
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Voortgang activiteiten
Toelichting baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting baten en lastenHieronder is een tabel opgenomen met de budgetoverhevelingen per programma. In de toelichting per programma is een nadere uitsplitsing te vinden.
Programma |
Bedrag |
|
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) |
||
Samen Werken voor Ermelo |
168.000 |
V |
Samen Leven in Ermelo |
302.000 |
V |
Samen Wonen in Ermelo |
1.294.000 |
V |
Samen Ondernemen in Ermelo |
67.000 |
V |
Dekking uit reserves |
-893.000 |
N |
Dekking uit voorzieningen |
-97.000 |
N |
Totaal budgetoverhevelingen |
841.000 |
V |
Programma Samen Werken voor Ermelo
Terug naar navigatie - Programma Samen Werken voor ErmeloBudgettaire uitkomst exploitatie (bedragen x € 1.000) |
Saldo 2023 |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting |
46.895 |
-23.091 |
77.682 |
54.591 |
Begrotingswijzigingen |
-657 |
-21.743 |
20.201 |
-1.542 |
Begroting na wijziging |
46.238 |
-44.834 |
97.883 |
53.049 |
Jaarstukken |
52.020 |
-45.619 |
95.650 |
50.031 |
Saldo jaarstukken en begroting |
5.782 |
-785 |
-2.233 |
-3.018 |
Onderwerp |
Bedrag |
|
---|---|---|
Budgetoverhevelingen (voorheen Rekening Saldo Bestemmende Posten) |
||
Bestuur & Organisatie |
||
Budgetoverheveling 2024: Motie 20: Bewaakte fietsenstalling plus openbaar toilet
Via de Najaarsrapportage 2024 is € 10.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van deze motie. De uitvoering van de motie geschied in 2025. |
10 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Afwikkeling dossier Tomassen
Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is budget aangevraagd en toegekend voor de verlenging van de inhuurovereenkomst van de projectleider die verantwoordelijk is voor de afhandeling van het dossier Tomassen. Achteraf is de overeenkomst niet verlengd en is een interne projectleider aangesteld. De uren van de interne projectleider zijn doorbelast en verrekend. Het resterende budget wordt doorgeschoven naar 2025. |
96 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Taakstelling Sport en Wegen
In 2024 is € 70.000 beschikbaar gesteld voor de inzet van een externe beleidsadviseur sport om te komen tot een concrete invulling van taakstelling op sport. Het niet aangewende budget in 2024 wordt via een overheveling meegenomen naar 2025. |
32 |
V |
Financiën |
||
Dekking uit reserves |
||
Budgetoverheveling 2024: Sportinventaris gymzaal 's Heeren Loo |
-90 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart |
-10 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Omgevingsvisie Ermelo 2.0 |
-50 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Raamovereenkomst Stedenbouw / Stikstof |
-15 |
N |
Budgetoverheveling 2024: ODV taken |
-35 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Anterieure overeenkomsten beschrijven in CBM |
-24 |
N |
Budgetoverheveling 2024: 't Weitje als evenemententerrein |
-25 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Twee sporen aanpak - Verkeersplan |
-30 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Afwikkeling dossier Tomassen |
-96 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Taakstelling Sport en Wegen |
-32 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Sanering stortplaats Zanderij |
-282 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Bouwstenen Kansrijk opgroeien |
-40 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Bouwsteen zelfstandig thuis |
-40 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Opgroeien in een Kansrijke Omgeving |
-30 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Sanering bodemverontreiniging De Boskamer |
-44 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Omgevingsplan De Boskamer |
-50 |
N |
Openbare orde en Veiligheid |
||
Budgetoverheveling 2024: twee sporen aanpak - Verkeersplan:
Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is er incidenteel geld aangevraagd voor het uitvoeren van de geformuleerde 2-sporen aanpak. Voor het opmaken van de verkeersplannen wordt een extern bureau ingezet. De werkzaamheden die voortvloeien uit de inzet van dit bureau vinden plaats in 2025. |
30 |
V |
Saldo budgetoverhevelingen |
-725 |
N |
Doorbelastingen o.a. salariskosten en inhuur
Er is meer doorbelast dan begroot met als gevolg een nadelig begrotingsverschil van € 821.000. De overschrijding wordt hoofzakelijk veroorzaakt door hogere personeelsuitgaven (€ 760.000). Verwezen wordt naar de paragraaf bedrijfsvoering. Het restant ziet toe op de vervoerskosten van het wagenpark van de gemeentewerf. |
-142 |
N |
Kapitaallast (afschrijving + rente)
Begrotingsverschil: Als gevolg van een negatieve renteomslag wordt er geen rente toegerekend aan de activa. |
-554 |
N |
Saldo doorbelastingen |
-696 |
N |
Stelposten |
||
Betreft een administratieve correctie op het restant van ZBB in 2024. |
-52 |
N |
Saldo stelposten |
-52 |
N |
Bestuur & Organisatie |
||
College b&w en raad |
||
Het voordelig begrotingsverschil van € 9.000 ontstaat door een afwijking tussen de geraamde en daadwerkelijk uitbetaalde vergoedingen en tegemoetkomingen aan raadsleden in 2024. |
-9 |
N |
