027-2028 waarin ingezet wordt op voldoende financiële middelen om de beoogde transformaties in de zorg en het sociaal domein te realiseren, de bezuinigingen op de pandemische paraatheid en de aanbesteding op de medische arrestantenzorg met gevolgen voor de organisatie van de forensische geneeskunde bij de GGD. | ||
Risico: | Een belangrijk risico is de landelijke tendens van centralisatie van zorg (bijvoorbeeld de medische arrestantenzorg). Hierdoor verliest een GGD taken die de diversiteit van hun dienstverlening aantast, wat de robuustheid van de GGDNOG onder druk zet. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 3.182.000 | n.n.b | |
Vreemd vermogen | € 13.266.000 | n.n.b | |
Resultaat | € 910.000 | n.n.b | |
Begrote bijdrage Ermelo | € 580.000 | € 578.000 | n.n.b |
Realisatie bijdrage Ermelo | € 540.955 | € 577.579 | n.n.b |
Inclusief Groep
Terug naar navigatie - Inclusief GroepInclusief Groep | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Nunspeet, Industrieweg 47, 8071 CS | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. S. Hamstra | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw V.E. Schouten | ||
Openbaar belang: | Inclusief Groep voert primair de WSW uit en voor Meerinzicht de re-integratie. Hiermee draagt Inclusief Groep actief bij aan een inclusieve arbeidsmarkt. De governance bestaat uit zeven aandeelhouders, dit zijn wethouders van de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek en Putten. | ||
Doelstelling verbonden partij: | Inclusief Groep streeft naar een arbeidsmarkt waarin iedereen, ongeacht afstand tot de arbeidsmarkt, duurzaam kan deelnemen en biedt trajecten aan van diagnose en ontwikkeling tot uitstroom naar passend werk. De essentie van Inclusief Groep is: Werken leer je door te werken. Bij het vormgeven hiervan speelt de infrastructuur een belangrijke rol. Op deze wijze geeft Inclusief Groep uitvoering aan Wet sociale werkvoorziening en re-integratie en draagt actief bij aan een inclusieve arbeidsmarkt. |
||
Rechtsvorm: | Naamloze Vennootschap | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Leven voor Ermelo, subprogramma Bestaanszekerheid en perspectief op (on)betaald werk | ||
Kansen en ontwikkelingen: | Het afgelopen jaar is er onderzoek gedaan naar een toekomstbestendig businessplan. Inclusief Groep werkt een aantal bezuinigingsmaatregelen uit. De eindrapportage voor het strategisch businessplan is onderdeel van een bestuurlijk traject bij alle aandeelhoudende gemeenten. | ||
Risico: | De Inclusief Groep (IG) heeft inmiddels niet meer voldoende eigen vermogen om verliezen en risico’s op te vangen. De meerjarenbegroting van IG laat geen positief resultaat meer zien. Garantstelling ten behoeve van een lening bij de BNG bank oorspronkelijk € 3,5 miljoen. De gemeente Ermelo staat garant voor 1/7 deel of € 357.250. |
||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 6.797.000 | n.n.b | |
Vreemd vermogen | € 9.419.000 | n.n.b | |
Resultaat | - € 120.000 | n.n.b | |
Begrote bijdrage Ermelo | € 3.854.000 | € 3.770.000 | |
Realisatie bijdrage Ermelo | € 3.845.972 | € 3.645.754 |
Interactie
Terug naar navigatie - InteractieInteractie | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Ermelo, Oude Telgterweg 203, 3853 PG | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | ||
Ambtelijke accounthouder: | Dhr W. van der Schaaf | ||
Openbaar belang: | De gemeente Ermelo is 100% aandeelhouder van Interactie. De gemeente is verantwoordelijk voor het sport- en cultuurbeleid binnen Ermelo. Een AvA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders) en de RvC (Raad van Commissarissen) houden toezicht op de directie en het management van Interactie. De RvC krijgt in deze governancestructuur ook een belangrijke rol waarbij naast toezicht ook de werkgeversrol, advies- en ambassadeursfunctie een rol speelt. Gemeente Ermelo en de RvC geven de opdracht tot uitvoer van het sport- en cultuurbeleid en Interactie verzorgt het beheer van accommodaties en maakt sport & bewegen en activiteiten voortvloeiend uit het gemeentelijk cultuurbeleid voor alle inwoners van Ermelo mogelijk. | ||
