Programma Samen Werken voor Ermelo

Toelichting kleur indicator

Terug naar navigatie - Toelichting kleur indicator

Groen: het verloopt conform planning
Oranje: het verloopt niet conform planning, maar we kunnen nog bijsturen
Rood: we hebben de planning niet gehaald

Hierbij wordt planning ‘breed’ geïnterpreteerd. Het heeft betrekking op zowel tijd, geld als eventuele risico’s.

Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

We zetten in op een gemeente die transparant, betrokken en oplossingsgericht is. We luisteren, denken mee en leggen uit waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en streven naar draagvlak voor onze besluiten.

  • Omschrijving

    We geven inwoners zo veel mogelijk de gelegenheid om mee te denken en te doen. Hiervoor voeren wij een actief participatiebeleid. Daarnaast werken we met het ‘online dorpsgesprek Ermelo’. 

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Daar waar participatie mogelijk was, hebben we het toegepast. Dit hebben we zowel offline, als online via het Online Dorpsgesprek gedaan. 

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Op basis van onze ‘visie op dienstverlening’ (2018) willen we een uitstekende dienstverlening voor onze inwoners en ondernemers realiseren. Een uitstekende dienstverlening draagt bij aan onze ambitie om een betrouwbare en toegankelijke overheid te zijn.

Een gemeentebestuur en een gemeentelijke organisatie die communiceert, die luistert, meedenkt en uitlegt waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Dit zorgt voor draagvlak voor besluiten.

  • Omschrijving

    We zoeken met burgers en bedrijven naar oplossingen, maar een onderbouwde 'nee' is ook een mogelijkheid. We stellen ons constructief op richting de pers. Het wekelijkse persuur gaat normaal gesproken altijd door.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Met behulp van vastgestelde servicenormen zorgen wij ervoor dat we via alle beschikbare kanalen tijdig reageren op gestelde vragen van inwoners, ondernemers en stakeholders. We stellen ons uiteraard constructief op en zoeken samen naar oplossingen.

  • Omschrijving

    We werken samen met de gemeenten Harderwijk en Zeewolde verder aan het Klant Expertise Centrum (KEC), waarbij we de dienstverlening aan onze inwoners op alle kanalen (online, mail, telefoon, fysiek) verbeteren. Al het fysiek contact zal in het 'Huis van Ermelo' plaatsvinden. Daarnaast is alle gemeentelijke communicatie is begrijpelijk en waar mogelijk op B1 niveau.

    Status voortgang

    Oranje

    Toelichting status

    Om te kunnen komen tot een KEC wordt een projectleider aangetrokken. 

Gebiedsagenda

Terug naar navigatie - Gebiedsagenda

Samen met de gemeenten Harderwijk en Zeewolde en de provincies Gelderland en Flevoland werken we aan de actielijnen uit de Gebiedsagenda. De onderwerpen die hier aan bod komen zijn: Ruimte, Wonen, Werklocaties en de lobby voor verkeer en Recreatie en Toerisme. Duurzaamheid en circulariteit zijn hierbij randvoorwaarden.

  • Omschrijving

    We leggen de link tussen de gebiedsagenda en het landelijk vereiste regioarrangement (ruimtelijke puzzel). Hierbij werken we ook samen met de gemeente Putten. Het onderwerp werklocaties krijgt aandacht met het opstellen van een economisch profiel en het opstellen van het regionaal programma werklocaties (RPW). Ook wordt de verdere uitvoeringsagenda opgesteld.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    In 2024 is het regioarrangement regio EHPZ bestuurlijk behandeld in de gemeenten Ermelo, Harderwijk, Putten en Zeewolde, de provincies Flevoland en Gelderland en de waterschappen Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland. Met het regioarrangement is ingestemd of als richtinggevend benoemd. De activiteiten die waren benoemd in de Gebiedsagenda EHZ zijn in het regioarrangement EHPZ ondergebracht. De uitvoering van de opgaven vindt daarmee integraal plaats. In 2024 is een profiel voor de regio EHPZ opgesteld en is de bestuurlijke governance uitgewerkt. Daarnaast is gestart met de oriëntatiefase van gebiedsopgave 2 en zijn in Zeewolde (21 juni 2024) en in Harderwijk (20 september 2024) tours de EHPZ gehouden. 

