
Toelichting op de balans
Vaste activa
Terug naar navigatie - Vaste activaVaste activa
Terug naar navigatie - Vaste activaImmateriële vaste activa
(bedragen x € 1.000) | 2024 | 2023 |
Kosten afsluiten geldleningen/saldo agio en disagio | ||
Kosten onderzoek en ontwikkeling | ||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 0 | 0 |
Totaal | 0 | 0 |
Materiële vaste activa
Investeringen (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2023 |
In erfpacht uitgegeven gronden | ||
Waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 5.522 | 5.756 |
Overige investeringen met een economisch nut | 86.532 | 77.268 |
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut | 3.015 | 3.285 |
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut vanaf 2017 geactiveerd | 17.083 | 16.852 |
Totaal investeringen | 112.152 | 103.161 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de overige investeringen met economisch nut over 2024 weer.
Activasoort (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 1-1 | Herrubricering | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen |
Boekwaarde 31-12 |
Gronden en terreinen | 1.113 | 1.113 | ||||||
Woonruimten | 420 | 401 | -16 | 805 | ||||
Bedrijfsgebouwen | 61.861 | 11.410 | -1.465 | -631 | 71.175 | |||
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken | 1.905 | 561 | -67 | 2.399 | ||||
Vervoersmiddelen | 9.770 | 6 | -593 | 9.183 | ||||
Machines, apparaten en installaties | 1.581 | -174 | 1.407 | |||||
Overige materiële vaste activa | 618 | -168 | 450 | |||||
Totaal | 77.268 | 12.378 | -2.483 | -631 | 86.532 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde over 2024 weer van de investeringen met economisch nut waarvoor ten bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven:
Activasoort (bedragen x € 1.000) |
Boekwaarde 1-1 | Herrubricering | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen |
Boekwaarde 31-12 |
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken | 5.744 | -232 | 5.512 | |||||
Machines, apparaten en installaties | 12 | -2 | 10 | |||||
Totaal | 5.756 | -234 | 5.522 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen met maatschappelijk nut over 2024 weer:
Activasoort (bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 1-1 | Herrubricering | Investeringen | Desinvesteringen | Afschrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen |
Boekwaarde 31-12 |
Gronden en terreinen | 36 | 36 | ||||||
Bedrijfsgebouwen | 588 | -35 | 553 | |||||
Grond-, weg-, en waterbouwkundige werken | 17.675 | 1.345 | -620 | -599 | 17.801 | |||
Overige materiële vaste activa | 1.874 | -166 | 1.708 | |||||
Totaal | 20.137 | 1.381 | -821 | -599 | 20.098 |
Eenmalige afschrijvingen
In 2024 hebben er geen eenmalige afschrijvingen plaatsgevonden.
Mogelijk af te stoten vaste activa
Niet van toepassing.
Financiële vaste activa
Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2024 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 1-1 | Investeringen | Desinvesteringen | Aflossingen / Afschrijvingen | Afwaarderingen | Boekwaarde 31-12 |
Kapitaalverstrekkingen aan: | ||||||
- deelnemingen | 795 | 795 | ||||
- gemeenschappelijke regelingen | ||||||
- overige verbonden partijen | ||||||
Leningen aan: | ||||||
- woningbouwcorporaties | ||||||
- deelnemingen | ||||||
- overige verbonden partijen | ||||||
Overige langlopende leningen u/g | 6.743 | 335 | -502 | 6.576 | ||
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van een jaar of langer | 4.003 | -4.003 | 0 | |||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | ||||||
Totaal | 11.541 | 335 | -4.505 | 7.371 |
Ermelo heeft € 4.000.000 in langlopende deposito's uitgezet. Gezien het langlopende karakter zijn de deposito's als een financieel vast actief gepresenteerd. In 2024 was de looptijd van de deposito's afgelopen en is het bedrag uitgekeerd.
De deelnemingen betreffen:
- Inclusief Groep/voormalig RNV € 433.000
- Alliander € 155.000
- Bank Nederlandse Gemeenten € 170.000
- Afvalsturing € 27.000
- Recreatiegemeenschap Veluwe Holding € 7.000
- Vitens € 2.000
- Handel & ambacht, garantiekap. R.D.C. € 400
De langlopende leningen u/g betreffen:
- Renteloze lening woningbouw € 37.000
- Startersleningen woningbouw € 2.646.000
- Duurzaamheidssttimuleringsleningen woningbouw € 1.559.000
- Overbruggingskrediet onderwijs € 500.000, is afgelost in 2024
- Alliander € 1.566.000
- Toekomstbestendig wonen € 750.000
- Hypothecaire lening woningbouw € 18.000
Vlottende activa
Terug naar navigatie - Vlottende activaVlottende activa
Terug naar navigatie - Vlottende activaVoorraden
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar: - niet in exploitatie genomen bouwgronden - overige grond- en hulpstoffen |
||
Onderhanden werk, waaronder bouwgrond in exploitatie | 1683 | 1.351 |
Gereed product en handelsgoederen | ||
Vooruitbetalingen | ||
Totaal | 1.683 | 1.351 |
Van de bouwgronden in exploitatie kan van het verloop in 2024 het volgende overzicht worden gegeven:
In onderstaande tabel kunnen kleine afrondingsverschillen voorkomen.
bedragen x € 1.000 | Boekwaarde 1-1 |
Van gronden niet in exploitatie |
Investeringen | Opbrengsten | Winstuitname |
Aanwenden verliesvoorziening |
Boekwaarde 31-12 | Voorziening verlies-latend complex** | Balanswaarde 31-12 |
Het Trefpunt | -216 | 55 | -161 | ||||||
Veldzicht Noord fase 4 | 1.567 | 107 | 170 | 1.844 | |||||
Totaal | 1.351 | 162 | 170 | 1.683 | |||||
Nog te maken kosten | 429 | ||||||||
Totaal exploitatiekosten | 2.112 | ||||||||
Nog te verwachten opbrengsten | 2.532 | ||||||||
Verwacht exploitatieresultaat (voordelig) | 420 |
*De afwijking op de boekwaarde van Het Trefpunt heeft te maken met een btw-correctie uit het verleden doordat er een naheffingsaanslag is opgelegd met betrekking tot voorgaande jaren.