Doelstelling verbonden partij: | Interactie “brengt je in beweging”. Interactie draagt door middel van sport en cultuur bij aan het fysiek en geestelijk vitaal houden van inwoners van Ermelo. Daarnaast staat Interactie voor het versterken van de sociale banden in Ermelo. Sport en cultuur bieden mensen kansen om te leren en te ontwikkelen. | ||
Rechtsvorm: | B.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Leven in Ermelo, subprogramma Op weg naar samenredzaamheid | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De directeur van Interactie heeft met ingang van 1 augustus 2024 zijn ontslag genomen. De RvC heeft een interim directeur/bestuurder aangesteld als overbrugging naar de komst van een nieuwe directeur/bestuurder. Nadat ook deze interim directeur/bestuurder door de RvC ontslagen is. Is na diverse overleggen ook de RvC in november 2024 van hun functie ontheven. Aanleiding hiervoor was een verschil van inzichten over de handelswijze van de interim directeur/bestuurder om te komen tot een plan van aanpak om een tekort van ruim € 800.000 te willen aanvliegen. Na het ontheffen van de RvC is de interim directeur/bestuurder verder gegaan met zijn werkzaamheden tot 1 januari 2025. Met ingang van 1 januari 2025 is mevr. S. Kuizenga aangesteld als nieuwe directeur/bestuurder bij Interactie en trekt Interactie samen met de gemeente op om te komen tot een realistische begroting en daarmee tot een gezonde bedrijfsvoering. |
||
Risico: | Stijgende gemeentelijke bijdrage in de komende jaren. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 79.317 | n.n.b | |
Vreemd vermogen | € 1.884.007 | n.n.b | |
Resultaat | € 196.996 | n.n.b | |
Begrote bijdrage Ermelo | € 3.345.000 | € 3.525.000 | |
Realisatie bijdrage Ermelo | € 3.165.157 | € 3.967.000 |
Leisurelands
Terug naar navigatie - LeisurelandsLeisurelands | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Arnhem, Kermisland 110, 6825 JC | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw N. Maarseveen | ||
Openbaar belang: | Leisurelands richt zich op het ontwikkelen, aanleggen, faciliteren, exploiteren en beheren van recreatieve producten. Het thema Duurzaam Recreëren is hierbij het fundament. Leisurelands voorziet in een breed scala aan recreatieve mogelijkheden, zowel op publiek terrein (bijvoorbeeld dagrecreatieterreinen) als ook op privaat terrein (bijvoorbeeld projectontwikkeling/beheer). | ||
Doelstelling: | Leisurelands streeft naar het duurzaam beheren en onderhouden van recreatiegebieden, waarbij zij toegankelijke, aantrekkelijke en goed onderhouden locaties creëren die recreatie en toerisme stimuleren voor een breed publiek. | ||
Rechtsvorm: | B.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Ondernemen in Ermelo, subprogramma Toerisme en Recreatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De gemeente Ermelo is aandeelhouder van Leisurelands. De overige aandeelhouders zijn gemeenten op de Veluwe, het Rijk van Nijmegen, Achterhoek en Liemers. De aandelen zijn "om niet" ontvangen en op de balans geactiveerd voor € 4.250. In Ermelo is Leisurelands eigenaar van recreatiegebied Veluwe aan Zee Noord. Leisurelands is Veluwe aan Zee volop aan het ontwikkelen. Vanaf oktober 2024 is Leisurelands begonnen met het opnieuw inrichten en omvormen van de surfstranden bij Veluwe aan Zee Noord. De herinrichting heeft als doel de surfstranden te transformeren tot een moderne en aantrekkelijke bestemming voor watersporters. De oplevering van de werkzaamheden is gepland in 2025. De Regio Deal 'Veluwe in balans' is een financiële kans voor Leisurelands en gemeente Ermelo om te versnellen in hun ambities rondom de ontwikkeling van Veluwe aan Zee. | ||