Op basis van de actuariele waardeberekening wordt bij de jaarrekening beoordeeld of de omvang van de APPA-voorziening in overeenstemming is met de toekomstige pensioenaanspraken. Bij de Jaarrekening 2024 vindt er een storting plaats aan de pensioenvoorziening als gevolg van een daling in de rekenrente. De rekenrente is 0,835% gedaald waardoor er meer kapitaal moet aangehouden worden in de voorziening. |
-645 |
N |
Bij de Najaarsrapportage 2024 was een storting van € 114.000 begroot, gebaseerd op de verwachte wachtgeldverplichting. Bij het opstellen van de jaarrekening is de wachtgeldverplichting opnieuw beoordeeld en komt de resterende verplichting uit op afgerond € 128.000. Dit resulteert in een begrotingsafwijking van € 14.000. |
-14 |
N |
Naar aanleiding van de in 2024 afgesloten vaststellingsovereenkomst(en), die in 2025 word(en) uitbetaald, vindt er een storting plaats aan de voorziening voormalig personeel. |
-20 |
N |
De wachtgeldovereenkomst van een voormalig bestuurder is medio januari 2024 afgelopen. Doordat de onttrekking aan de voorziening (in verband met het uitbetaalde wachtgeld in januari) niet is begroot ontstaat er een voordelig begrotingsverschil van € 5.000. |
5 |
V |
Een voormalig wethouder, voor wie binnen de voorziening 'voormalig personeel' een wachtgeldverplichting is opgenomen ziet met ingang van 2025 af van het resterende wachtgeld. Dit leidt tot een vrijval van de daarvoor aangehouden middelen binnen deze voorziening. |
24 |
V |
De begrotingsafwijking van € 17.000 valt toe te schrijven aan de kosten die samenhangen met de ontwikkeling en begeleiding van het college. Hierbij speelt mee dat het oorspronkelijk begrote opleidingsbudget van € 5.000 relatief beperkt is gebleken in verhouding tot de feitelijke behoeften. |
-17 |
N |
Bij een tussentijdse rapportage is het budget voor de wachtgelduitkeringen in 2024 aangepast. Bij de berekening van de totale verplichting is de pensioenpremie die ingehouden wordt op het salaris van ex-wethouders met wachtgeld per abuis in mindering gebracht, waardoor het budget te laag is vastgesteld. Dit heeft geleid tot een nadelig begrotingsverschil van € 14.000. |
-14 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-7 |
N |
Griffie |
||
Er ontstaat een voordelig begrotingsverschil als gevolg van de onvolledige uitnutting van de werkbudgetten door de raad. Zo is onder meer het inhuurbudget van € 15.000 in 2024 niet aangewend. |
24 |
V |
Op het salarisbudget van de Griffie wordt een voordelig begrotingsverschil van € 54.000 gerealiseerd. Dit is het gevolg van meerdere factoren. De vacatureruimte voor de functie van raadsadviseur is bij de begroting geraamd op het maximum van de schaal, terwijl de inschaling bij aanstelling lager is vastgesteld. Daarnaast zijn de uren van de ambtelijke secretaris van de lokale rekenkamer intern doorbelast, wat een positief effect heeft op het salarisbudget. Tot slot is een griffiemedewerker per mei in dienst getreden, waardoor de personeelslasten in de voorafgaande maanden lager uitvielen dan begroot. |
54 |
V |
Er ontstaat een voordelig begrotingsverschil van € 33.000 doordat het inhuurbudget van de Griffie in 2024 niet is aangewend. In voorgaande jaren werd dit budget ingezet als gevolg van onderbezetting binnen het team. In de loop van 2024 is de Griffie weer volledig bezet en was het niet nodig om dit budget in te zetten. |
33 |
V |
Het automatiseringsbudget wordt in 2024 met afgerond € 32.000 overschreden. Dit komt door de uitbreiding van het aantal abonnementen bij Notubiz (€ 8.000), niet begrote implementatiekosten voor de modules RIS en recordmanagement (€ 16.000), en facturatie in 2024 van kosten over 2023 (€ 11.000), waarvoor in 2023 een ‘nog te betalen’-post opgenomen had moeten worden. |
-33 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-8 |
N |
Ondernemingsraad en representatie bestuur |
||
Het werkbudget van de ondernemingsraad is niet volledig uitgenut in 2024. |
8 |
V |
Het representatiebudget wordt in 2024 met ongeveer € 34.000 overschreden. Deze overschrijding is grotendeels toe te schrijven aan hogere uitgaven voor deelname aan zowel plaatselijke als regionale activiteiten, zakelijke aangelegenheden - waaronder consumptiekosten en zaalhuur en overige representatieuitgaven. Aangezien het budget al langere tijd niet aansluit bij de werkelijke uitgaven wordt in 2025 nader geanalyseerd of een aanpassing van het budget noodzakelijk is. |
-34 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-4 |
N |
Burgerlijke stand |
||
Overige kleine verschillen per saldo |
6 |
V |
Burgerzaken en verkiezingen |
||
De gerealiseerde legesinkomsten uit het verstrekken van persoonsgebonden documenten vallen in 2024 lager uit dan begroot. |
-7 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo: |
-9 |
N |
Communicatie, Intergemeentelijke samenwerking en Juridische zaken |
||
Overige kleine verschillen per saldo |
5 |
V |
Nutsbedrijven |
||
Gemeente Ermelo heeft in 2024 dividend ontvangen van Alliander over 2023. De afgedragen dividendbelasting kan gemeente Ermelo terugvragen. Hiervoor is een 'nog te ontvangen post' opgenomen. Aangezien de raming inclusief afgedragen dividendbelasting is, ontstaat er een voordelig begrotingsverschil. |