** De verliesvoorzieningen worden, conform het BBV, verminderd op de geactiveerde kosten.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van een jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Uitzettingen korter dan een jaar ( bedragen x € 1.000) | saldo 31-12-2024 | Voorziening oninbaarheid | Gecorrigeerd saldo 31-12-2024 | Gecorrigeerd saldo 31-12-2023 |
Vorderingen op openbare lichamen | 7.116 | 7.116 | 7.522 | |
Verstrekte kasgeldleningen aan openbare lichamen | ||||
Verstrekte kasgeldleningen | ||||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||
Rek. crt. met het Rijk | 29.412 | 29.412 | 27.682 | |
Rek. crt. verhoudingen met niet financiële instellingen | ||||
Overige vorderingen | 2.913 | -836 | 2.077 | 1.393 |
Overige uitzettingen | ||||
Totaal | 39.441 | -836 | 38.605 | 36.597 |
De voorziening oninbaarheid betreft de voorziening dubieuze debiteuren voor reguliere vorderingen van € 497.000 en vorderingen van Sociale Zaken van € 338.539.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1.000) |
|||||
Verslagjaar 2024 | |||||
(1) | Drempelbedrag | ||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 407 | 409 | 409 | 408 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 1.520 | 1.518 | 1.518 | 1.520 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 96.362 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 96.362 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | ||||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. | Drempelbedrag | 1927,24 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
|
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) |
37.022 |
37.232 | 37.657 | 37.506 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 91 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 407 | 409 | 409 | 408 |
Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Kassaldi | ||
Banksaldi | 406 | 408 |
Totaal | 406 | 408 |
Overlopende activa
De post overlopende activa kan als volgt worden onderscheiden:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Vooruitbetaalde bedragen | 611 | 342 |
Nog te ontvangen bedragen | 4.628 | 4.784 |
Nog te ontvangen overheidsbijdragen met een specifiek bestedingsdoel | 1.955 | 1.749 |
Totaal | 7.194 | 6.875 |
De vooruitbetaalde bedragen per 31 december 2024 van € 611.000 zijn te splitsen in:
- Tussenrekeningen € 22.000
- Vooruitbetaald in 2024 € 312.000
- Vooruitbetaalde subsidie NIP (Nationaal Isolatie Programma) € 277.000
Uitzettingen korter dan één jaar en Overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en worden binnen één jaar na balansdatum afgewikkeld.
Van Europese of Nederlands overheidslichamen ontvangen, nog te ontvangen specifieke uitkeringen:
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Saldo 31-12-2023 | Ontvangen | Toevoeging | Saldo 31-12-2024 |
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 | 328 | 328 | ||
SPUK IZA-doelen 2023-2026 | 142 | -142 | 68 | 68 |
SPUK Sport | 547 | 547 | ||
Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden kinderopvangtoeslagproblematiek | 64 | -64 | 45 | 45 |
Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne | 39 | -3.611 | 3.912 | 340 |
SPUK ventilatie in scholen | 604 | 23 | 627 | |
Tijdelijke regeling stimuleren maatregelen tweede fase Deltaprogramma zoetwater | 25 | -25 | ||
Totaal | 1.749 | -3.797 | 4.003 | 1.955 |
Vaste passiva
Terug naar navigatie - Vaste passivaVaste passiva
Terug naar navigatie - Vaste passivaEigen vermogen
Het in de balans opgenomen Eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Algemene Reserves | 15.321 | 8.408 |
Bestemmingsreserves: - voor egalisatie van tarieven - overige bestemmingsreserves |
55.734 | 45.938 |
Resultaat na bestemming | 1.875 | 11.132 |
Totaal | 72.930 | 65.478 |
Voorzieningen
De voorzieningen kunnen als volgt worden onderverdeeld:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 4.726 | 4.138 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 1.325 | 888 |
Voorzieningen voor toekomstige vervangingsinvesteringen met heffing | ||
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting | 10.802 | 10.372 |
Totaal | 16.853 | 15.398 |
De verliesvoorziening grondexploitatie wordt, conform het BBV, verminderd op de geactiveerde kosten. De voorzieningen dubieuze debiteuren voor reguliere vorderingen en vorderingen van Sociale Zaken worden, conform het BBV, in mindering gebracht op het debiteurensaldo.
Voor een verdere toelichting op de reserves en voorzieningen wordt verwezen naar Reserves en Voorzieningen.
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Obligatieleningen | ||
Onderhandse leningen: - binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen |
59.500 | 64.550 |
59.500 | 64.550 | |
Door derden belegde gelden | ||
Waarborgsommen | 1 | 1 |
Totaal | 59.501 | 64.551 |
In onderstaand overzicht wordt het verloop van de vaste schulden over het jaar 2024 weergegeven.
bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2023 |
Vermeerderingen | Aflossingen | Saldo 31-12-2024 |
Obligatieleningen | ||||
Onderhandse leningen | 64.550 | -5.050 | 59.500 | |
Door derden belegde gelden | ||||
Waarborgsommen | 1 | 1 | ||
Totaal | 64.551 | -5.050 | 59.501 |
De totale rentelast voor het jaar 2024 met betrekking tot de vaste schulden bedroeg € 995.000.
Aflossingsverplichting 2025: In 2025 zal € 4.500.000 worden afgelost op de onderhandse leningen.