Risico: | Ermelo als aandeelhouder kan beperkt invloed uitoefenen op het door de directie gevoerde beleid. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | €81.273.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Vreemd vermogen | €16.593.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Resultaat | € 3.841.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Begrote ontvangsten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Realisatie ontvangsten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Meerinzicht (MIZ)
Terug naar navigatie - Meerinzicht (MIZ)Meerinzicht (MIZ) | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Harderwijk, Havendam 56, 3841 AA | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | ||
Ambtelijke accounthouder: | De heer M. Hekman | ||
Openbaar belang: | Meerinzicht is een samenwerkingsverband op het gebied van uitvoeringstaken op het gebied van de bedrijfsvoering en het Sociaal Domein voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. Het betreft de volgende uitvoeringstaken t.a.v. de bedrijfsvoering: - Informatisering en automatisering - Personeel en organisatie (HRM) - Facilitaire zaken/documentaire informatievoorziening/gebouwbeheer/inkoop - Belastingen, daaronder begrepen de heffing en invordering - Financiën & administratie - Juridische zaken - Communicatie - Geo-informatie Het betreft de volgende uitvoeringstaken t.a.v. het Sociaal Domein: - Participatiewet - Wmo, waaronder Beschermd Wonen - Jeugdwet en jeugdstrafketen - Leerplicht - RMC - Sociale recherche - Beleidsvoorbereiding - Inkomensondersteuning |
||
Doelstelling verbonden partij: | Meerinzicht streeft ernaar om door samenwerking tussen de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te verbeteren, de bedrijfsvoering efficiënter en effectiever te maken en hoogwaardige ondersteuning te bieden binnen het sociaal domein | ||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van Wet Gemeenschappelijke Regelingen | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Werken voor Ermelo, subprogramma Bestuur en Organisatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | Meerinzicht heeft de inventarisatie ombuigingen afgerond. De ombuigingen worden de komende periode voorgelegd aan de colleges en gemeenteraden. Op 21 april 2022 heeft de gemeenteraad de aanbevelingen uit het “Rekenkameronderzoek naar Meerinzicht” overgenomen. De kernboodschap is om tot meer sturingsinformatie en gestructureerde informatievoorziening te komen. In 2024 heeft Berenschot een rapport opgeleverd waarin er een viertal indicatoren worden voorgesteld. Meerinzicht zal de verdere invulling en normering van de KPI’s in 2025 projectmatig oppakken. Bij de Bestuursrapportage 2025 wordt een voorstel hiervoor bijgevoegd. |
||
Risico: | - Belangrijk is dat de verbonden partijen in het algemeen, deze in het bijzonder, dicht bij de brongemeenten gehouden worden. daardoor wordt het risico van "te ver op afstand geraken" voorkomen. - De Ombuigingen kunnen gevolgen hebben voor de dienstverlening van Meerinzicht. - Nieuw beleid leidt deels tot verhoging van programmakosten bij de brongemeenten en deels tot verhoging van de uitvoeringskosten bij Meerinzicht - Autonome ontwikkelingen zullen invloed hebben op de hoogte van de overgedragen budgetten, dit geldt met name voor de gevolgen van CAO-ontwikkelingen, inflatiecorrectie en automatiseringskosten (met name licentiekosten die gekoppeld zijn aan inwoneraantal). - Omdat Meerinzicht geen reserves en voorzieningen mag aanhouden, leidt elk besluit met financiële gevolgen tot een begrotingswijziging. |
||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | € 18.328.000 | € 23.850.000 | € 24.741.000 |
Resultaat | -€ 345.000 | n.v.t. | n.n.b. |
Begrote bijdrage | € 14.077.000 | € 14.610.000 | € 15.093.000 |