Intergemeentelijke samenwerking

Terug naar navigatie - Intergemeentelijke samenwerking

We staan open voor intergemeentelijke samenwerking, voor zo ver gericht op uitvoering. Lokaal beleid voor Ermelo wordt opgesteld door de gemeente Ermelo. Ermelo is een zelfstandige gemeente en intergemeentelijke samenwerking leidt niet tot een herindeling met een andere gemeente. De lokale oriëntatie is op de belangen van het eigen Ermelose gebied.

  • Omschrijving

    Op verzoek van het Rijk wordt gewerkt aan regioarrangementen tussen het Rijk en de provincies. In 2023 is gestart (met de bestaande samenwerking Ermelo, Harderwijk en Zeewolde) aan een arrangement als regio voor de komende 20 tot 30 jaar, samen met de gemeente Putten. Daarin geven we aan wat we belangrijk vinden en hoe we keuzes en afwegingen maken. Buiten het regio-arrangement worden er in breder bestuurlijk verband (Noord-Veluwe) afspraken gemaakt ten aanzien van energie (RES), wonen, stikstof en mobiliteit.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    In 2024 is het regioarrangement regio EHPZ bestuurlijk behandeld in de gemeenten Ermelo, Harderwijk, Putten en Zeewolde, de provincies Flevoland en Gelderland en de waterschappen Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland. Met het regioarrangement is ingestemd of als richtinggevend benoemd. De activiteiten die waren benoemd in de Gebiedsagenda EHZ zijn in het regioarrangement EHPZ ondergebracht. De uitvoering van de opgaven vindt daarmee integraal plaats. In 2024 is een profiel voor de regio EHPZ opgesteld en is de bestuurlijke governance uitgewerkt. Daarnaast is gestart met de oriëntatiefase van gebiedsopgave 2 en zijn in Zeewolde (21 juni 2024) en in Harderwijk (20 september 2024) tours de EHPZ gehouden. We werken op verschillende inhoudelijke onderwerpen samen met andere netwerkpartners. 

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Organisatieontwikkeling

Binnen het programma organisatieontwikkeling werken we in Ermelo aan het zijn van een netwerkgemeente. Naast dat we een missie en kernwaarden (samen, bevlogen, wendbaar betrouwbaar) voor de organisatie hebben vastgesteld, geven we verder invulling aan deze ontwikkeling binnen het bestuur, de ambtelijke organisatie en samen met de samenleving.

  • Omschrijving

    We formuleren al onze opgaven (lees maatschappelijke vraagstukken) in samenwerking met inwoners en partners. We vergroten de sturingsmogelijkheden op de geformuleerde opgaven door opgaveteams (zowel intern als extern) op te zetten, en opgavetrekkers aan te wijzen. Daarnaast werken we aan een effectievere indeling van onze organisatie en aan rolontwikkeling van onze medewerkers.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    We zijn in 2024 bezig geweest met het opstellen van een organisatieplan. Binnen dit plan vergroten we de sturingsmogelijkheden en zorgen we voor een effectievere indeling van de organisatie, mede door het helder beleggen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ook hebben we hierin stilgestaan bij 'hoe werken we in Ermelo': projectmatig, programmatisch, procesgericht en opgavegericht werken. Hiernaast zijn we in teams gestart met teamontwikkeling op basis van teamrollen. 

Openbare Orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare Orde en Veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Bovenlokaal veiligheidsbeleid

Terug naar navigatie - Bovenlokaal veiligheidsbeleid

In het (tot 2026 verlengde) Integraal Veiligheidsplan 2020-2024 Harderwijk, Ermelo & Putten zijn de prioriteiten vastgelegd op bovenlokaal en lokaal niveau. 