Vlottende passiva
Terug naar navigatie - Vlottende passivaVlottende passiva
Terug naar navigatie - Vlottende passivaNetto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Onder de vlottende passiva zijn opgenomen:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Schulden korter dan een jaar | 5.701 | 2.275 |
Overlopende passiva | 12..426 | 12.231 |
Totaal | 18,.127 | 14.506 |
Kortlopende schulden
De in de balans opgenomen kortlopende schulden kunnen als volgt worden gespecificeerd:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Kasgeldleningen | ||
Banksaldi | ||
Overige schulden | 5.701 | 2.275 |
Totaal | 5.701 | 2.275 |
Overlopende passiva
De specificatie van de post overlopende passiva is als volgt:
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 |
Vooruitontvangen bedragen | 398 | 276 |
Vooruitontvangen overheidsbijdragen met een specifiek bestedingsdoel | 7.280 | 6.668 |
Nog te betalen bedragen | 4.748 | 5.287 |
Totaal | 12.426 | 12.231 |
In onderstaande tabel wordt de post "Vooruitontvangen overheidsbijdragen met een specifiek bestedingsdoel" gespecificeerd:
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Saldo 1-1-2024 | Afwikkeling uitgaven | 2024 Vrijval | Nieuw 2024 | Saldo 31-12-2024 |
Europese overheid | |||||
Rijk | 4.291 | -4.662 | 5.894 | 5.523 | |
Overige Nederlandse overheden | 2.377 | -756 | 136 | 1.757 | |
Totaal | 6.668 | -5.418 | 6.030 | 7.280 |
Van Europese of Nederlands overheidslichamen ontvangen, nog te besteden specifieke uitkeringen:
Omschrijving, bedragen x € 1.000 | Saldo 31-12-2023 | Toevoeging | Vrijval /uitgaven | Saldo 31-12-2024 |
Begeleiden ex-gedetineerden | 29 | -2 | 27 | |
Instandhoudingssubsidie (SIM) | -11 | 7 | -6 | -10 |
Duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) | 35 | 35 | ||
Reductie energiegebruik woningen | 49 | -49 | ||
Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021 | 318 | 318 | ||
SPUK Onderwijs achterstandenbeleid | 505 | 149 | -225 | 429 |
Middelen inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen | 99 | -56 | 43 | |
SPUK Sport | 3 | 1.745 | -1.748 | 0 |
Lokale sportakkoorden en leefstijlinterventies | 38 | -38 | 0 | |
SPUK Vastgoedtransitie gesloten jeugdhulp 2020 - 2023 | 539 | 539 | ||
SPUK lokale preventieakkoorden of preventieaanpakken | 2 | 2 | ||
SPUK vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp 2021 | 80 | 80 | ||
TOZO | 56 | -25 | 31 | |
Subsidieregeling sanering verkeerslawaai | 137 | 137 | ||
Wet Inburgering | 225 | 663 | -287 | 601 |
Aanpak Energiearmoede | 390 | -188 | 202 | |
Onderwijsroute | 13 | 106 | -94 | 25 |
Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 | 125 | 125 | ||
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 | 128 | 128 | ||
SPUK Breed | 74 | 433 | -420 | 87 |
SPUK Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) | 2 | 2 | ||
SPUK Meerkosten Energie Openbare Zwembaden | 269 | 64 | -63 | 270 |
SPUK IZA-doelen 2023-2026 | 142 | 68 | -210 | 0 |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat-.en energiebeleid | 450 | 652 | -244 | 858 |
SPUK Nationaal Isolatieprogramma | 631 | 968 | -55 | 1.544 |
SPUK versterking cliëntondersteuning 2024 | 50 | 50 | ||
Totaal | 4.291 | 4.942 | -3.710 | 5.523 |
Waarborgen en garanties
Het, buiten de telling van de balans, vermelde bedrag voor verstrekte waarborgen aan natuurlijke- en rechtspersonen kan als volgt naar de aard van de geldlening gespecificeerd worden:
Geldnemer (bedragen x € 1.000) |
Aard / omschrijving | Percentage borgstelling | Restant begin jaar | Restant eind jaar |
Eleos, Stichting gereformeerde geestelijke gezondheidszorg | financiering Huize Regenboog | 100% | 114 | 107 |
Inclusief Groep | werkvoorziening | 1/7 deel (7 RNV gemeenten) | 210 | 198 |
Sportaccommodaties: afhechting Telgtereng A | garantie afhechting sportpark Telgtereng | 100% | 127 | 117 |
Sportaccommodaties: afhechting Telgtereng B | garantie afhechting sportpark Telgtereng | 100% | 70 | 64 |
Vestia Groep | sociale woningbouw | indirect | 722 | 651 |
Woningstichting UWOON (De Groene Zoom) | sociale woningbouw | indirect | 105.847 | 119.600 |
Totaal | 107.090 | 120.737 |
In 2024 zijn geen betalingen verricht wegens de verleende borg- en garantstellingen. Via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw staat de gemeente Ermelo per balansdatum garant voor € 119.599.000 voor leningen van UWOON en voor € 651.000 voor leningen van de Vestia Groep. De financiële positie van UWOON is goed. De financiële positie van de Vestia Groep staat al enkele jaren onder druk als gevolg van grote verliezen in de derivatenpositie. Ermelo verwacht echter niet dat er aanspraak gemaakt hoeft te worden op de garantstelling van het Rijk en gemeenten. Indien wel een renteloze lening aan het Waarborgfonds verstrekt had moeten worden ter grootte van het schadebedrag dan becijferen wij dit risico als volgt: 25% * € 651.000 = € 162.750. Het financieel risico is dan de rentederving, zijnde 3,75% * € 162.750 = € 6.103,15. Dit risico is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor de toekomstige jaren is verbonden
De gemeente Ermelo heeft op diverse gebieden contracten afgesloten. Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen.
Betreft | Aard | Einddatum contract | Bedrag verplichting |
Levering gas | Raamovereenkomst | 31-12-2025 | Varieert per jaar |
Afvalbeheer | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Verzekeringen | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Elektriciteit | Raamovereenkomst | 31-12-2025 | Varieert per jaar |
Juridische adviesdiensten | Raamovereenkomst | Varieert per contract | Varieert per jaar |
Uitzendkrachten / tijdelijk personeel | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Schoonmaakonderhoud, vloeronderhoud en Glasbewassing | Raamovereenkomst | 30-11-2025 | Varieert per jaar |
Accountantsdiensten | Raamovereenkomst | 31-12-2027 | Varieert per jaar |
Aanleg en onderhoud straatmeubilair en speeltoestellen | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | 31-12-2026 | Varieert per jaar |
Aanleg en onderhoud wegennet | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Openbare verlichting | Raamovereenkomst | 31-12-2026 | Varieert per jaar |
Groenvoorziening | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Leerlingenvervoer | Raamovereenkomst | 31-12-2026 | Varieert per jaar |
WMO (diverse) | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Jeugdhulp (diverse) | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Aanleg en onderhoud riolering, zuivering | Raamovereenkomst | 31-12-2027 | Varieert per jaar |
Onderhoud gebouwen installaties | Raamovereenkomst met meerdere aanbieders | Varieert per aanbieder | Varieert per jaar |
Gebeurtenissen na balansdatum
Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.
Reserves en Voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en VoorzieningenAlgemene informatie
Terug naar navigatie - Algemene informatieIn dit hoofdstuk vindt u informatie met betrekking tot de reservepositie van Ermelo. Onder de reservepositie wordt verstaan het totaal van alle reserves en voorzieningen.
Ermelo kent van oudsher een riante reservepositie. Wel zijn er besluiten genomen om de reserves in te zetten als dekkingsmiddel (al dan niet in het kader van de ombuigings- en bezuinigingstrajecten) en/of ter realisatie van nieuwe voorzieningen. Gevolg is dat een behoorlijk deel van de huidige reservepositie hierdoor vastligt en dat de reservepositie dus de komende jaren langzaam maar zeker zal gaan afnemen. Wel staan er dan (nieuwe) voorzieningen tegenover.
Reserves en voorzieningen vallen onder het budgetrecht van de raad. Dit betekent dat instellen, wijzigen, afromen, opheffen, toevoegingen en beschikkingen altijd door de raad geautoriseerd moeten worden. Dit kan gebeuren bij de jaarlijkse programmabegroting en/of de tussentijdse begrotingswijzigingen (bestuursrapportages) en/of de jaarstukken.
Financieel kengetal: Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de medeoverheid in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Het ratio wordt bepaald door het eigen vermogen (algemene en bestemmingsreserves en resultaat uit het overzicht van baten en lasten) uit te drukken in een percentage van het balanstotaal. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid.