67 |
V |
De gebudgetteerde bijdrage voor de financiering van het nuvalplatform 2024 - 2025 staat niet in verhouding tot de daadwerkelijke bijdrage, waardoor er een nadelig verschil ontstaat ten opzichte van de begroting van afgerond € 6.000. |
-6 |
N |
Bedrijfsvoering + FGI |
||
Het energiebudget van het gemeentehuis wordt met ongeveer € 28.000 overschreden. De volgende verklaringen liggen hieraan ten grond slag: De daadwerkelijke gerealiseerde energiekosten zijn hoger dan begroot. Het verschil is € 9.000 nadelig. Verder zijn de energiekosten over december 2023 in april 2024 pas gefactureerd. Bij het opmaken van de jaarrekening 2023 is destijds geen 'nog te betalen' post opgenomen. Hierdoor drukken de kosten onterecht op het budget in 2024 met als gevolg een afwijking ten aanzien van de begroting. Het effect is € 19.000 nadelig. |
-28 |
N |
De gerealiseerde onderhoudsuitgaven voor planmatig en dagelijksonderhoud van het gemeentehuis zijn lager uitgevallen dan begroot door een deel van planmatige werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2025. |
118 |
V |
Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is een budget van € 30.000 beschikbaar gesteld voor het inwinnen van juridische expertise in het kader van de afwikkeling van het dossier Tomassen Duck-To. Dit budget blijkt achteraf ontoereikend, wat resulteert in een budgetoverschrijding van € 7.000. Het overige verschil van € 3.000 betreft kosten van het projectbureau vergunningen, waarmee vooraf geen rekening was gehouden. |
-10 |
N |
Uniforme dienstverlening Meerinzicht
Een klein deel van de BTW op de geleverde dienstverlening van Meerinzicht wordt kostprijsverhogend geboekt. |
-13 |
N |
Specifieke dienstverlening Meerinzicht
De gerealiseerde renteopbrengsten uit schatkistbankieren zijn lager dan begroot (€ 26.000). Daarnaast is er sprake van een kleine meevaller door een teruggave van Woo-gelden (€ 1.000). Het resterende verschil betreft de kostprijsverhogende btw (€ 1.000). |
-26 |
N |
Afrekening 2024 Meerinzicht domein Bedrijfsvoering |
196 |
V |
De ingezette capaciteit vanuit financiën, HRM en communicatie voor klimaat- en energiebeleid wordt intern verrekend met de ontvangen subsidie vanuit het rijk (CDOKE). Aangezien deze doorbelasting op voorhand niet was begroot ontstaat er een voordelig begrotingsverschil. |
46 |
V |
De daadwerkelijke grootonderhoudsuitgaven en daarbijbehorende onttrekking zijn lager dan begroot. |
-26 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
17 |
V |
Centrale personeelsbudgetten |
||
De voorziening verlofsparen is bij de Jaarrekening 2024 geactualiseerd op basis van het totaal aantal verlof spaaruren. |
-52 |
N |
De voorziening is bedoeld ter dekking van toekomstige verplichtingen uit de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) en is bij de jaarrekening geactualiseerd. Op basis van de berekende verplichting heeft een storting plaatsgevonden. |
-25 |
N |
De vrijgekomen middelen als gevolg van medewerkers die gebruik maken van het generatiepact zijn niet volledig ingezet met als gevolg een positieve afwijking ten aanzien van de begroting van € 31.000. |
-31 |
N |
De werkelijke opleidingsuitgaven zijn lager dan begroot, wat resulteert in een positieve afwijking ten opzichte van de begroting van afgerond € 29.000. Hoewel het budget bij de Najaarsrapportage 2024 is bijgesteld, blijven de daadwerkelijke uitgaven achter bij de raming. Dit ondanks de inzet op een actieve leercultuur binnen de organisatie, waarbij de ontwikkeling van medewerkers wordt gestimuleerd. |
29 |
V |
Medio 2024 is er een nieuwe aansprakelijkheidsverzekering afgesloten met Centraal beheer. Doordat de aansprakelijkheidsverzekering wordt vooruitbetaald voor een jaar en de nieuwe verzekering is afgesloten op 1 juli 2024 ontstaat er een overschrijding van het budget. Immers zijn in 2024 ook de verzekeringskosten van de eerste helft van 2025 vooruitbetaald. Dit betreft een incidentele afwijking. |
-54 |
N |
Het organisatiebudget is overschreden als gevolg van de actualisatie van de promotiefilm voor Ermelo. Bij de Najaarsrapportage 2024 is het budget aangepast, waarbij op dat moment alleen de aanbetaling van de video was meegenomen. De resterende kosten zijn later in rekening gebracht. Daarnaast hebben andere ontwikkelingen, waaronder het project Opgavegericht Werken, bijgedragen aan een hogere uitputting van het organisatieontwikkelingsbudget. |
-11 |
N |
Het loopbaanadviesbudget is met € 12.000 overschreden door extra kosten voor individuele loopbaanbegeleiding. De overschrijding is incidenteel van aard. |
-12 |
N |
Het representatiebudget wordt overschreden met afgerond € 23.000. Dit is grotendeels het gevolg van verstrekte attenties en zakelijke aangelegenheden. Het budget is al langere tijd niet in lijn met de gerealiseerde uitgaven gedurende het jaar. In 2025 wordt onderzocht welke maatregelen noodzakelijk zijn om budget en uitgaven in balans met elkaar te brengen. |
-23 |
N |
Als gevolg van de actualisatie van de personeelsvoorziening WGA bij de Jaarrekening 2024 valt een deel van de voorziening vrij. Dit resulteert in een voordelig begrotingsverschil van € 58.000. |