Realisatie bijdrage | € 14.127.000 | n.v.t. | € 15.120.000 |
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Harderwijk, Oosteinde 17, 3842 DR | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. H.R. van Veen | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw M. Aalbers-Looijenga | ||
Openbaar belang: | In opdracht van de gemeenten en de provincie Gelderland adviseren vergunningverleners over omgevingsvergunningen en zien toezichthouders erop toe dat bedrijven voldoen aan actuele wet- en regelgeving op het gebied van milieu(veiligheid). Daarnaast adviseren de experts over verschillende (milieu)onderwerpen, zoals energie, bodem, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, lucht, geluid, externe veiligheid, natuur en ecologie | ||
Doelstelling verbonden partij: | Omgevingsdienst Veluwe draagt bij aan een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. | ||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling, openbaar lichaam op grond van Wet Gemeenschappelijke Regelingen | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Wonen in Ermelo, subprogramma Duurzaamheid en Milieu | ||
Kansen en ontwikkelingen: | Omgevingsdienst Veluwe is een belangrijke netwerkpartner voor de gemeente Ermelo, zij voert voor de gemeente vergunning, toezicht, handhaving- en adviestaken uit. | ||
Risico: | - Hogere CAO uitkomsten dan geraamd. - Fusieorganisatie ODVeluwe per 01-01-2024. - De invoering van de Omgevingswet per 01-01-2024. - Met de invoering van de Omgevingswet zijn er veel bodemtaken vanuit de provincie naar de gemeente overgekomen, evenals de bijbehorende kosten. |
||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 1.459.171 | n.n.b | n.n.b. |
Vreemd vermogen | € 2.312.343 | - | n.n.b. |
Resultaat | € 1.324.172 | - | n.n.b. |
Begrote bijdrage | € 1.227.000 | € 1.313.000 | € 1.313.000 |
Realisatie bijdrage | € 1.115.567 | - | € 1.224.942 |
Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
Terug naar navigatie - Streekarchivariaat Noordwest-VeluweStreekarchivariaat Noordwest-Veluwe | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Elburg, Zuiderzeestraatweg Oost 19, 8081 LA | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw T. Lodeweges | ||
Openbaar belang: | De streekarchivaris beheert de naar de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten Elburg (centrumgemeente), Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Oldebroek overgebrachte archiefbescheiden en houdt toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden. | ||
Doelstelling verbonden partij: | Het doel van het Streekarchivariaat is het beheer van de naar de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten overgebrachte archiefbescheiden en het toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden. | ||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling, centrumgemeente op grond van Wet Gemeenschappelijke Regelingen | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Werken voor Ermelo, subprogramma Bestuur en Organisatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | Er wordt toegewerkt naar een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling van het Noord-Veluws Archief (NoVA) per 1-7-2025. Hierbij is sprake van een samenvoeging van het Streekarchivariaat Noordwest Veluwe (SNWV) en het streekarchief Epe, Hattem en Heerde (SEHH). Definitieve besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden. | ||
Risico: | Verbonden partij kan kampen met tekorten waardoor de gemeentelijke bijdrage zal moeten worden verhoogd. Ook kan er sprake zijn van frictiekosten door de eventuele samenvoeging. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | n.v.t. | ||
Vreemd vermogen | n.v.t. | ||
Resultaat | - € 14.236 | n.n.b. | |
Begrote ontvangsten | € 232.000 | € 263.000 | |
Realisatie ontvangsten | € 235.555 | € 263.100 |