Kengetal | Jaarstukken 2020 |
Jaarstukken 2021 |
Jaarstukken 2022 |
Jaarstukken 2023 |
Begroting 2024 | Jaarstukken 2024 | ||||||
Solvabiliteitsratio | 39.7% | B | 42.2% | C | 23.2% | A | 40.9% | B | 34,5% | B | 44% | B |
De risico's in relatie tot het weerstandsvermogen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt expliciet ingegaan op de omvang van het weerstandsvermogen en de weerstandscapaciteit ten opzichte van de risico's die daar tegen afgezet dienen te worden. Kortheidshalve volstaan wij hier met een verwijzing naar deze paragraaf.
Overzicht verloop reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Overzicht verloop reserves en voorzieningenOmschrijving
Bedragen (x 1.000) |
Saldo 1-1-2024 |
Bestemming saldo
Jaarrekening 2023 |
Saldo 1-1-2024
incl. saldo
Jaarrekening 2023 |
Ver-
meerderingen |
Ver-
minderingen |
Saldo 31-12-2024 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserves algemene bestemming |
|||||||||
Algemene reserve vrij besteedbaar |
6.580 |
6.580 |
10.159 |
-3.973 |
12.766 |
||||
Algemene risicoreserve |
1.828 |
1.828 |
844 |
-117 |
2.555 |
||||
Totaal reserves algemene bestemming |
8.408 |
0 |
8.408 |
11.003 |
-4.090 |
15.321 |
|||
Reserves specifieke bestemming |
|||||||||
Bestemmingsreserve Vervangingsfonds I&A |
27 |
27 |
-27 |
0 |
|||||
Bestemmingsreserve Grondexploitatie |
4.099 |
4.099 |
2.170 |
-159 |
6.110 |
||||
Bestemmingsreserve Egalisatie MJB |
1.578 |
1.578 |
5.320 |
-3.875 |
3.023 |
||||
Bestemmingsreserve Duurzaamheid |
478 |
478 |
650 |
-128 |
1.000 |
||||
Bestemmingsreserve Nieuwbouw sportcentra Calluna |
16.917 |
16.917 |
16.917 |
||||||
Bestemmingsreserve GVVP (BBR) |
3.764 |
3.764 |
-124 |
3.640 |
|||||
Bestemmingsreserve Overig V&V (BBR) |
4.274 |
4.274 |
120 |
-186 |
4.208 |
||||
Bestemmingsreserve CO (BBR) |
3.327 |
3.327 |
-140 |
3.187 |
|||||
Bestemmingsreserve Bouwen (BBR) |
260 |
260 |
-13 |
247 |
|||||
Bestemmingsreserve Sport (BBR) |
76 |
76 |
-7 |
69 |
|||||
Bestemmingsreserve HvG |
1.500 |
1.500 |
-75 |
1.425 |
|||||
Bestemmingsreserve MOP gebouwen |
485 |
485 |
-189 |
296 |
|||||
Bestemmingsreserve Onderwijshuisvesting |
750 |
750 |
|||||||
Bestemmingsreserve Ontheemde Oekraïners |
3.379 |
3.379 |
2.366 |
-5.745 |
0 |
||||
Bestemmingsreserve Investeringen fysiek domein |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
||||||
Bestemmingsreserve Transitie Sociaal Domein |
982 |
982 |
2.388 |
-206 |
3.164 |
||||
Bestemmingsreserve Transitie Fysiek domein |
792 |
792 |
-424 |
368 |
|||||
Bestemmingsreserve Strategische investeringen vakantieparken |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
||||||
Bestemmingsreserve Uitvoering moties |
1.585 |
1.585 |
|||||||
Bestemmingsreserve Huisvesting |
5.745 |
5.745 |
|||||||
Totaal reserves specifieke bestemming |
45.938 |
0 |
45.938 |
21.094 |
-11.298 |
55.734 |
|||
Subtotaal reserves |
54.346 |
0 |
54.346 |
32.097 |
-15.388 |
71.055 |
|||
Budgetoverheveling naar 2024 |
0 |
1.329 |
1.329 |
-1.329 |
0 |
||||
Resultaat 2024 na bestemming |
1.875 |
||||||||
Totaal reserves |
54.346 |
1.329 |
55.675 |
32.097 |
-16.717 |
72.930 |
|||
Omschrijving
Bedragen (x 1.000) - = voordeel |
Saldo 1-1-2024 |
Vermeerderingen |
Verminderingen |
Vrijval |
Saldo 31-12-2024 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen |
||||||
Voorziening egalisatie onderhoud |
||||||
Voorziening groot onderhoud wegen |
13 |
981 |
-992 |
2 |
||
Voorziening groot onderhoud verlichting |
194 |
9 |
203 |
|||
Voorziening civiele kunstwerken |
123 |
37 |
-20 |
140 |
||
Voorziening kunstwerken |
61 |
13 |
-15 |
59 |
||
Voorziening gemeentelijke gebouwen |
441 |
257 |
-124 |
574 |
||
Voorziening Patrijzenhof 16 |
-15 |
15 |
0 |
* |
||
Voorziening sanitaire units |
49 |
-49 |
0 |
* |
||
Voorziening hertenkamp |
21 |
-21 |
0 |
* |
||
Voorziening private accomodaties |
446 |
-99 |
347 |
|||
Van derden verkr. Middel. Spec. Besteding |
||||||
Voorziening afvalstoffenheffing |
570 |
-16 |
554 |
|||
Voorziening afkoop schoonmaken graven |
490 |
45 |
-10 |
525 |
||
Voorziening uitbreiding capaciteit begraafplaats |
517 |
4 |
-100 |
421 |
||
Voorziening toekomstig onderhoud terrein begraafplaats |
441 |
24 |
-38 |
427 |
||
Voorziening groot onderhoud Riolering |
168 |
17 |
185 |
|||
Voorziening egalisatie riolering |
7.889 |
530 |
8.419 |
|||
Voorziening boscompensatie |
298 |
-27 |
271 |
|||
Voorziening verplicht., verlies, risico |
||||||
Voorziening pensioenverplichting wethouders |
3.138 |
1.263 |
-167 |
4.234 |
||
Voorziening WGA-gelden |
765 |
-592 |
173 |
|||
Voorziening voormalig personeel |
151 |
148 |
-151 |
148 |
||
Voorziening WW |
39 |
49 |
-39 |
49 |
||
Voorziening verlofsparen |
45 |
52 |
97 |
|||
Voorziening RVU |
25 |
25 |
||||
Subtotaal |
15.398 |
3.900 |
-2.445 |
0 |
16.853 |
|
Voorziening BBV artikel 63 lid 8 |
||||||
Voorziening dubieuze debiteuren |
57 |
440 |
497 |
|||
Voorziening dubieuze debiteuren Sociale Zaken |
388 |
-50 |
338 |
|||
Totaal voorzieningen |
15.843 |
4.340 |
-2.495 |
0 |
17.688 |
|
* Deze 3 voorzieningen zijn over gegaan naar de voorziening gemeentelijke gebouwen. Bij de besluitvorming van de Najaarsrapportage 2024 is dit besloten. |
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reservesOmschrijving reserve
Bedragen (x 1.000) |
Saldo 1-1-2024 |
Vermeerderingen |
Verminderingen |
Saldo 31-12-2024 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
incidenteel |
structureel |
incidenteel |
structureel |
|||||
RESERVES ALGEMENE BESTEMMING |
||||||||
Algemene reserve vrij besteedbaar |
6.580 |
10.159 |
-3.943 |
-30 |
12.766 |