59 |
V |
Het voordelige begrotingsverschil van afgerond € 19.000 komt voort uit de ontvangen IVA-vergoedingen van het UWV ter compensatie van het doorbetaald salaris van een medewerker voorafgaand aan de beëindiging van het dienstverband. |
19 |
V |
Toevoeging aan de personeelsvoorziening WW na berekening van de restant verplichting. |
-49 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
2 |
V |
Financiën |
||
Belastingen |
||
De gerealiseerde opbrengsten uit kostenvergoedingen bij invordering (zoals aanmanings- en dwangbevelkosten) zijn lager dan begroot (€ 9.000). Ook is een deel oninbaar verklaard (€ 21.000). |
-30 |
N |
Hogere opbrengst uit Toeristenbelasting dan begroot als gevolg van een toename van het aantal overnachtingen. |
68 |
V |
Lagere opbrengst uit Forensenbelasting dan begroot |
-15 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
7 |
V |
Algemene dekkingsmiddelen |
||
Netto / budgettair effect naar aanleiding van de Decembercirculaire 2024 |
233 |
V |
Bij de Najaarsrapportage 2024 is de te verwachten teruggave uit het btw-compensatiefonds abusievelijk zowel afzonderlijk begroot als in de totale algemene uitkering. |
-621 |
N |
Bij de Septembercirculaire 2024 zijn de te verwachten inkomsten voor uitkeringsjaren 2022 en 2023 gedaald als gevolg van de ontwikkeling van de uitkeringsfactoren. |
-112 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
2 |
V |
BTW Compensatiefonds en omzetbelasting |
||
Door de BTW-transparantiemethode kunnen GR'en betaalde btw doorschuiven naar gemeenten, die dit compenseren via het btw-compensatiefonds. De door te schuiven BTW van Stichting Veilig Thuis is nog niet bekend. |
-20 |
N |
Rente |
||
Bij de Najaarsrapportage 2024 zijn de budgetteerde renteinkomsten aangepast naar de ontvangen rente in Q1 t/m Q3 en de te verwachte renteinkomsten voor Q4. De daadwerkelijk gerealiseerde renteinkomsten wijken in positieve zin af van de prognose. Het gaat om een voordelig begrotingsverschil van afgerond € 42.000. De verklaring hiervoor is naar verwachting dat de gemiddelde bankstand in werkelijkheid hoger lag, dan de gemiddelde stand waar in de prognose vanuit is gegaan. |
42 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
1 |
V |
Vennootschapsbelasting |
-20 |
N |
Reserves en Voorzieningen |
||
De onttrekking aan de Algemene reserve is lager uitgevallen dan begroot. Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag. Allereerst wordt een bedrag van € 407.000 aan budgetten doorgeschoven naar 2025, welke gedekt worden vanuit de Algemene reserve. Aan het begin van de verschillenanalyse per programma zijn de budgetoverhevelingen uitgewerkt. Daarnaast valt een deel van de eerder geraamde onttrekkingen vrij in de Algemene reserve (€ 190.000). De overige afwijkingen hebben betrekking op uitgaven waarvoor een onttrekking aan de Algemene reserve heeft plaatsgevonden, maar waarbij de werkelijke onttrekking lager is dan geraamd met als gevolg een nadelig begrotingsverschil van in totaal €129.000. |
-319 |
N |
Er is minder onttrokken aan de bestemmingsreserve - Transitie Sociaal domein dan begroot. Het budget voor ondersteuning van de huisarts (basisteams) is bij de Najaarsrapportage 2024 afgeraamd. De daarbijbehorende onttrekking is niet afgeraamd met als gevolg dat er een nadelig begrotingsverschil ontstaat van € 40.000. Daarnaast zijn de totale gerealiseerde uitgaven lager dan begroot en daarmee de onttrekking aan de reserve. Dit resulteert in een nadelig begrotingsverschil van € 48.000 vanwege een lagere ontvangst uit de reserve. |
-88 |
N |
Bestemmingsreserve - Duurzaamheid
De gerealiseerde proceskosten m.b.t. het project Wijk van de Toekomst zijn lager dan begroot en daarmee ook de onttrekking aan de bestemmingsreserve (€ 44.000). De subsidieuitgaven in het kader van de regeling klimaatadaptie worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Duurzaamheid. De subsidieuitgaven zijn lager dan begroot en daarmee ook de onttrekking aan de bestemmingsreserve (€ 11.000). |
-56 |
N |
Winstneming: Dit betreft de verplichte winstneming op grond van de gerealiseerde resultaten tot en met 2024. Dit voordeel is gestort in de reserve Grondexploitatie. |
-170 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-10 |
N |
Openbare Orde en Veiligheid |
||
Brandweer |
||
Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is € 20.000 aan budget aangevraagd voor het uitvoeren van het communicatieplan. Bij de uitvoering van de communicatie rondom de gebiedsgerichte aanpak natuurbranden is een andere afweging gemaakt van de in te zetten communicatiemiddelen dan vooraf bedacht. Deze communicatiemiddelen (o.a. flyers, posters en brieven) sloten beter aan bij de verschillende doelgroepen en hebben uiteindelijk ook minder gekost. |
15 |
V |
Integrale veiligheid |
||
Het reguliere preventiebudget is niet volledig uitgenut hierdoor ontstaat er een voordelig begrotingsverschil van € 11.000. Verder zijn de kosten voor het uitvoeren van het nalevingsonderzoek 'leeftijdsgrens schenken alcohol' gunstiger uitgevallen dan begroot (€ 2.000). |
13 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
10 |
V |
Subtotaal |
-1.545 |
N |