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Apeldoorn, Europaweg 79, 7336 AK | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | De heer H.C. Kleijer / J. Maarsingh | ||
Openbaar belang: | De gemeente Ermelo is een van de 22 gemeenten binnen de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Onderdeel van de VNOG zijn o.a. brandweer en geneeskundige hulp in de Regio (GHOR). De VNOG is verantwoordelijk voor de organisatie van de brandweerzorg in de gemeente. Tevens wordt binnen de VNOG door de afdeling crisisbeheersing ondersteunend opgetreden ten aanzien van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) die op regionaal niveau uniform worden vorm gegeven. | ||
Doelstelling verbonden partij: | VNOG helpt mens en dier in nood en ondersteunt om gevaar te voorkomen. Alles wat de VNOG doet is erop gericht om de twee primaire vragen uit de samenleving te beantwoorden: ‘Help mij als ik in nood ben’ en ‘Vertel mij hoe veilig en gezond te wonen, werken en recreëren’ . | ||
Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling, openbaar lichaam op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Werken voor Ermelo, subprogramma Openbare Orde en Veiligheid | ||
Kansen en ontwikkelingen: | De veiligheidsregio zet zich (extra) in op een aantal nieuwe risico's. Belangrijke thema's zijn de 'gebiedsgerichte aanpak natuurbranden', langer veilig thuis (blijven) wonen, risico's die komen kijken bij de energietransitie en maatschappelijke weerbaarheid. | ||
Risico: | Wereldwijde prijsstijgingen van grondstoffen en politieke ontwikkelingen hebben invloed op de begroting van de VNOG. Dit heeft bijvoorbeeld invloed op nieuw aan te schaffen materieel, andere uit te voeren taken en personeelskosten. De werkelijke stijging van de prijzen kan de komende jaren hoger uitvallen dan het gehanteerde prijsindexcijfer. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 19.874.060 | € 12.691.000 | € 22.716.712 |
Vreemd vermogen | € 25.423.595 | € 56.607.000 | € 30.501.191 |
Resultaat | € 2.831.788 | N.n.b. | n.n.b. |
Begrote ontvangsten | € 1.658.000 | € 1.785.000 | € 1.785.000 |
Realisatie ontvangsten | € 1.658.000 | N.v.t. | € 1.785.000 |
Vitale vakantieparken
Terug naar navigatie - Vitale vakantieparkenVitale vakantieparken | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Ede, Galvanistraat 1, 6716 AE | ||
Portefeuillehouder: | Wethouder dhr. A. Tigchelaar | ||
Ambtelijke accounthouder: | Mevrouw D. van Voorst | ||
Openbaar belang: | Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang voor de versterking en ontwikkeling van de verblijfsrecreatie is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van de aandelen. De Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken is een besloten vennootschap, waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Gelderland en de tien gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Heerde, Oldebroek en Putten (de zogenaamde publieke aandeelhouders). |
||
Doelstelling verbonden partij: | Doel van het programma Vitale Vakantieparken is: een divers en kwalitatief goed aanbod van vakantieparken te realiseren, dat een sterke schakel vormt in het hele toeristisch-recreatieve aanbod van de Veluwe. Op die manier draagt de Ontwikkelingsmaatschappij Vitale Vakantieparken bij aan de gezamenlijke ambitie om van de Veluwe de meest gastvrije vakantiebestemming van Nederland te worden. | ||
Rechtsvorm: | B.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Ondernemen in Ermelo, subprogramma Toerisme en Recreatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | Er wordt gezocht naar andere mogelijkheden om de OMVV de komende jaren te financieren. De intentie is dat de deelnemende gemeenten de organisatiekosten gaan betalen. Dit zal worden vastgelegd in een nieuwe, nog op te stellen, overeenkomst. | ||