|||
Algemene risicoreserve |
1.828 |
844 |
-117 |
2.555 |
||||
Subtotaal |
8.408 |
11.003 |
0 |
-4.060 |
-30 |
15.321 |
||
RESERVES SPECIFIEKE BESTEMMING |
||||||||
Bestemmingsreserve Vervangingsfonds I&A |
27 |
-27 |
0 |
|||||
Bestemmingsreserve Grondexploitatie |
4.099 |
2.170 |
-150 |
-9 |
6.110 |
|||
Bestemmingsreserve Egalisatie MJB |
1.578 |
5.320 |
-3.875 |
3.023 |
||||
Bestemmingsreserve Duurzaamheid |
478 |
525 |
125 |
-72 |
-56 |
1.000 |
||
Bestemmingsreserve Nieuwbouw sportcentra Calluna |
16.917 |
16.917 |
||||||
Bestemmingsreserve GVVP (BBR) |
3.764 |
-124 |
3.640 |
|||||
Bestemmingsreserve Overig V&V (BBR) |
4.274 |
120 |
-186 |
4.208 |
||||
Bestemmingsreserve CO (BBR) |
3.327 |
-140 |
3.187 |
|||||
Bestemmingsreserve Bouwen (BBR) |
260 |
-13 |
247 |
|||||
Bestemmingsreserve Sport (BBR) |
76 |
-7 |
69 |
|||||
Bestemmingsreserve HvG |
1.500 |
-75 |
1.425 |
|||||
Bestemmingsreserve MOP gebouwen |
485 |
-189 |
296 |
|||||
Bestemmingsreserve Onderwijshuisvesting |
0 |
750 |
750 |
|||||
Bestemmingsreserve Ontheemde Oekraïners |
3.379 |
2.366 |
-5.745 |
0 |
||||
Bestemmingsreserve Investeringen fysiek domein |
3.000 |
3.000 |
||||||
Bestemmingsreserve Transitie Sociaal Domein |
982 |
2.388 |
-206 |
3.164 |
||||
Bestemmingsreserve Transitie Fysiek domein |
792 |
-424 |
368 |
|||||
Bestemmingsreserve Strategische investeringen vakantieparken |
1.000 |
1.000 |
||||||
Bestemmingsreserve Uitvoering moties |
1.585 |
1.585 |
||||||
Bestemmingsreserve Huisvesting |
5.745 |
5.745 |
||||||
Subtotaal |
45.938 |
20.219 |
875 |
-10.688 |
-610 |
55.734 |
||
Budgetoverheveling naar 2024 |
1.329 |
-1.329 |
0 |
|||||
Resultaat 2024 na bestemming |
1.875 |
|||||||
Totaal reserves |
55.675 |
31.222 |
875 |
-16.077 |
-640 |
72.930 |
Analyse reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Analyse reserves en voorzieningenOmschrijving |
Grootboek |
Totaal begroting |
Geboekt |
Verschil |
Toelichting
(afgeronde bedragen met een
minimum van € 5.000) |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserves |
||||||||
RES0001 Algemene reserve (vrij besteedbaar) |
47100 |
-4.699.000 |
-3.973.399 |
-725.601 |
In de begroting van 2024 is € 318.000 geraamd als dekking voor uitgaven die niet worden uitgevoerd of waarvan de werkelijke kosten lager waren. Het overige verschil van € 407.000 wordt verklaard door verschillende budgetoverhevelingen naar 2025. |
|||
RES0002 Algemene Risicoreserve |
47100 |
-398.000 |
-116.591 |
-281.409 |
Het verschil van € 282.000 wordt verklaard door budgetoverheveling naar 2025. |
|||
RES0004 Best.reserve Grondexploitatie |
47100 |
-253.000 |
-169.000 |
-84.000 |
Het verschil van € 84.000 wordt verklaard door budgetoverheveling naar 2025. |
|||
87100 |
2.000.000 |
2.170.000 |
-170.000 |
Storting vanuit de winstneming van de GREX-complexen. |
||||
RES0008 Best.reserve Duurzaamheid |
47100 |
-185.000 |
-129.094 |
-55.906 |
De werkelijke uitgaven zijn lager dan de geraamde onttrekkingen. |
|||
RES0017 Best.reserve MOP gebouwen |
47100 |
-199.000 |
-188.133 |
-10.867 |
De werkelijke uitgaven zijn lager dan de geraamde onttrekkingen. |
|||
RES0022 Best.reserve Transitie Sociaal Domein |
47100 |
-404.000 |
-206.000 |
-198.000 |
In de begroting van 2024 is € 88.000 geraamd als dekking voor uitgaven die niet worden uitgevoerd of waarvan de werkelijke kosten lager waren. Het overige verschil van € 110.000 wordt verklaard door budgetoverhevelingen naar 2025. |
|||
Totaal reserves |
-1.525.783 |
|||||||
Omschrijving |
Grootboek |
Totaal begroting |
Geboekt |
Verschil |
Toelichting
(afgeronde bedragen met een
minimum van € 5.000) |
|||
Voorzieningen |
||||||||
VRZ0002 Afvalstoffenheffing |
87200 |
24.000 |
0 |
24.000 |
Beschikking afval 2024 |
|||
47200 |
-82.000 |
-16.268 |
-65.732 |
Beschikking afval 2024 |
||||
VRZ0003 Afkoop schoonmaken graven |
87200 |
7.000 |
45.187 |
-38.187 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. |
|||
VRZ0004 Uitbr.capaciteit begraafplaats |
47200 |
-197.000 |
-100.000 |
-97.000 |
De budgetten voor de realisatie van het verzamelgrafmonument en de -grafkelders worden gedekt uit de voorziening uitbreiding begraafplaats en € 97.000 wordt overgeheveld naar 2025. |
|||
VRZ0005 Toekomst.ondh.terrein begraafplaats |
87200 |
14.000 |
24.452 |
-10.452 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. |
|||
VRZ0007 Egalisatie riolering |
87200 |
1.757.000 |
530.165 |
1.226.835 |
Beschikking riolering 2024 |
|||
47200 |
-1.197.000 |
0 |
-1.197.000 |
Beschikking riolering 2024 |
||||
VRZ0008 Boscompensatie |
43802 |
0 |
-26.114 |
26.114 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. |
|||
VRZ0016 Groot onderhoud wegen |
87200 |
921.000 |
981.000 |
-60.000 |
Extra storting ivm onvoldoende saldo in de voorziening. |
|||
43802 |
-933.000 |
-992.000 |
59.000 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. |
||||
VRZ0022 Pensioenverpl. wethouders |
87200 |
588.000 |
1.232.878 |
-644.878 |
Aanvullende storting in de voorziening. |
|||
47200 |
-83.000 |
-137.680 |
54.680 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. |
||||
VRZ0023 WGA-lasten |
47200 |
-567.000 |
-591.603 |
24.603 |
Gemeente Ermelo is eigenrisicodrager voor de WGA-uitkering van (ex-)werknemers. Dit betekent dat de betaling van de WGA-uitkering en de kosten van de re-integratie voor rekening van de gemeente komen. |
|||
VRZ0024 Dubieuze debiteuren |
87200 |
2.000 |
440.000 |
-438.000 |
Toevoeging aan de voorziening in verband met opgelegde dwangsommen. |
|||
VRZ0025 Dubieuze debiteuren SoZa |
87200 |
50.000 |
0 |