Totaal saldo Programma Samen Werken voor Ermelo |
-3.018 |
N |
Programma Samen Leven in Ermelo
Terug naar navigatie - Programma Samen Leven in ErmeloBudgettaire uitkomst exploitatie (bedragen x € 1.000) |
Saldo 2023 |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting |
-36.397 |
-49.466 |
8.266 |
-41.200 |
Begrotingswijzigingen |
138 |
-4.415 |
7.758 |
3.343 |
Begroting na wijziging |
-36.259 |
-53.881 |
16.044 |
-37.837 |
Jaarstukken |
-33.521 |
-53.281 |
16.420 |
-36.861 |
Saldo jaarstukken en begroting |
2.738 |
600 |
376 |
976 |
Onderwerp |
Bedrag |
|
---|---|---|
Budgetoverhevelingen (voorheen Rekening Saldo Bestemmende Posten) |
||
Budgetoverheveling 2024: Gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart
Betreft de uitvoering van Motie 4 zoals bij de Kadernota 2023 aangenomen inzake gehandicaptenparkeerkaart. |
10 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Peuterspeelzalen
Wanneer ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, is het mogelijk om vanuit de gemeente kinderopvangtoeslag aan te bieden voor maximaal 8 uur verspreid over twee dagdelen. Dit noemen we de niet-KOT regeling. Dit is een kindgebondenbudget waarbij verlening plaatsvindt op basis van een inschatting en achteraf het werkelijk aantal kindplaatsen wordt gesubsidieerd. Deze budgetheveling is noodzakelijk om te voorzien in de afhandeling van deze subsidies. |
13 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Bibliotheek
Budgetoverheveling inzake servicekosten bibliotheek. |
17 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Sportinventaris gymzaal 's Heeren Loo
De nieuwe gymzaal is voor schooljaar 2025/2026 gereed. Het bedrag van € 90.000 is voor de aanschaf van losse materialen om kwalitatief beweegonderwijs aan te kunnen bieden. |
90 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Inrichting Zanderij
Betreft een incidentele bekostiging voor een aantal toestellen die met urgentie vervangen dienen te worden om zorg te kunnen dragen voor een kwalitatief sportaanbod. |
49 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Alleenverdienersproblematiek
Voorgesteld wordt om de beschikbaar gestelde Rijksgelden aan gemeenten over te hevelen naar volgend boekjaar om financiële ondersteuning te kunnen bieden aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek onder het bestaansminimum uitkomen. |
21 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Wet Sociale Werkvoorziening
Middels deze budgetoverheveling willen wij deze gelden beschikbaar houden als verdere bijdrage in de financiële tegemoetkoming Sociaal Ontwikkelbedrijven. |
102 |
V |
Saldo budgetoverhevelingen |
302 |
V |
Doorbelastingen o.a. salariskosten en inhuur
Er is meer doorbelast dan begroot met als gevolg een nadelig begrotingsverschil van € 821.000. De overschrijding wordt hoofzakelijk veroorzaakt door hogere personeelsuitgaven (€ 760.000). Verwezen wordt naar de paragraaf bedrijfsvoering. Het restant ziet toe op de vervoerskosten van het wagenpark van de gemeentewerf. |
-163 |
N |
Kapitaallast (afschrijving + rente)
Begrotingsverschil: Als gevolg van een negatieve renteomslag wordt er geen rente toegerekend aan de activa. |
379 |
V |
Saldo doorbelastingen |
216 |
V |
Onderwijs |
||
Primair onderwijs |
||
De uiteindelijke kosten voor het opstellen van een integraal huisvestingsplan onderwijs kwamen € 9.000 hoger uit dan via de Kadernota 2024 aangevraagd. |
-9 |
N |
Gemeenschappelijke lasten/baten onderwijs |
||
Voor het schooljaar 2024/2025 is er een budget opgenomen voor het vervoer gym/zwem, mede op grond van de prognose van vervoerder ViaVe. De prognose blijkt niet overeen te komen met de werkelijkheid. Het budget voor het schooljaar 2024/2025 is niet toereikend. Alle zwem/gymlessen worden in het nieuwe complex Zanderij gegeven. De kinderen moeten hierbij een spoorwegovergang over, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Bijna alle basisscholen maken daarom nu gebruik van het gym/zwemvervoer. Dit brengt de meerkosten met zich mee. |
-61 |
N |
Cultuur |
||
Het budget van Kunst en Cultuur is niet volledig uitgenut vanwege het niet volledig uitvoeren van bepaalde culturele erfgoed projecten (€ 10.000). Vanuit de subsidieregeling Gelders Winterfonds valt het restant saldo vrij ten gunste van het rekeningresultaat (€ 30.000). Hogere ontvangst op de energiekosten van het museum dan reeds gebudgeteerd (€ 14.000) evenals een niet gebudgetteerde ontvangst vanuit een VNG-onderzoek inzake wijkgerichte aanpak. |
64 |
V |
Sport |
||
Interactie heeft een verlies geboekt in 2024 van € 652.000. Daar staat voor de gemeente een voordeel tegenover van € 500.000 uit terugontvangen onderhoudsgelden (MJOP). Naast de exploitatiebijdrage heeft de gemeente ook nog diverse losse facturen voor Interactie betaald (waar we in de begroting geen rekening mee hadden gehouden). |
-375 |
N |
De exploitatiebijdrage, evenals de vastgoedvergoeding, aan Interactie voor het Huis van Ermelo (Dialoog) was voor boekjaar 2024 niet geindexeerd. |
-67 |
N |
Op het onderdeel sport zien we in 2024 een incidenteel voordeel vanuit de brede SPUK-regeling (specifieke uitkering). |
14 |
V |
Jeugdwet |
||
Jeugdbeleid |
||