Risico: | Het financiële risico is geschat op € 62.300 voor de gemeente Ermelo. Als aandeelhouder van de ontwikkelingsmaatschappij loopt de gemeente het risico om een bijdrage te moeten leveren aan een financieel tekort van de ontwikkelingsmaatschappij. Een reële schatting hierbij is dat er uitgegaan wordt van een tekort van 25% van de 4 miljoen. Deze € 1 miljoen dient door alle aandeelhouders betaald te worden. Ermelo is voor 6,23% aandeelhouder. Dit betekent dat Ermelo in het ergste geval € 62.300 dient te betalen. Dit bedrag wordt opgenomen in het financiële risicoprofiel van de gemeente om zodoende bij de bepaling van het weerstandsvermogen ook rekening te houden met deze gebeurtenis. |
||
Financiële informatie | |||
Boekjaar: | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 6.737.822 | n.v.t. | n.n.b. |
Vreemd vermogen | € 16.046 | n.v.t. | n.n.b. |
Resultaat | -€ 224.064 | n.v.t. | n.n.b. |
Begrote ontvangsten | € 35.133 | € 40.000 | € 40.000 |
Realisatie ontvangsten | € 36.722 | n.v.t. | € 39.476 |
Vitens
Terug naar navigatie - VitensVitens | |||
Algemene informatie | |||
Vestigingsplaats en adres: | Zwolle, Oude Veerweg 1, 8019 BE | ||
Portefeuillehouder: | Burgemeester P.J.T. van Daalen | ||
Ambtelijke accounthouder: | De heer J. Maarsingh | ||
Openbaar belang: | De aandelen van Vitens worden gehouden door Gemeenten en Provincies (de zogenaamde publieke aandeelhouders) in haar verzorgingsgebied. Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang voor de openbare drinkwater voorziening is de gemeente gedeeltelijk in het bezit van aandelen. | ||
Doelstelling verbonden partij: | Invloed op dienstverlening en tarieven Rendement op aandelen en daarmee een duurzame belegging |
||
Rechtsvorm: | N.V. | ||
Beleidsinformatie | |||
Aan welk programma draagt de verbonden partij bij? | Programma Samen Werken voor Ermelo, subprogramma Bestuur en Organisatie | ||
Kansen en ontwikkelingen: | In de drinkwatersector in het algemeen en bij Vitens in het bijzonder blijven de leveringszekerheid, kwaliteit en betaalbaarheid van drinkwater onder druk staan. Dit kent verschillende oorzaken. Variërend van droogte door klimaatverandering, het toegenomen watergebruik en de benodigde investeringen in het netwerk. Maakbaarheid en financierbaarheid van de benodigde investeringen zijn belangrijke uitdagingen. De drinkwatertarieven voor 2025 stijgen vanwege hogere kosten en duurzame doelstellingen van Vitens. De tariefstijging bedraagt ruim 14% wat neerkomt op € 21 per huishouden. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van een verhoging van de WACC van 2,95% naar 4,32%. Verder voorziet Vitens in 2025 een investering van € 382 miljoen, oplopend tot € 595 miljoen in 2029. Dit geld wordt onder andere ingezet voor de uitbreiding van productielocaties en transportleidingen, evenals modernisering van digitale infrastructuur en verduurzaming van installaties. De totale financieringsbehoefte stijgt daarmee fors, en er wordt gewerkt aan een mogelijke kredietrating om bredere toegang tot kapitaalmarkten te vergemakkelijken |
||
Risico: | Het ministerie werkt aan een wetsvoorstel voor een structurele, wettelijke verhoging van de WACC. Deze ontwikkeling is nodig om op langere termijn de financiële positie van Vitens te kunnen versterken. Daarbij wordt ook van ons verwacht dat wij als aandeelhouder een serieuze bijdrage moeten kunnen leveren. Dit betekent dat het verkennen van kapitaalstortingen of andere financieringsvormen in de komende periode een noodzakelijke stap zal zijn. | ||
Financiële informatie | |||
Boekjaar; | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 |
Eigen vermogen | € 677.700.000 | n.v.t. | € 713.600.000 |
Vreemd vermogen | € 1.559.700.000 |
n.v.t. |
€ 1.684.800.000 |
Resultaat | € 28.200.000 | n.v.t. | € 35.900.000 |
Begrote ontvangsten | € 30.000 | - | - |
Realisatie ontvangsten | € 0 | n.v.t. | € 0 |