50.000 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan de voorziening vinden plaats op basis van in- en oninbaarheid van vorderingen op debiteuren Sociale Zaken. |
|||
47200 |
0 |
-49.717 |
49.717 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan de voorziening vinden plaats op basis van in- en oninbaarheid van vorderingen op debiteuren Sociale Zaken. |
||||
VRZ0028 Voormalig personeel |
87200 |
114.000 |
148.230 |
-34.230 |
Toevoeging aan voorziening in verband met wachtgelden voormalig personeel. |
|||
47200 |
-122.000 |
-151.329 |
29.329 |
Onttrekking aan voorziening in verband met uitbetaling wachtgelden oud-burgemeester en ex-wethouder. |
||||
VRZ0030 Gemeentelijke gebouwen |
43802 |
-342.000 |
-124.014 |
-217.986 |
Werkelijke boekingen ten opzichte van de begroting. In 2022 is besloten dat een aantal van de meerjarigonderhoudsvoorzieningen tot één voorziening gemeentelijke gebouwen worden samengevoegd. De uitgaven voor grootonderhoud worden uit deze voorziening gedekt. |
|||
VRZ0031 MJOP Patrijzenhof 16 |
87200 |
0 |
14.656 |
-14.656 |
Opheffen voorziening |
|||
VRZ0032 MJOP sanitaire units |
47200 |
0 |
-49.144 |
49.144 |
Opheffen voorziening |
|||
VRZ0033 MJOP hertenkamp |
47200 |
0 |
-21.000 |
21.000 |
Opheffen voorziening |
|||
VRZ0034 Voorziening WW |
87200 |
0 |
49.000 |
-49.000 |
Toevoeging aan de voorziening vanwege WW verplichting. |
|||
VRZ0035 Voorziening verlofsparen |
87200 |
0 |
52.000 |
-52.000 |
Toevoeging op basis van werkelijk opgebouwd spaarverlof. |
|||
Totaal voorzieningen |
-1.304.699 |
Grondslagen
Terug naar navigatie - GrondslagenGrondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepalingWettelijke bepalingen
Met ingang van 1 januari 2004 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten 2004 (BBV) in werking getreden en is het Besluit Comptabiliteitsvoorschriften 1995 (CV95) vervallen. De Jaarstukken 2024 zijn opgemaakt met inachtneming van de voorschriften conform het BBV. In aanvulling hierop is ook rekening gehouden met de notities, stellige uitspraken en aanbevelingen van de commissie BBV.
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden. De jaarrekening is opgesteld conform het continuïteitsprincipe ('going concern'). Uitgangspunt is dat de huidige activiteiten in de toekomst worden voortgezet. De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op de balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarstukken bekend zijn geworden. Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baten genomen in het jaar waarin het dividend betaalbaar gesteld wordt (besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders). Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting gevormd te worden. Er wordt geen rente toegerekend aan eigen financieringsmiddelen en dus ook niet als baat verantwoord of aan de reserves toegevoegd. Momenteel wordt er alleen rente toegerekend aan producten waar (kostendekkende) leges tegenover staan zoals riolering, afvalstoffen en begraafplaats en tevens aan de Grondexploitatie. Rentebaten van (nog lopende) beleggingen komen ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen.
Balans
Artikel 59 BBV beschrijft het onderscheid tussen investeringen met uitsluitend maatschappelijk nut in de openbare ruimte en investeringen met een (beperkt) economisch nut. Investeringen die op enigerlei wijze kunnen leiden tot of bijdragen aan het verwerven van inkomsten zijn investeringen met economisch nut. De vraag of de investering geheel kan worden terugverdiend is niet relevant voor de classificatie. Bij lineaire afschrijving wordt over de investeringen op basis van de verwachte gebruiksduur jaarlijks een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs afgeschreven. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Dit is de meest voorkomende afschrijvingsvorm. In het eerste jaar worden geen kapitaallasten berekend. In de volgende jaren wordt, zolang het investeringskrediet niet is afgesloten, uitsluitend de rente berekend. Pas na het volledig afsluiten van het krediet c.q. voltooien van de investering worden de volledige kapitaallasten (rente en afschrijving) opgenomen.
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden niet geactiveerd, maar worden in één keer ten laste van de exploitatie gebracht. Afsluitkosten van opgenomen geldleningen worden niet geactiveerd. Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd. Dergelijke geactiveerde bijdragen zijn gewaardeerd op het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak. Als gevolg van de BBV wijziging 2017 is deze categorie verhangen van de Financiële vaste activa naar de Immateriële vaste activa.
Materiële vaste activa
Investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht. In die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs (i.c. de waarde die bij eerste uitgifte als basis voor de canonberekening in aanmerking is genomen). Percelen waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht, zijn tegen een geringe registratiewaarde opgenomen. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) mag niet worden afgeschreven. Zie verder het Overzicht afschrijvingstermijnen en de afschrijvingstabel.
Bij de waardering van activa wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken en geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. Op de waarde van activa met economisch nut mogen vanaf 1 januari 2004 reserves niet meer in mindering worden gebracht. Investeringssubsidies en andere bijdragen van derden mogen wel in mindering worden gebracht. Compensabele BTW wordt niet geactiveerd.