Het positieve saldo op het onderdeel jeugdbeleid is ontstaan doordat het budget voor eigen kracht conferenties niet is aangesproken. |
12 |
V |
Jeugdgezondheidszorg |
||
Op dit onderdeel hebben we budet overgehouden omdat deze gelden gedekt konden worden vanuit incidentele middelen met betrekking tot specifieke uitkering GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord). |
23 |
V |
Inkomensondersteuning |
||
De Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht Domein Sociaal uniforme dienstverlening (bedrijfsvoeringskosten), staat gebudgetteerd over alle subprogramma's. De daadwerkelijke uitgaven zijn in relatie tot de budgetten niet zuiver geboekt omdat Meerinzicht deze kosten niet kan splitsen naar subprogramma's, met als gevolg een vertekend beeld per subprogramma. Op totaalniveau zijn de uitgaven € 110.000 hoger dan gebudgetteerd. In 2025 zal worden gekeken naar een juiste toerekening per subprogramma. |
-833 |
N |
Jeugdhulp |
||
De gelden voor Jeugdhulp (programmagelden) zijn € 212.000 hoger uitgevallen dan de (gewijzigde) begroting 2024. De zorgkosten zijn ten opzichte van 2023 in 2024 gestegen met ongeveer € 995.000 euro. Deze stijging komt enerzijds door de toepassing van de gemiddelde indexatiekosten en anderzijds door een verhoging van de aantallen. De opvallendste stijgingen zien we terug in de segmenten dagbesteding/dagbehandeling en specialistisch. Daarin vallen de logeerproducten, GGZ producten, behandeling en begeleiding het meeste op. Tegelijkertijd zien we een stabilisering in het segment hoog specialistisch en een voorzichtige daling in segment wonen. |
-212 |
N |
Specifieke uitkering Integraal Zorg Akkoord |
68 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
5 |
V |
Participatiewet |
||
Bestaanszekerheid |
||
Voor de regeling eenmalige energietoeslag heeft de gemeente Ermelo vanuit het Rijk geld gekregen om huishoudens met een laag inkomen (tot 120%) te compenseren voor de gestegen energiekosten. De regeling inclusief de uitvoering motie t/m 130% is volledig afgewikkeld. Dit heeft per saldo geresulteerd in een positief saldo wat vrijvalt ten gunste van het jaarsaldo. |
190 |
V |
Vreemdelingen |
||
De gemeente Ermelo verzorgt opvang voor ontheemde Oekraïners. De vergoeding vanuit het Rijk is gebaseerd op normbedragen op basis van het aantal gerealiseerde bedden, waarin de vergoeding hoger is uitgekomen dan begroot (€ 342.000). Daar tegenover staat dat een aantal bij het COA ingediende facturen niet volledig zijn vergoed. |
304 |
V |
Inkomensondersteuning |
||
De Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht Domein Sociaal uniforme dienstverlening (bedrijfsvoeringskosten), staat gebudgetteerd over alle subprogramma's. De daadwerkelijke uitgaven zijn in relatie tot de budgetten niet zuiver geboekt omdat Meerinzicht deze kosten niet kan splitsen naar subprogramma's, met als gevolg een verekend beeld per subprogramma. Op het totaal niveau zijn wij € 110.000 hogere uitgaven dan gebudgetteerd. In 2025 zal worden gezocht naar een zuivere toerekening per subprogramma. |
454 |
V |
Een herziening in de positie van de debiteurenstand sociaal domein heeft geresulteerd in een positieve bijstelling op de voorziening dubieuze debiteuren. |
34 |
V |
Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de (bijstands)uitkeringen in het kader van de Participatiewet. Per saldo (inkomsten minus uitgaven) heeft dit geresulteerd in een nadeel. |
-53 |
N |
Niet gebudgetteerde ontvangst vanuit specifieke regeling Tijdelijke Overbrugging Zelfstandig Odernemers. |
56 |
V |
De gelden voor de Participatiewet (programmagelden) zijn lager uitgevallen dan de (gewijzigde) begroting 2024. Daarbinnen zien we vooral lagere uitgaven voor bijzondere bijstand, de Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (TAZ voorheen AZKV), en de Maatschappelijke Bijdrage Regelingen (MBR). Dit is het gevolg van een lager aantal aanvragen. |
71 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
-19 |
N |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
||
Gezondheidszorg |
||
Op het onderdeel gezondheidsbeleid zien wij niet volledig uitgenutte subsidies evenals budgetten. |
65 |
V |
Beschermd wonen |
||
Bij het opstellen van de Najaarsrapportage 2024 is een gedeelte van het overschot Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang toegevoegd aan de Transformatie Reserve Sociaal Domein. Het restant budget Beschermd Wonen regionaal is niet volledig uitgenut en valt nu vrij ten gunst van het rekeningresultaat. |
68 |
V |
WMO |
||
De gelden voor WMO (programmagelden) zijn € 329.000 lager uitgevallen dan de (gewijzigde) begroting 2024. In 2024 zagen wij minder woningaanpassingen (€ 219.000) welke als medeoorzaak verhuizingen kent in plaats van aanpassingen. Daarnaast was er sprake van een onderuitnutting bij begeleiding onderdeel dagbesteding (€ 39.000), evenals bij (individuele) begeleiding (€ 64.000). Het onderdeel Hulp bij huishouden is nagenoeg uitgekomen conform budget (€ 7.000). |
329 |
V |
De PGB-gelden WMO begeleiding zijn lager uitgekomen ten opzichte van begroting (€ 46.000) evenals woonbegeleiding (€ 17.000). |
63 |
V |