De bovenlokale prioriteiten zijn:
1. Kwetsbare personen
2. Ondermijning
3. Cybercrime
4. Informatievoorziening
5. Vitale vakantieparken.

  • Omschrijving

    De nadruk ligt op de aanpak van ondermijning en de verbinding van zorg en veiligheid. Hierbij wordt nauw samengewerkt met interne en externe partners. Met de samenwerkende gemeenten bekijken we op welke wijze we een bijdrage kunnen leveren in de aanpak van cybercriminaliteit. Beschikbare data gebruiken we steeds meer bij bijvoorbeeld de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Vanuit het thema Vitale Vakantieparken wordt aansluiting gezocht op het thema natuurbrandbeheersing. Het doel van handhaving is herstel van een illegale naar een legale situatie.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    De verbinding tussen zorg en veiligheid is verbeterd. Er is gestart met de implementatie van de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Diverse complexe casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid is opgepakt door de adviseur zorg en veiligheid. Samen met de gemeenten Harderwijk en Putten is uitvoering gegeven aan het Plan van aanpak Cybercrime. Er is een gestart gemaakt met project Gebiedsgerichte Aanpak Natuurbranden, hierbij is nauw samengewerkt met Vitale Vakantieparken en de VNOG. 

Lokaal veiligheidsbeleid

Terug naar navigatie - Lokaal veiligheidsbeleid

De lokale prioriteiten zijn:
1. Overlast en geweld
2. Verkeersveiligheid
3. Jeugd & veiligheid (incl. alcohol en drugs).

  • Omschrijving

    We evalueren en updaten meerdere beleidsstukken: Damoclesbeleid 2019, Plan van aanpak ondermijning, Beleidskader cameratoezicht, Handhavingsbeleid, Handhavings UitvoeringsProgramma (HUP), BIBOB-beleid, Jaarprogramma milieu, Algemene Plaatselijke Verordening en Preventie en Handhavingsplan Alcoholwet.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    Meerdere beleidsstukken zijn geactualiseerd, zoals het Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid, het Damoclesbeleid, het Handhavingsbeleid en de Algemene Plaatselijke Verordening. Er is uitvoering gegeven aan het Preventie en Handhavingsplan Alcoholwet. Tevens is het evenementenbeleid geactualiseerd.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Financiën op orde

Terug naar navigatie - Financiën op orde

Grip krijgen op de uitgaven.

Spaarzaam staat voor goed financieel beleid wat neerkomt op niet meer uitgeven dan beschikbaar is. De meerjarenbegroting is sluitend en reëel.

  • Omschrijving

    We creëren door efficiënter werken financiële ruimte voor nieuw beleid. Voorstellen voor nieuw beleid worden voorzien van een financieel plan, waarbij in eerste instantie dekking binnen de bestaande begroting wordt gezocht. We laten de OZB (woningen en niet woningen) met maximaal het inflatiepercentage stijgen. We werken aan de verdere implementatie en daadwerkelijke realisatie van alle in de begroting opgenomen bezuinigingen. Dit zal worden gemonitord. Er komt meer transparantie en beheersbaarheid van de kosten in het Sociaal Domein.

    Status voortgang

    Oranje

    Toelichting status

    Er is ook in 2024 hard gewerkt aan de realisatie van alle taakstellingen, maar we ervaren over de volle breedte van de begroting opwaartse druk op de budgetten. Binnen het Sociaal Domein, maar ook bij de beheerplannen in het fysiek domein. Dit komt vooral door prijsstijgingen. Richting de Kadernota 2026 ligt er een forse uitdaging om ook het 'ravijnjaar' sluitend te krijgen. Hiertoe is eind 2024 het project Ombuigingen van start gegaan, onder leiding van een extern projectleider.  

Financiën op orde Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Financiën op orde Sociaal Domein

Grip krijgen op de uitgaven binnen het Sociaal Domein.