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
Overeenkomstig de door de gemeenteraad vastgestelde Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa 2023 worden infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken geactiveerd en afgeschreven in 20 jaar. De ondergrond van deze werken wordt daarbij als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus ook afgeschreven). Alle materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijzen, verminderd met de eventuele bijdragen (subsidies) van derden, beschikkingen over reserves en voorzieningen (voor zover toegestaan). De normale jaarlijkse afschrijvingen zijn gebaseerd op de geschatte nuttigheidsduur.
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Bij besluit van 25 juni 2013 is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) gewijzigd. In het verleden was sprake van twee categorieën investeringen (met economisch nut en met maatschappelijk nut).
Daaraan is een derde categorie aan toegevoegd: Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven. Bij deze categorie valt te denken aan investeringen in riolering en de begraafplaats.
Financiële vaste activa
De financiële vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs. De waarde van de geldleningen uitgeleend geld wordt verminderd met de jaarlijks ontvangen aflossingen. Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s ("kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen" in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering tot marktwaarde plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs. Obligatieportefeuilles worden gewaardeerd tegen de verwachte aflossingswaarden. Het verschil met de destijds betaalde verkrijgingsprijs wordt als transitorische (rente)post in de balans opgenomen. Dit verschil wordt in het resultaat opgenomen in de (gemiddelde) resterende looptijd tot aflossing/uitloting.
Voorraden onderhanden werk (complexen Grondexploitatie)
Dit betreft de boekwaarde per balansdatum van gronden welke in exploitatie zijn genomen. De complexen zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijzen, inclusief de aan de boekwaarde toegerekende financieringskosten en verminderd met de ontvangen bedragen wegens grondverkopen. Indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, worden voorraden tegen lagere marktwaarde gewaardeerd. Het treffen van een voorziening gebeurt bij een geprognosticeerd verlies direct ter grootte van dit volledige verlies. Eventueel kan tussentijds winst genomen worden op basis van de "percentage of completion" methode die door de Commissie BBV is voorgeschreven. In specifieke gevallen kan de raad in lijn met de Nota Grondbeleid 2021 een andere winstafslag nemen op basis van projectspecifieke risico's. Voorwaarde is, dat dit dan wel voldoende onderbouwd is. Bij tussentijds winstnemen staat het voorzichtigheidsbeginsel centraal. Na de administratieve afwikkeling van de complexen worden de resultaten in beginsel ten gunste of ten laste van de reserve Grondexploitatie gebracht. Complexen worden administratief afgewikkeld nadat alle percelen zijn verkocht c.q. nadat de feitelijke werkzaamheden nagenoeg geheel zijn uitgevoerd. Eventueel bij de afsluiting van nog resterende percelen worden tegen de vermoedelijke opbrengstwaarde opgenomen, terwijl eventueel dan nog te verwachten posten wegens afwerking van het complex e.d. aan de passiefzijde van de balans worden opgenomen. Er is rekening gehouden met de aftrek voorbelasting BTW en de compensatie vanuit het BTW-compensatiefonds. Dit geschiedt aan de hand van de verdeling conform het bestemmingsplan. Indien deze nog niet voorhanden was is uitgegaan van een forfaitair percentage (60% bouwkavel, 40% gemeenschapsvoorzieningen).
Voorraden grond- en hulpstoffen
De voorraden grond- en hulpstoffen (magazijnvoorraden) worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs.
Debiteuren, overige vorderingen en nog te ontvangen bedragen
De debiteuren c.a. zijn opgenomen tegen nominale waarden. Voor dubieuze debiteuren is een tweetal voorzieningen (reguliere debiteuren en debiteuren Sociale Zaken) getroffen.
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.
Liquide middelen
De liquide middelen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.
Reserves
Reserves worden gevormd c.q. opgeheven conform door de raad genomen besluiten. Onttrekking uit en toevoeging aan de reserves geschiedt conform daartoe strekkende raadsbesluiten. Aan de reserves wordt geen rente toegevoegd.
Met betrekking tot de bestemmingsreserves geldt dat de toevoegingen en beschikkingen maximaal het begrote bedrag mogen bedragen (een aantal uitzonderingen daargelaten). Afwijkingen verlopen via het rekeningresultaat en moeten in de (eerst mogelijke) voorjaars/najaarsrapportage alsnog verwerkt worden. Voor alle reserves worden onderbouwingsformulieren vervaardigd.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders wordt gewaardeerd op het reservevermogen per pensioendatum. Zo nodig wordt de omvang van de voorzieningen via extra dotaties of onttrekkingen aangepast aan de hand van een nieuwe inschatting van de omvang van de verplichtingen en risico's. Aan de voorzieningen wordt geen rente toegevoegd. Voor alle voorzieningen worden onderbouwingsformulieren vervaardigd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet. Aan de onderhoudsvoorzieningen liggen beheerplannen ten grondslag.
Voorzieningen worden op grond van artikel 44 BBV gevormd voor:
- Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op balansdatum onzeker is doch redelijkerwijs te schatten;
- Bestaande risico's op balansdatum ter zake van verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs te schatten is;
- Kosten die in een volgend begrotingsjaar worden gemaakt maar de oorsprong hebben in het begrotingsjaar of een eerder begrotingsjaar en de voorziening strekt tot kostenegalisatie;
- Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b.
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren of terugbetaald moeten worden, worden niet door middel van een voorziening verantwoord, maar als vooruitontvangen bedragen op de balans verantwoord (stelselwijziging per 1 januari 2008).
Reserves en voorzieningen
In de loop van het begrotingsjaar, maar in ieder geval bij het opstellen van de jaarstukken, wordt de omvang van de reserves en de voorzieningen bekeken. Waar noodzakelijk wordt er, binnen de door de raad gestelde kaders, afgeroomd of worden negatieve standen aangevuld.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer. De aflossingen die binnen een jaar vervallen, worden uitsluitend in de toelichting apart vermeld evenals de daarmee gepaard gaande rentelast in het betreffende begrotingsjaar. De waardering van de verplichting uit hoofde van de financial leasing van de vervoermiddelen vindt plaats tegen de contante waarde van de contractueel verschuldigde leasetermijnen.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De voorschotbedragen met betrekking tot van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden als bedoeld in artikel 49, onderdeel b. worden als vooruitontvangen post opgenomen.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.
(leges)Tarieven
De (leges)tarieven worden niet gecorrigeerd voor de via het BTW-compensatiefonds ontvangen BTW.
Omzet
De jaaromzet is het totaal van de programma's en het overzicht Algemene Dekkingsmiddelen en het overzicht Onvoorzien. Vanaf 1996 is besloten om het product "Grondexploitatie" buiten de berekening te houden.