Bij het opstellen van de Najaarsrapportage 2024 hebben we het budget WMO vervoer verlaagd met (€ 26.000) welke toen ten gunste van het saldo is gekomen. De werkelijke afrekening is iets lager uitgekomen waardoor we iets te strak aan de wind hebben gezeild. |
-36 |
N |
Hogere ontvangst eigen bijdrage Huishoudelijke hulp dan reeds begroot. |
18 |
V |
Inkomensondersteuning |
||
De Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht Domein Sociaal uniforme dienstverlening (bedrijfsvoeringskosten) staat gebudgetteerd over alle subprogramma's. De daadwerkelijke uitgaven zijn in relatie tot de budgetten niet zuiver geboekt omdat Meerinzicht deze kosten niet kan splitsen naar subprogramma's, met als gevolg een vertekend beeld per subprogramma. Op totaalniveau zijn de uitgaven € 110.000 hoger dan gebudgetteerd. In 2025 zal worden gekeken naar een juiste toerekening per subprogramma. |
269 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
16 |
V |
Subtotaal |
458 |
V |
Totaal saldo Programma Samen Leven in Ermelo |
976 |
V |
Programma Samen Wonen in Ermelo
Terug naar navigatie - Programma Samen Wonen in ErmeloBudgettaire uitkomst exploitatie (bedragen x € 1.000) |
Saldo 2023 |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting |
-9.415 |
-22.220 |
10.261 |
-11.959 |
Begrotingswijzigingen |
895 |
-1.094 |
1.396 |
302 |
Begroting na wijziging |
-8.520 |
-23.314 |
11.657 |
-11.657 |
Jaarstukken |
-6.232 |
-21.437 |
10.633 |
-10.804 |
Saldo jaarstukken en begroting |
2.288 |
1.877 |
-1.024 |
853 |
Onderwerp |
Bedrag |
|
---|---|---|
Budgetoverhevelingen (voorheen Rekening Saldo Bestemmende Posten) |
||
Budgetoverheveling 2024: Sanering bodemverontreiniging De Boskamer |
44 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Omgevingsplan De Boskamer |
50 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Verzamelgraf kelder |
47 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Dekking voorziening verzamelgraf kelder |
-47 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Uitbreiding begraafplaats |
50 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Dekking voorziening uitbreiding begraafplaats |
-50 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Vervangingsbudget speelvoorzieningen |
46 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Tonselse Veld |
27 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Bedrijventerrein A28 |
172 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Omgevingsvisie Ermelo 2.0 |
50 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Gebiedsvisie Oost / Speuld |
30 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Subsidie Gebiedsvisie Oost / Speuld |
-30 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Omgevingsvergunningen |
24 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Vereveningsfonds |
30 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Wonen |
35 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Raamovereenkomst Stedenbouw / Stikstof |
15 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Sanering stortplaats Zanderij |
282 |
V |
Budgetoverheveling 2024: ODV taken |
88 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Verkeerslawaai kosten subsidie |
74 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Verkeerslawaai ontvangst subsidie |
-74 |
N |
Budgetoverheveling 2024: Wegenbeheerplan |
16 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Uitvoering projecten mobiliteitsvisie |
17 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Wegbelijning |
11 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Omvormingsbudget |
240 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Heidebezit |
37 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Houtdorper en Speulderveld |
13 |
V |
Saldo budgetoverhevelingen |
1.197 |
V |
Doorbelastingen o.a. salaris kosten en inhuur
Er is meer doorbelast dan begroot met als gevolg een nadelig begrotingsverschil van € 821.000. De overschrijding wordt hoofzakelijk veroorzaakt door hogere personeelsuitgaven (€ 760.000). Verwezen wordt naar de paragraaf bedrijfsvoering. Het restant ziet toe op de vervoerskosten van het wagenpark van de gemeentewerf. |
-640 |
N |
Kapitaallast (afschrijving + rente)
Begrotingsverschil: Als gevolg van een negatieve renteomslag wordt er geen rente toegerekend aan de activa. |
161 |
V |
Saldo doorbelastingen |
-479 |
N |
Verkeer en Vervoer |
||
Hogere storting wegenbeheerplan: De Zeeweg en Hamburgerweg waren niet voorzien in groot onderhoud voor 2024. Uit voorgaande weginspectie was er geen noodzaak om hier iets te doen. Echter grote delen van de (schrale) deklaag van beide wegen verslechterde in korte tijd zo snel dat hier ingegrepen moest worden en groot onderhoud noodzakelijk was. Het was in het kader van de zorgplicht niet mogelijk om onderhoud op andere wegen uit te stellen naar een later moment, waardoor de overschrijding is ontstaan. |
-60 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
29 |
V |
Riolering & Waterzuivering |
||
Mutatie egalisatievoorziening riolering |
86 |
V |
Kosten riolering:
In de jaren 2021, 2022 en 2023 is er structureel geld overgebleven voor reiniging en inspectie vanwege personele capaciteitsproblemen (ca € 80.000 dat is teruggestort naar de voorziening).