  • Omschrijving

    Voor het Sociaal Domein geven we invulling aan een kostenbesparing, oplopend tot € 2,7 miljoen in 2027, zoals meegenomen in de Kadernota 2024. Dit mag niet ten koste gaan van de meest kwetsbare inwoners. We streven naar versterking van het aanbod in het voorveld, zodat een verschuiving kan plaatsvinden van specialistische ondersteuning (maatwerk) naar laagdrempelige ondersteuning dichtbij de inwoner. We doen dit gezamenlijk met onze partners, zoals Meerinzicht, CJG, Sociaal Team, Leefbaarheidsteam en Interactie.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    In de afgelopen periode hebben we samen met onze uitvoeringsorganisaties Meerinzicht, het CJG, Welzijn Ermelo, Inclusief Groep, het Sociaal Team en het leefbaarheidsteam diverse interventies ingezet om de kosten binnen het Sociaal Domein beheersbaar te houden. De noodzaak te moeten bezuinigen is bij alle partners allang doorgedrongen. Meerinzicht heeft zijn bedrijfsvoering stevig onder de loep genomen, evenals Inclusief Groep. Bij sommige organisaties is de ondergrens qua capaciteit bereikt om de minimale kwaliteit van dienstverlening te borgen. De verhoging van de uitgaven is te wijten aan loon- prijspeil ontwikkelingen en een lichte verhoging van het aantal aanvragen. De conjunctuur is nog steeds goed. Dat betekent ‘wie kan werken heeft werk’. 

Planning & control cyclus

Terug naar navigatie - Planning & control cyclus

We streven naar een planning & control cyclus die de samenhang borgt tussen: 
Wat willen we bereiken?, Wat gaan we daarvoor doen? en Wat mag dat kosten?.

Dit moet voor overzicht en inzicht zorgen en alle geledingen (raad, college en ambtelijke organisatie) helpen bij de bestuurbaarheid van de organisatie. Het is daarbij essentieel dat de informatiewaarde en de leesbaarheid van de P&C documenten worden verbeterd.

  • Omschrijving

    We gaan terug naar twee tussentijdse rapportages, waarbij meer aandacht is voor de 'inhoud' en minder focus op financiën. Om de informatiewaarde en de leesbaarheid van de P&C documenten te vergroten worden de rapportageformats aangepast. Dit gebeurt in overleg met de Auditcommissie van de raad.

    Status voortgang

    Groen

    Toelichting status

    In 2024 zijn de frequentie en de formats van de bestuursrapportages aangepast in afstemming met de Auditcommissie. We kennen nu nog twee tussentijdse verantwoordingen, de Voor- en Najaarsrapportage. We hebben mooie stappen gezet qua efficiënte en effectieve boekwerken, maar de verbetering van de P&C-documenten blijft uiteraard een continu proces. Per 2025 gaan we werken met een nieuwe P&C tool, die het proces van verbetering naar verwachting extra ondersteunt.   

Indicatoren programma Samen Werken voor Ermelo

Terug naar navigatie - Indicatoren programma Samen Werken voor Ermelo

Formatie, fte per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Formatie, fte per 1.000 inwoners
Bron: eigen gemeente
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
5,15
4,97
5,19
5,30

Bezetting, fte per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Bezetting, fte per 1.000 inwoners
Bron: eigen gemeente
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
4,60
4,48
4,64
4,51

Apparaatskosten per inwoner

Terug naar navigatie - Apparaatskosten per inwoner
Bron: eigen gemeente.
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
810,00
928,00
979,00
1.013,00

Externe inhuur, kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur, kosten als % van de totale loonsom + totale kosten inhuur
Bron: eigen gemeente
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
15,30%
18,80%
22,90%
22,70%

Overhead, % van de totale bedrijfsvoeringslasten

Terug naar navigatie - Overhead, % van de totale bedrijfsvoeringslasten
Bron: eigen gemeente
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
16,00%
15,00%
12,70%
11,20%