Met betrekking tot de goedkeuringstoleranties geldt dat:
- Ten aanzien van fouten in de jaarrekening 1% van de omvangsbasis en;
- Ten aanzien van onzekerheden in de controle 3% van de omvangsbasis.
De omvangsbasis is gelijk aan de totale lasten van de gemeente. In de toelichting op de wetgeving staat dat de goedkeuringstolerantie wordt berekend op basis van een percentage van de totale lasten. Dit is het totaal van de programma's en het overzicht Algemene Dekkingsmiddelen en het overzicht Onvoorzien. Dus inclusief de Grondexploitatie.
Saldo van de rekening van baten en lasten
In overeenstemming met het BBV wordt het rekeningsaldo afzonderlijk opgenomen op de balans. Op voorstel van het college van burgemeester en wethouders wordt door de raad een bestemming c.q. dekking aan dit saldo gegeven.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Behalve de in de balans op te nemen (voorwaardelijke) verplichtingen, kunnen er ook verplichtingen bestaan, die (nog) niet in aanmerking komen voor verwerking in de balans. In het BBV is aangegeven dat de gemeente zelf beleid moet formuleren wat “belangrijke verplichtingen” zijn. Gemeente Ermelo kiest als beleidslijn dat verplichtingen met een contractwaarde boven de Europese aanbestedingsgrens belangrijke verplichtingen zijn. Ook kan hierbij worden gedacht aan verplichtingen, die kunnen ontstaan uit verstrekte garanties jegens derden en gewaarborgde geldleningen. Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.
BTW
Enkel de inkoop-BTW op facturen met een factuurdatum in 2024 kan in 2024 worden gedeclareerd. De in rekening gebrachte inkoop-BTW moet conform de Wet op de Omzetbelasting 1968 alsmede de Wet op het BTW Compensatiefonds in het tijdvak worden verantwoord dat correspondeert met de factuurdatum. Dit betekent dat de BTW van facturen gedateerd vóór 31 december 2024 verantwoord wordt in 2024 en de BTW van facturen gedateerd ná 31 december 2024 eerst verantwoord wordt in 2025.
Rechtmatigheidsverantwoording
De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de Financiële Verordening en de Kadernota Rechtmatigheid van de (landelijke) Commissie BBV. Dat betekent dat:
- De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
- De financiële rechtmatigheid omvat:
- Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 9 april 2025 door de raad is vastgesteld;
- Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de Financiële Verordening 2023 is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderschrijdingen van baten, onderschrijdingen van lasten en onderschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan de raad zijn gemeld;
- Ten aanzien van het M&O criterium is de Nota M&O beleid leidend bij het voorkomen en opsporen van misbruik- en oneigenlijk gebruik. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid, zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
- De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV alsmede de eigen Financiële Verordening 2023. Dit betekent dat:
- Een verantwoordingsgrens van 3% is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
- Een rapporteringstolerantie van € 50.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf Bedrijfsvoering worden opgenomen.
Overzicht afschrijvingstermijnen
Terug naar navigatie - Overzicht afschrijvingstermijnenOverzicht afschrijvingstermijnen
Terug naar navigatie - Overzicht afschrijvingstermijnenDe Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven van Vaste Activa (WAAVA) is in de raadsvergadering van 6 december 2023 vastgesteld. De werking is ingegaan op 1 januari 2023. In deze nota is een afschrijvingstabel als bijlage opgenomen (zie hieronder).
Afschrijvingstermijnen investeringen economisch nut:
Soort actief |
Afschrijvingsduur (in jaren) |
Materiële vaste activa |
|
Grond/ondergrond | Geen afschrijving |
Riolering: vrijvervalriolering | 75 |
Riolering: gemalen bouwkundig gedeelte | 60 |
Riolering: gemalen mechanisch/elektrisch | 15 |
Riolering: persleidingen | 60 |
Riolering: mechanische riolering, bouwkundig | 40 |
Riolering: mechanische riolering, mechanisch/elektrisch | 20 |
Gebouwen/woningen (permanent) | 40 |
Gebouwen (niet-permanent)/noodlokalen | 20 |
Gebouwrenovaties | 15 |
Renovatie toren Oude Kerk | 40 |
Woonwagens | 50 |
Vaste inrichting bedrijfsgebouwen/scholen | 20 |
Installaties en inrichting gebouwen (liften, cv e.d.) | 20 |
No Break-systeem (continuïteit netspanning automatisering): hardware | 15 |
No Break-systeem (continuïteit netspanning automatisering): accu's | 5 |
Sociaal culturele accommodaties: audiovisuele middelen | 5 |
Sociaal culturele accommodaties: toneel/- balletvloer | 10 |
Technische infrastructuur (onder- en bovengronds): veiligheidsvoorzieningen, telefooninstallaties, e.d. | 15 |
Zonnebanken | 5 |
Circulatiepompen zwembad | 15 |
Huishoudelijke apparatuur | 10 |
Inventaris/meubilair/onderwijsleerpakketten | 20 |
Bureaus | 10 |
Bureaustoelen | 7 |
Mobilofoons (BHV) | 8 |
Automatiseringsapparatuur*: netwerkbekabeling | 10 |
Automatiseringsapparatuur: software | 5 |
Automatiseringsapparatuur: hardware | 4 |
Automatiseringsapparatuur: driejaarlijks groot onderhoud | 3 |
Bedrijfswagens/tractie/schaftwagens | 6-10 |
Personenauto's (dienstwagens) | 8 |
Klepelmaaier | 6 |
Maaimachines | 5 |
Werktuigen/machines/gereedschap | 10 |
Immateriële vaste activa |
|
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 0-5 |
Financiële vaste activa |
|
Deelnemingen | Niet toegestaan |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | Maximaal de termijn die voor een soortgelijk actief in volle eigendom wordt gehanteerd. |
* Automatisering gerelateerde investeringen vallen met ingang van 2015 geheel onder Meerinzicht.
Afschrijvingstermijnen investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut:
Soort actief |
Afschrijvingsduur (in jaren) |
Materiële vaste activa |
|
Aanlegkosten/renovatie wegen/straten/pleinen/voet- en fietspaden | 20 |
Aanlegkosten/renovatie sportterreinen | 20 |
Lava-sportvelden | 20 |
Toplagen kunstgrasvelden | 10 |
Plantsoenreconstructies | 20 |
Aanlegkosten snelheids-remmende voorzieningen | 15 |
Renovatie/aanleg speelplaatsen | 10 |
Verkeerslichten | 15 |
Lichtmasten openbare verlichting | 40 |
Armaturen openbare verlichting | 20 |
Solar studs openbare verlichting | 8 |
Groepsremplace openbare verlichting | 4 |
SOX-lampen openbare verlichting | 2 |
Immateriële vaste activa |
|
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 0-5 |