In de periode 2024 t/m 2027 (4 jaar) wordt als inhaalslag de rioolspectie verdubbeld. In het programma Water en Riolering is daar vanaf 2025 rekening mee gehouden. |
-99 |
N |
Meer opbrengsten Rioolheffing op niet woningen dan geraamd |
65 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
-3 |
N |
Begraafplaats |
||
Leges lijkbezorging: Meer begrafenissen plaatsgevonden als vooraf geraamd. |
30 |
V |
Leges reiniging graven: Het voordeel wordt veroorzaakt, doordat er meer aanvragen zijn geweest. Hierdoor zijn meer opbrengsten gerealiseerd dan geraamd. |
113 |
V |
Voorziening graven |
-49 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-38 |
N |
Openbaar Groen |
||
Omgevingsbeheer WZOV Groenvoorzieningen: In 2024 heeft Inclusief Groep delen van haar onderhoudswerkzaamheden teruggegeven aan de gemeente. Reden hiervoor was het teruglopen van beschikbaarheid van gekwalificeerde medewerkers om werkzaamheden naar behoren in te kunnen vullen. Hierdoor was team wijkservice genoodzaakt op te schalen in capaciteit om aan het gevraagde onderhoudsniveau in de openbare ruimte te voldoen. Deze extra inzet werd ingehuurd, maar is daardoor aanzienlijk duurder dan dat dit binnen aangenomen werk wordt verrekend. |
-68 |
N |
Onderhoud gebouw Hertenkamp: Het dak van het gebouw hertenkamp is vernieuwd. De kosten waren lager dan begroot. |
9 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
6 |
V |
Speelvoorzieningen |
||
Overige kleine verschillen per saldo |
8 |
V |
Bossen heide en natuurterreinen |
||
Overige kleine verschillen per saldo |
8 |
V |
Ruimtelijke Ordening |
||
Instandhouding Calluna:
In 2024 is er voor € 30.000 begroot inzake instandhouding Calluna ivm hekwerk, betimmering en beveiliging. Uiteindelijk zijn alle noodzakelijke kosten opgelopen tot € 67.000. |
-37 |
N |
Anterieure bijdragen bestemmingsplannen:
Gedeelte van de opbrengsten zijn nog niet ontvangen, op een totaalbedrag van € 551.000. |
-56 |
N |
Overige kleine verschillen per saldo |
-16 |
N |
Bouwen |
||
Mutatie voorziening dubieuze debiteuren inverband met nog niet ontvangen dwangsommen. |
-438 |
N |
Omgevingsvergunningen:
Het aantal vergunningsaanvragen valt lager uit dan geraamd maar daarintegen vallen de kosten nog meer lager uit dan geraamd. |
159 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
-13 |
N |
Wonen |
||
Startersleningen: Dit betreft ontvangen rente hierover wat niet geraamd was. |
59 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
15 |
V |
Milieu |
||
Wijk van de Toekomst: voor het structurele gedeelte van het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid zijn geen uitvragen geweest van externe partijen. |
59 |
V |
Duurzaamheidsleningen: Dit betreft ontvangen rente hierover wat niet geraamd was. |
41 |
V |
Sanering gemeentelijke asbestwegen minder aanvraag geweest dan jaarlijkse raming |
18 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
36 |
V |
Huishoudelijke afvalstoffen |
||
Mutatie voorziening |
-41 |
N |
Kosten inzamelen afval:
De hoeveelheid te verwerken afval was in voorgaand jaar lager dan geraamd, met name ten aanzien van grof tuinafval en grof zwerfvuil. |
99 |
V |
Opbrengsten inzamelen afval:
Als gevolg van de lagere hoeveelheid te verwerken afval zijn ook de opbrengsten lager. |
-30 |
N |
Opbrengsten Afvalstoffenheffing en Diftar wijken licht af van de begrote bedragen. |
-25 |
N |
Ontvangen dividenduitkering |
23 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
-2 |
N |
Grondzaken |
||
Verkoop grond:
Voordeel betreft allemaal kleinere grondverkopen |
102 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
-2 |
N |
Grondexploitatie |
||
Complex Veldzicht Noord 4e Fase:
Winstneming: Dit betreft de verplichte winstneming op grond van de gerealiseerde resultaten tot en met 2024. Dit voordeel is gestort in de reserve Grondexploitatie. |
170 |
V |
Algemene kosten grondexploitatie |
-23 |
N |
Subtotaal |
135 |
V |
Totaal saldo Programma Samen Wonen in Ermelo |
853 |
V |
Programma Samen Ondernemen in Ermelo
Terug naar navigatie - Programma Samen Ondernemen in ErmeloBudgettaire uitkomst exploitatie (bedragen x € 1.000) |
Saldo 2023 |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Saldo 2024 |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting |
-1.083 |
-1.566 |
133 |
-1.433 |
Begrotingswijzigingen |
-376 |
305 |
526 |
831 |
Begroting na wijziging |
-1.459 |
-1.261 |
659 |
-602 |
Jaarstukken |
-1.135 |
-1.183 |
692 |
-491 |
Saldo jaarstukken en begroting |
324 |
78 |
33 |
111 |
Onderwerp |
Bedrag |
|
---|---|---|
Budgetoverhevelingen (voorheen Rekening Saldo Bestemmende Posten) |
||
Budgetoverheveling 2024: Centrumontwikkeling vlaggen |
10 |
V |
Budgetoverheveling 2024: 't Weitje als evenemententerrein |
25 |
V |
Budgetoverheveling 2024: Aanjagen verblijfsrecreatie |
32 |
V |
Saldo budgetoverhevelingen |
67 |
V |
Doorbelastingen o.a. salaris kosten en inhuur
Er is meer doorbelast dan begroot met als gevolg een nadelig begrotingsverschil van € 821.000. De overschrijding wordt hoofzakelijk veroorzaakt door hogere personeelsuitgaven (€ 760.000). Verwezen wordt naar de paragraaf bedrijfsvoering. Het restant ziet toe op de vervoerskosten van het wagenpark van de gemeentewerf. |
-20 |
N |
Kapitaallast (afschrijving + rente)
Begrotingsverschil: Als gevolg van een negatieve renteomslag wordt er geen rente toegerekend aan de activa. |
12 |
V |
Saldo doorbelastingen |
-8 |
N |
Economische zaken |
||
Weekmarkt:
Het voordeel in 2024 wordt veroorzaakt door een positieve afrekening van energie, 2023 hogere termijnen betaald. |
11 |
V |
Nog niet gestarte projecten waar wel geld voor geraamd is. |
12 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
4 |
V |
Toerisme & recreatie |
||
Aanjagen verblijfsrecreatie gedeelte niet besteed van structurele raming in verband met lopende projecten. |
19 |
V |
Overige kleine verschillen per saldo |
6 |
V |
Subtotaal |
52 |
N |
Totaal saldo Programma Samen Ondernemen in Ermelo |
111 |
V |