Gemeentelijke woonlasten, éénspersoonshuishouden

Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten, éénspersoonshuishouden
Bron: waarstaatjegemeente.nl
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
859,00
1.098,00
1.057,00
1.073,00
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
0,00
0,00
867,00
0,00
Nederland
733,00
823,00
860,00
911,00

Gemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishouden

Terug naar navigatie - Gemeentelijke woonlasten, meerpersoonshuishouden
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
940,00
1.183,00
1.143,00
1.157,00
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
0,00
0,00
949,00
0,00
Nederland
810,00
905,00
942,00
994,00

Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000

Terug naar navigatie - Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
342,00
367,00
428,00
441,00
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
285,00
313,00
361,00
376,00
Nederland
290,00
317,00
368,00
379,00

Winkeldiefstallen

Terug naar navigatie - Winkeldiefstallen
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
1,70
1,30
1,60
1,60
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
1,00
1,20
1,40
1,30
Nederland
1,80
2,30
2,50
2,20

Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
1,50
1,70
0,90
1,40
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
1,10
1,20
1,10
1,10
Nederland
1,40
1,40
1,30
1,20

Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
4,40
3,50
3,50
3,90
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
3,10
3,30
3,00
3,10
Nederland
4,40
4,50
4,20
4,30

Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte

Terug naar navigatie - Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
5,20
6,10
4,50
4,70
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
4,80
4,80
4,40
4,10
Nederland
6,10
6,00
5,80
5,70

Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren

Terug naar navigatie - Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
10,00
9,00
11,00
8,00
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
7,00
8,00
8,00
9,00
Nederland
8,00
8,00
9,00
9,00

Jongeren met een delict voor de rechter

Terug naar navigatie - Jongeren met een delict voor de rechter
Bron: waarstaatjegemeente.nl 15-05-2025
Organisatie
2021
2022
2023
2024
Ermelo
1,00%
1,00%
1,00%
0,00%
Gemeenten 25.000 - 50.000 inwoners
1,00%
1,00%
1,00%
0,00%
Nederland
1,00%
1,00%
1,00%
0,00%

Verbonden partijen programma Samen werken voor Ermelo

Terug naar navigatie - Verbonden partijen programma Samen werken voor Ermelo

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Bij de uitvoering van het programma Samen Werken voor Ermelo zijn de volgende verbonden partijen betrokken:

  • Alliander N.V.
  • Meerinzicht
  • N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (N.V. BNG)
  • Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
  • Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
  • Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland (VNOG)
  • Vitens N.V.

Het overzicht van alle verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen.

Wat heeft programma Samen Werken voor Ermelo gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft programma Samen Werken voor Ermelo gekost?

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost
Samen Werken voor Ermelo
Primitieve begroting 2024
Begrotings wijzigingen 2024
Begroting 2024
Realisatie 2024
Resultaat 2024
Baten
Bestuur en organisatie
1.166
823
1.989
2.265
276
Financiën
73.149
5.927
79.076
77.957
-1.119
Openbare Orde en Veiligheid
152
-88
64
40
-24
Totaal Baten
74.467
6.662
81.129
80.262
-867
Lasten
Bestuur en organisatie
-17.640
-1.340
-18.980
-19.571
-591
Financiën
-769
-675
-1.444
-1.439
5
Openbare Orde en Veiligheid
-3.523
-92
-3.615
-3.644
-29
Totaal Lasten
-21.932
-2.107
-24.039
-24.654
-615
Geraliseerd saldo van baten en lasten
52.535
4.555
57.090
55.608
-1.482
Mutaties reserves
Stortingen
-1.159
-19.636
-20.795
-20.965
-170
Onttrekkingen
3.215
13.539
16.754
15.388
-1.366
Mutaties reserves
2.056
-6.097
-4.041
-5.577
-1.536
Gerealiseerd resultaat
54.591
-1.542
53.049
50.031
-3.018